اوباما صریح ترین منتقد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

اوباما صریح ترین منتقد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تفصیلی باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا صریح تر از دیگر رهبران دنیا از مخالفت خود با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا سخن گفته است.

آگهی

گزارش تفصیلی

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا صریح تر از دیگر رهبران دنیا از مخالفت خود با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا سخن گفته است. وی در جریان سفرش به بریتانیا در ماه آوریل گفت: «دوستان بریتانیا خواستار خروج این کشور از اتحادیه اروپا نیستند.»

او در نشست خبری مشترکی با نخست وزیر بریتانیا ضمن هشدار نسبت به خروج بریتانیا گفت: «اجازه دهید واضح بگویم، در نهایت این مردم بریتانیا هستند که باید تصمیم بگیرند اما با توجه به رابطه خاص میان دو کشور و به عنوان یک دوست صادقانه می گویم تا از نظر من آگاه باشید. ادامه عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا موجب تقویت روابط واشنگتن و لندن می شود. در سطح تجاری نیز ایالات متحده آمریکا اولویت را به ارتباط با اتحادیه اروپا می دهد تا توافق جداگانه با بازاری کوچک همچون بریتانیا.»

او همچنین در سخنانش تاکید کرد: «آمریکا می خواهد یک بریتانیای قدرتمند شریکش باشد. بریتانیا زمانی در بهترین حالت خود هست که در هدایت اتحادیه اروپایی قدرتمند کمک کند. اتحادیه اروپا قدرت بریتانیا را تضعیف نمی کند، بلکه اهرمی برای تقویت قدرت این کشور است.»

آقای اوباما همچنین با اشاره به تاثیر حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا برای برقراری صلح و آرامش در دنیا گفت: اروپا قرنها محل جنگ و خشونت بود. آنچه دو کشور ما کمک کردند با اتحادیه اروپا بسازند، اساس دهه ها صلح و شکوفایی را فراهم کرده است. این یک دستاورد قابل توجه است.»

موضعگیری آشکار رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در دفاع از باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا باعث خشم گروهها و احزابی در این کشور شده است که در جهت خروج این کشور از اتحادیه اروپا فعالیت می کنند.

«اروپا در حال یک تغییر بنیادین است»

هدر کنلی از مرکز بین المللی مطالعات استراتژیک واشنگتن به سوالات یورونیوز درباره با دیدگاه آمریکا پاسخ داد:

یورونیوز: کاخ سفید یکی از جدی ترین مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است. بریتانیا اغلب در بروکسل به عنوان سخنگوی واشنگتن عمل می کند. اما آیا این یک موضوع قطعی است که ایالات متحده واقعا می خواهد بریتانیا در اتحادیه اروپا بماند؟

هدر کنلی: کاملا واضح است که آمریکا می خواهد بریتانیا در اتحادیه اروپا بماند اما ایالات متحده خواهان یک بریتانیای بسیار فعال در این اتحادیه است. متاسفانه این همه پرسی یک انحراف بسیار بزرگ برای یکی از بزرگترین متحدان ما بود و می تواند منجر به نگرانیهای اقتصادی شود زیرا تصمیم به ترک اتحادیه می تواند اقتصاد جهانی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

یورونیوز: در صورتی که روز ۲۳ ژوئن مردم بریتانیا به خروج این کشور از اتحادیه اروپا را دهند، واکنش ایالات متحده آمریکا چه خواهد بود؟

هدر کنلی: به نظر من در درجه اول بانک مرکزی، رهبران کشورها و وزرای دارایی باید اطمینان پیدا کنند که این اقدام تاثیری منفی بر اقتصاد جهانی نخواهد داشت. پس از آن فکر می کنم مکالمات تلفنی بسیاری میان پرزیدنت اوباما و رهبران اروپا صورت خواهد گرفت زیرا در صورتی که تصمیم بر خروج باشد، روز ۲۴ ژوئن، هم همه چیز تغییر خواهد کرد و هم هیچ چیز تغییر نمی کند و باید نوعی برنامه ریزی در این زمینه وجود داشته باشد.

رهبران اتحادیه اروپا هیچ برنامه ای در صورت خروج یک عضو ندارند. در رابطه با رهبران بریتانیا نیز به همین شکل است. بنابراین نمی دانیم این به چه معنا است. اگرچه غیرممکن به نظر می رسد اما ممکن است با نوعی انتقال قدرت در بریتانیا مواجه شویم. همچنین این اقدام می تواند سبب بروز ناآرامی هایی در اروپا شود و رهبران مخالف بیشتری خواستار برپایی همه پرسی مشابهی در کشورهای خود شوند. بخصوص که تنها ۳ روز بعد، انتخابات اسپانیا را پیش رو داریم. بنابراین کاملا نامشخص است که چه پیش خواهد آمد.

یورونیوز: در این صورت آنچه «رابطه خاص میان آمریکا و بریتانیا» نامیده می شود، چه معنایی پیدا خواهد کرد؟

هدر کنلی: فکر می کنم در برخی موارد شاهد انتقال قدرت باشیم. به نظر من بسیاری در کاخ سفید، برلین را شریکی برابر می دانند که می تواند نقشی اساسی در مدیریت بسیاری از چالش هایی که کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس با آن مواجه خواهند بود، ایفا کند. اما در مورد روسیه چطور؟ در مورد بحران اقتصادی چطور؟ در برخی موارد شاهد تاثیر این تغییرات در روابط میان آمریکا و بریتانیا بوده ایم. اجازه دهید واضح بگویم این رابطه خاص از نظر اقتصادی، تبادل اطلاعات و نظامی بسیار قدرتمند است اما در برخی موارد طی چند سال گذشته درخشش خود را از دست داده است.

یورونیوز: آیا می توان گفت که میان دیدگاه کاخ سفید درباره آینده و آنچه ممکن است رخ دهد با دیدگاه عوام تفاوت وجود دارد؟

هدر کنلی: به نظر من، قدرت شناخت مردم با نزدیک شدن به روز همه پرسی نیز بیشتر شده است. ۲۳ ژوئن روزی است که بریتانیا یک تصمیم تاریخی خواهد گرفت. به نظر من مردم آمریکا این حقیقت را دریافته اند که اروپا در حال یک تغییر بنیادین است. آنها شاهد بحران اقتصادی یونان وبحران پناهجویان بوده اند. به اعتقاد من برای همه مشخص است که اروپا در حال تقلاست اما ممکن است برای مردم آمریکا ارزش روابط میان کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس چه ناتو که برای امنیت است و یا روابط اقتصادی چندان مشخص نباشد. در واقع آنچه ما نمی خواهیم یک شوک در روز ۲۴ ژوئن است. اینکه متوجه شویم که همه کارهای مشترکی که طی سالها با اروپا انجام داده ایم در معرض خطر قرار گرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سه بحران اتحادیه اروپا در مصاحبه اختصاصی با یونکر: همه پرسی بریتانیا، روسیه، مهاجرت

رییس شورای اروپا از مردم بریتانیا خواست به ماندن در اتحادیه اروپا رای دهند

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چه نتایجی به دنبال دارد؟