گفتگو با تیری فرمو، مدیر جشنواره فیلم کن

گفتگو با تیری فرمو، مدیر جشنواره فیلم کن
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جشنواره سینمایی کن بزودی شروع به کار می کند؛ جایی که به گفته تیری فرمو، مدیر این جشنواره ستاره های سینما بطور گسترده حضور دارند. تیری فرمو، مدیر

جشنواره سینمایی کن بزودی شروع به کار می کند؛ جایی که به گفته تیری فرمو، مدیر این جشنواره ستاره های سینما بطور گسترده حضور دارند.

تیری فرمو، مدیر بزرگترین جشنواره سینما در جهان و همچنین مدیر انستیتو لومیر در لیون است. فرد پونسارد، خبرنگار یورونیوز با او در لیون و درجایی که برادران لومیر اولین فیلم تاریخ سینما را ساختند، به گفتگو نشسته است.

زندگینامه تیری فرمو

  • شروع کار در انستیتو لومیر شهر لیون فرانسه در سال ۱۹۸۳ میلادی
  • انتصاب به عنوان مدیر انستیتو لومیر در سال ۱۹۹۵ میلادی
  • مدیر هنری جشنواره فیلم کن از سال ۲۰۰۰ و مدیر جشنواره از سال ۲۰۰۷ میلادی
  • تاسیس و سازماندهی جشنواره لومیر در لیون از سال ۲۰۰۹ میلادی

یورنیوز: می توان وظیفه شما را در جشنواره فیلم کن به وظیفه مربیان فوتبال تشبیه کرد. زیرا شما نیز مجبورید همچون یک مربی فوتبال که دست به انتخاب بازیکنان می زند، از میان فیلم ها تعداد مشخصی را انتخاب کنید. کار سختی است؟

تی یری فرمو: «بله کار سختی است. زیرا اول اینکه ما ۱۸۰۰ فیلم را می بینیم که برخی هایشان خیلی جالب نیستند و در بین ۱۸۰۰ فیلم نیز حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ فیلم هستند که قابلیت شرکت در رقابت را دارند و درنهایت هم، حدود پنجاه فیلم بطور رسمی انتخاب می شوند. در این جشنواره بیست بخش رقابتی و همچنین بخشی به نام «نگاه نو» وجود دارد. فیلم های زیادی هستند که دوستشان داریم اما نمی توانیم در رقابت شرکتشان دهیم. افراد زیادی هم هستند که دوستشان داریم اما نمی توانیم دعوتشان کنیم و این هم سختی دیگری است. دیگر اینکه همیشه هم مورد انتقاد قرار می گیریم، انتقادهایی که می گوید نتایج تقریبا همیشه مشابه است. خلاصه این انتقادها به زبان طنز این است: “شما ۱۸۰۰ فیلم می بینید و باز هم کن لوچ، برادران داردن و وودی آلن انتخاب می شوند.” علاوه بر این هم باید به آن دسته از کارگردانان که همیشه در اوج هستند (و واضح است که باید در اوج باشند و کارهایشان در اوج باشد و باید در هر حالت بهترین کارشان را ارائه دهند تا بتوانند در فهرست نهایی انتخاب رسمی حضور داشته باشند) وفادار باشیم و هم همزمان برای نسل جوان جایگاهی در نظر بگیریم.»

یورونیوز: شما خودتان در زمان انتخاب آثار گفتید که امسال سال ستارگان خواهد بود.

تی یری فرمو: «بله. البته باید بگویم فستیوال کن، جشنواره ستاره ها برای ستاره ها نیست. بلکه جشنواره ستارگانی است که در فیلم ها حضور دارند. امروزه ما تنها با یک بله و یا خیر ستاره می شویم. با توضیح وضعیت آب و هوا ستاره می شویم، یا در برنامه های تلویزیونی واقع نما شرکت می کنیم و ستاره می شویم. اما جورج کلونی و جولیا رابرتس در فیلم جودی فاستر هستند؛ کسانیکه خودشان ستاره هستند و همزمان به عنوان کارگردان هم فعالیت می کنند. سپس ماریون کوتیار را می بینیم که با زاویه دولان، نابغه جوان کبکی و با نیکولا گارسیا به فیلم سازی می پردازد، درحالیکه خودش بازیگر است. همچنین کریستن استوارت که در کاری فراتر از اینها مشارکت کرده و هم در ازای دریافت پولی کم، نقشی اصلی در فیلم وودی آلن را دارد (مثل همه بازیگرانی که با وودی آلن کار می کنند) و هم در فیلم دیگری که کاملا متفاوت است، یعنی فیلم الیویه آسایاس نقش یک دختر جوان آمریکایی در پاریس را بازی می کند که زندگی اش را با رد و بدل کردن اس ام اس می گذراند. بنابراین تمام افرادی که در فستیوال کن هستند، در فیلم ها حضور دارند و همکاری داشتند. ما برای اولین بار است که چنین فیلم هایی را انتخاب می کنیم.»

یورونیوز: شماری نیز غایب هستند. مثل مارتین اسکورسیزی یا کوستوریکا. فیلم کوستوریکا دیده نشد؟

تی یری فرمو: «هیچکدام از این دو فیلم آماده نیستند. فیلم اسکورسیزی در دسامبر ۲۰۱۶ میلادی در پایان سال آماده می شود و اکنون در مرحله پس از تولید است. فیلم کوستوریکا نیز همینطور؛ او سه چهار سال را صرف ساخت این فیلم کرد و نسخه بسیار طولانی از آن را پیش از این به ما نشان داده، و در حال حاضر مشغول مونتاژ آن است و فکر می کنم که این فیلم را بتوانیم در پاییز ببینیم.»

یورونیوز: چه چیزی باعث شده جشنواره سینمایی کن همچنان بزرگترین جشنواره مورد توجه رسانه ها، بزرگترین جشنواره پر زرق و برق و بزرگترین جشنواره جهان باقی بماند؟

تی یری فرمو: «جشنواره کن بر چهار پایه اساسی استوار است. اول از همه حضور مؤلفان و سینماگران. یک اعتبار هنری وجود دارد و ما به کن می رویم تا بهترین های جهان را ببینیم. ما نمی گوییم بهترین های سال، زیرا همانطور که درباره مارتین اسکورسیزی یا کوستوریکا گفتیم همه فیلمها برای زمان برگزاری جشنواره آماده نیستند. دومین رکن این جشنواره همانطور که گفتید شکوه و زرق و برق آن است. رکن بعدی، نگاه به آن به عنوان یک صنعت است. منظور صنعت و بازار سینما است. افراد تنها برای این نمی آیند که به ساحل بروند یا صرفا برای لذت، فیلم ببینند. آنها برای کسب و کارشان می آیند. خریداران، فروشندگان، توزیع کنندگان فیلم، تهیه کنندگان، کارگردانان همه این افراد می آیند زیرا این حرفه شان است. آخرین رکن، رسانه ها هستند یعنی شما. رسانه هایی که هم فرش قرمز برایشان جالب است و هم دیگر موضوعات مرتبط با سینما. این اساس کار ما در جشنواره کن را تشکیل می دهد. کن باید مکانی برای بودن باشد، در همان جایی که هست.»

یورونیوز: گرایش فیلمسازان مناطق مختلف به جشنواره کن هر ساله فرق می کند. امسال ۲۱ فیلم در رقابتند که ۱۴ فیلم از قاره کهن (آسیا) می آیند.

تی یری فرمو: «موضوعی که امروزه درباره تولید مطرح می شود این است که آیا با وجود سریالهای تلویزیونی و اینترنت، تولید در سینما همچنان مهم است؟ اما همه اینها کار سینمایی است. سریال تلویزیونی نیز سینماست و زبان سینما را دارد. زبان واقعی تلویزیون چیزی است که ما در زمان ارائه اطلاعات، پخش مستقیم برنامه ها و یا گزارش فوتبال استفاده می کنیم. موضوع “رفتن به سینما” بار دیگر در حال رونق است. در چین، هر هفته دهها فیلم روی پرده می رود و در سال ۲۰۱۵ میلادی چین در زمینه فروش فیلم در سراسر جهان، به اولین کشور تبدیل شد. بنابراین می بینیم که برای یک قدرت نوظهور اقتصادی، سینما مهم است.»

یورونیوز: به جشنواره برگردیم. شما به دلیل جایگاهتان بهترین موقعیت را برای دیدار با اعضای هیات داوران و بازیگران و دیگران دارید. یک روز کاری مدیر جشنواره چگونه می گذرد؟

تی یری فرمو: «من ساعت ۹ صبح به دفترم می رسم. در ساعت ۱۰ نشست اولین تیم به همراه کنفرانس خبری برگزار می شود. من فیلم های زیادی را معرفی می کنم و این مهم است، زیرا شما افراد زیادی را دعوت کردید و باید از آنها استقبال کنید. سپس در قرار ملاقاتهای زیادی با میهمانان خارجی حاضر می شوم. اعضای هیات داوران را می بینم و جالب است که با آنها اصلا درباره فیلم های منتخب صحبت نمی کنیم بلکه از باران و هوای خوب حرف می زنیم. ظهر معمولا نهار را با پیر لسکور، رئیس جشنواره و میهمانان می خورم. عصر نیز جشن و برنامه فرش قرمز برگزار می شود. در روزهای جشنواره قبل از ساعت ۳ صبح برای خواب می روم و ۵ ساعت می خوابم. با خواب کمتر از ۵ ساعت نمی توان ایده های واضحی داشت.»

یورونیوز: کن یعنی شکوه و درخشش نور. چند سال پیش راک اند رول هم اضافه شد و ما بونو را دیدیم. امسال ایگی پاپ می آید که موضوع یک فیلم مستند از جیم جارموش بود و قرار است مراسم بزرگداشتی هم پرینس هم برگزار شود. شما بودید که ایده راک اند رول را به جشنواره کن اضافه کردید؟

تی یری فرمو: «موسیقی مهم است. ما مراسم زیبای فرش قرمز با سوییت موسیقی “کارناوال جانوران” اثر سن سانس را داشتیم. از چند سال پیش ما چند میهمان ویژه داشتیم و برنامه هایی مثل کنسرت در ساحل و یا کنسرت روی سن. سپس گروه موسیقی یوتو در شصتمین سالگرد جشنواره فیلم کن حضور یافت و مقابل جمعیت عظیمی به اجرای برنامه پرداخت. بله، ایگی پاپ هم خواهد آمد. درباره پرینس و دیوید بویی، هنوز نمی دانیم چه نوع مراسم ادای احترامی برگزار خواهد شد.»

یورونیوز: پانزده سال است که شما مدیر جشنواره فیلم کن هستید. بهترین خاطره شما چیست؟

تی یری فرمو: «بهترین خاطره من اولین خاطره ام است. با فیلم مولن روژ «باز لورمن». اولین بار بود که روی فرش قرمز بودم؛ در کنار نیکول کیدمن، کسی که پس از آن با هم بسیار دوست شدیم و کسی که برای من نماد خوش یمنی در این جشنواره است. فقط خاطرات خوب باقی مانده، حتی خاطرات بد را نمی توان گفت واقعا بد بودند. تاریخ سینما، جایی است که در آن بالا و پایین وجود دارد و همین ها زیبایی ها را می آفریند. مثل زندگی که تنها چیزهای زیبا در آن نیست و گاه ما فکر می کنیم لحظات تلخ نیز از لحظات برجسته زندگی ما بودند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کلیسایی در لیونِ فرانسه که میزبان پناهجویان جوان است

برگزاری نمایشگاه هنرمندان نقاش و عکاس ایرانی در شهر لیون فرانسه

آلبوم عکس از شب آخر جشنواره کن ۲۰۲۳؛ از فرش قرمز اختتامیه تا اهدای جوایز