ظریف: امیدوارم اظهارات کری نگرانی بانک‌های خارجی را برطرف کند

ظریف: امیدوارم اظهارات کری نگرانی بانک‌های خارجی را برطرف کند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت که کشورش مخالفتی با فعالیت بانک‌های خارجی در ایران در مسیر اجرای توافق هسته‌ای ندارد.

روز جمعه دومین دور مذاکرات میان وزرای خارجه ایران و آمریکا در نیویورک برگزار شد. محمدجواد ظریف و جان کری سه‌شنبه هم درباره اجرای برجام و بهره‌مندی ایران از مزایای توافق هسته‌ای با یکدیگر مذاکره کرده‌ بودند.

آقای کری پیش از دیدار روز جمعه با محمد جواد ظریف گفت: «ایالات متحده مانعی در مسیر تجارت با ایران – [حقی] که از زمان توافق هسته ای به این کشور داده شده – نیست و نخواهد بود.» وزیر خارجه آمریکا افزود که وی تلاش کرده تا ابهام بازرگانان خارجیِ غیرآمریکایی برای سرمایه‌گذاری در ایران را برطرف کند. وزیر امور خارجه ایران هم ابراز امیدواری کرد که این اظهارات باعث شوند تا ایران به تمام منافع خود از اجرای برجام دست یابد. آقای ظریف درباره فعالیت بانک‌های خارجی گفت: «امیدوارم سخنان آقای کری راه دشواری را – که به دلیل برخی نگرانی‌های بانک‌ها از رویکرد آمریکا نسبت به با تجارت با ایران مسدود شده بود- باز کند.»

مقام‌های ایرانی در ماه‌ها و هفته‌های گذشته از بی‌اثر بودن اجرای برجام و عدم نفع ایران از انجام تعهدات خود انتقاد کرده بودند.

Met w/ JZarif</a> to continue discussion on <a href="https://twitter.com/hashtag/JCPOA?src=hash">#JCPOA</a> implementation &amp; mutual commitment to uphold agreement. <a href="https://t.co/pSzsh7b1Pc">pic.twitter.com/pSzsh7b1Pc</a></p>&mdash; John Kerry (JohnKerry) 23 avril 2016

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کری پیش از پیوستن به مراسم امضای پیمان تغییرات اقلیمی پاریس (Cop21) در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: هم‌اکنون فرصت‌هایی برای بانک‌های خارجی برای تجارت با ایران وجود دارد. متاسفانه به نظر می‌رسد برخی بانک‌ها سردرگم هستند. ما برای شفاف کردن موضوع تلاش می‌کنیم. آقای کری تاکید کرد که تنها استثنا، شرکت‌ها و بانک‌هایی هستند که از سوی مقام‌های آمریکایی در لیست سیاه طبقه بندی شده‌ اند. وی همچنین درنگ شرکت‌های خارجی برای اعتماد به ایران و ورود به بازا این کشور را «قابل درک» خواند و گفت که سیستم بانکی ایران هم نیاز به نوسازی دارد.

رویترز، یکی از نگرانی‌های عمده شرکت‌ها و بانک‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران را امکان ارتباط شرکت‌های ایرانی با سپاه پاسداران عنوان کرده است. وزارت خزانه داری آمریکا علاوه بر سپاه شماری از شرکت‌ها و موسسات وابسته به این نهاد نظامی ایران را تحریم کرده است.

چند مقام‌ دولت آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بودند که راه‌ حل‌هایی را برای دسترسی بانک‌های غیر آمریکایی برای مبادلات دلاری با ایران بررسی می‌کنند. با این حال کنگره آمریکا مخالفت خود را با هرگونه دسترسی ایران به سیستم بانکی ایالات متحده و معامله با دلار اعلام کرده است.

My statement on the Obama administration's latest concession to #Iranpic.twitter.com/qvvCsU1Guc

— Paul Ryan (@SpeakerRyan) April 22, 2016

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جمعه شب همچنین نمایندگان ایران و آمریکا در وین برای فروش ده‌ها تن آب سنگین ایران به آمریکا به توافق رسیدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا از ایران ۳۲ تن آب سنگین می‌خرد

دیدار کری و ظریف در نیویورک؛ تلاش برای بهرمندی ایران از اجرای برجام

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند