رشد ۴۰ درصدی توریسم درمانی در ایران

رشد ۴۰ درصدی توریسم درمانی در ایران
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یک عضو هیات مدیره انجمن بین‌المللی خدمات سلامت از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی توریسم درمانی در ایران طی کمتر از پنج سال اخیر خبر داد و گفت: گردشگران سلامت عمدتا برای عمل‌های جراحی به ایران می‌آیند و بیشترین تقاضا برای عمل‌های جراحی چشم، قلب و ناباروری است.

به گزارش خبرگزاری «آنا»، عبدالله یونسی با اعلام این خبر افزود: عمده این گردشگران سلامت از کشورهای منطقه و اکثرا از عراق، آذربایجان، افغانستان، برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و لبنان به ایران می‌آیند که با وجود رقبایی همچون ترکیه و دبی به دلیل بالا بودن کیفیت خدمات و قیمت مناسب ایران را انتخاب می‌کنند.

گردشگری پزشکی یا توریسم درمانی شاخه‌ای از گردشگری سلامت است که در آن شخص از کشوری پیشرفته به سایر نقاط دنیا سفر می‌کند تا از خدمات پزشکی کشور مقصد در مراکز درمانی بهره‌مند شود. در اغلب موارد، هدف از توریسم پزشکی بهره‌مندی از قیمت پایین خدمات پزشکی یا دریافت سریع‌تر خدمات در سایر نقاط دنیاست.

آقای یونسی در ادامه گفت: هزینه‌های پزشکی در ایران بسته به نوع خدمات ارائه شده حدود نصف دیگر کشورهای منطقه است که این امر در جذب توریست‌های درمانی بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: با رفع برخی موانع قانونی در حوزه سرمایه گذاری می‌توان زیر ساخت‌های لازم را برای توریسم درمانی در کشور فراهم آورد و با تبلیغات و اطلاع رسانی مناسب میزان گردشگران پزشکی را افزایش داد.

دکتر یونسی با اشاره به ورود دلال‌های بی‌نام و نشان و بی‌شناسنامه‌ای که در زمینه جذب توریست‌های درمانی به فعالیت می‌پردازند، از این موضوع انتقاد کرد و گفت انجمن بین المللی خدمات سلامت سعی دارد با هدف مقابله با این پدیده، فعالیت در این حوزه را به شکل شفاف و قانونمند انجام داده تا از میزان رضایت این توریست‌ها کاسته نشود.

این عضو هیات مدیره انجمن بین المللی خدمات سلامت در پایان گفت: نظر سنجی از این توریست‌ها نیز از طریق سفارتخانه‌های ایران انجام می‌شود که می‌توان با اطلاع رسانی صحیح به این بیماران میزان رضایتمندی آنان را افزایش داد.

در همین رابطه چندی قبل نیز عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته بود: توریسم درمانی یا همان توریسم سلامت اگرچه برای کشور ارز آوری فراوانی دارد اما به علت نبود همکاری بین بخشی، در قبضه دلالان و واسطه گران است.

شهلا میرگلو بیات در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفته بود: پتانسیل حوزه گردشگری سلامت همچنان ناشناخته است و علی رغم مزایایی که می‌تواند برای بخش سلامت کشور داشته باشد هنوز زیرساختی برای آن در نظر گرفته نشده است.

رشد چهل درصدی توریسم درمانی در ایران در شرایطی است که سهم ایران از صنعت توریسم جهان بسیار ناچیز است. در این رابطه چندی قبل مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه سهم ایران از صنعت گردشگری جهان نیم درصد است گفته بود باید این رقم به دو تا سه درصد برسد. با این همه بعد از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ انتظارها این بود که صنعت توریسم در ایران رشد داشته باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود