الهام، ارتباط و توانمندی برای زنان

الهام، ارتباط و توانمندی برای زنان
Copyright 
نگارش از Pantea ‌Bahrami
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک شاهد گردهمایی حدود ۴۰۰ زن ایرانی ـ آمریکایی بود. این برنامه از سوی بنیاد زنان ایرانی ـ آمریکایی روز یکشنبه ۱۸ اکتبر برگزار شد. بنیاد، بیش از ۲۵۰۰ عضو دارد و از چهار سال پیش شروع بکار کرد و نهمین کنفرانس خود را برگزار کرد.

شرکت کنندگان در این گردهمایی عمدتا زنان کارآفرین و متخصصی بودند که در موقعیت های بالا و مدیریتی مشغول بکارند. حدود ۳۰ درصد از شرکت کنندگان را دانشجویان و زنان جوانی تشکیل می دادند که تلاش داشتند از آگاهی های زنان با تجربه برای مشاغل خود استفاده کنند.

زنان در رسانه ها و راه‌های موفقیت

در مجموع شش میزگرد در این برنامه ارائه شد. نکته جالب آنکه از سخنرانی های طولانی که از مشخصه های کنفرانس هاست خبری نبود، بلکه میزگردهایی که محل پرسش و پاسخ و تبادل اطلاعات و تجربیات بود، تجربیاتی که درخدمت اهداف کنفرانس یعنی «الهام، ارتباط و توانمندی زنان» بود.

شرکت کنندگان در میزگرد «زنان در رسانه ها» فرناز فصیحی، نویسنده وال استریت ژورنال، سوزی غریب، ژورنالیست در تلویزیون «پی بی اس» آمریکا و ستاره درخشش، مدیر تلویزیون صدای آمریکا بودند. شرکت کنندگان در میزگرد راههای منجر به موفقیت را گلشیفته فراهانی، بازیگر سینما، شوشانا شنلدمن، مدیر یک شرکت استراتژیک در نیویورک و داور اردلان تهیه کننده برنامه های رادیویی «ان پی آر» تشکیل می دادند.

همراهان میزگرد «رهیافت های نامعمول و غیر قراردادی» نیز عبارت بودند از نیلا پرتو، طراح لباس و بوکسور، هایده شفیعی از هنرمندان تجسمی و فریال گواشیری یکی از مشاوران شخصی پرزیدنت اوباما در کاخ سفید.


مریم علیخانی، شاعر و استاد دانشگاه نیویورک

مریم علیخانی، شاعر و استاد دانشگاه نیویورک از بازدیدکنندگان کنفرانس به یورونیوز می گوید: «بنظرم نکته مرکزی بحث ها این بود که وقتی بعنوان اقلیت در حاشیه هستیم، چگونه با ارتباط و ایجاد شبکه های ارتباطی می توانیم به مرکز تبدیل شویم. تجربیات بسیاری این بود که چگونه مشکلات بر سر راه را به یک فرصت و شانس در زندگی تبدیل کنیم. موفقیت یک شبه بدست نمی آید، بلکه در یک پروسه و فرایند است که می توان به هدف رسید و موانع باعث توان بخشی می شود.»

گلشیفته فراهانی بازیگر نیز با اشاره به اینکه قرارنبود به هالیود بروم بلکه هالیود به سراغم آمد براین نکته تاکید کرد که هر چه موانع برایم افزون می شد بیشتر انگیزه کار پیدا می کردم، بنابراین موانع و ناهمواری ها توان بیشتری رابرای رسیدن به مقصد فراهم می‌کند.

مدیریت به مثابه یک زن

یکی از گردهمایی دیگر تحت نام «مدیریت زنانه» برگزار شد که شرکت کنندگان آن را فروغ حسینی، دکتر رکسانا مهران و آذیتا خلیلی تشکیل می داد.

فروغ حسینی فارغ التحصیل کامپیوتر و بنیانگذار یک شرکت با سیستم کامپیوتری با همسرش است. وی با اشاره به اینکه در کالجی با ۳۰ هزار دانشجو در فلوریدا کار می کند می‌گوید: این کالج تنها کالجی بود که موفق شدیم، دو درصد شهریه ها را پایین بیاوریم.

خانم حسینی می‌افزاید: «از نکات موفق مدیریت، توانایی گفتگو و گوش دادن دقیق به بحث همکاران است ، زنان مدیران موروثی هستند، چه همواره باید به بچه هایشان گوش فرادهند، علاوه بر آن هر چه شبکه های ارتباطی بیشتر باشد، موفقیت بیشتر خواهد بود.»


دکتر رکسانا مهران

دکتر رکسانا مهران پزشک و پژوهشگر، هم اکنون مدیر موسسه (Zena and Michael A. Wiener Cardiovascular Institute) است که تحقیقاتش منجر به کشف داروهای جدیدی در پیوند با جلوگیری و درمان برخی از بیماری های قلبی و عروقی شده است.

او می گوید: «تا زمانی که به این کنفرانس نیامده بودم، فکر می کردم استثنا هستم. اینجا ده‌ها زن متخصص و مدیر یافتم. زنان در سطح پژوهشگران بیماری های قلبی کمتر حضور دارند، چرا که ۱۲ سال پس از دانشکده پزشکی باید درس می خواندم تا به این تخصص دست پیدا کنم. باید اعتراف کنم همسرم با وجود سه دختر در زندگیمان همواره همراه و پشتیبان من بود. به نظرم مهمترین کیفیت آن است که بتوانیم تجربیات را منتقل کنیم و پیشداوری های منفی در مورد زنان را بشکنیم. همانگونه که دختر ۱۶ ساله ام نیز معتقد است، فمنیسم برتری زنان بر مردان نیست، بلکه برابری زنان و مردان است.»

آگهی

آخرین سخنران این میزگرد آزاده خلیلی، مدیر برنامه «برابری زبان‌ها» در دفتر شهردار نیویورک بود. او جوایز متعددی را از سازمان های حقوق بشری دریافت کرده است.

خانم خلیلی با بیان اینکه «مدیریت مشخصه انسانی است و نه ویژگی مردانه و به ما از بچگی یاد داده اند که سکوت کنیم» می‌گوید: «نقش زنانی که در منزل نقش مدیریت دارند اساسا دیده نمی شود. از اشتباه کردن نباید ترسید و من هم اشتباهات زیادی کردم ولی همه اینها به تجربیات برای رسیدن به موفقیت کمک می کند.»

اصالت و مسئولیت پذیری

یکی دیگر از سخنرانان، پریسا خسروانی بود که سابقه ۲۸ سال کار با شبکه خبری «سی ان ان» را داشت و بسیاری از گزارش های مناطق بحرانی را تهیه کرده است.

خانم خسروانی ضمن اشاره به نقش مادرش در «گذار از محدودیت ها و خط قرمزها در کودکی» گفت که این موضوع، امکان تصمیم گیری های اساسی را در زندگی به او داد.

آگهی

![](https://static.euronews.com/articles/315676/500x333_mariam k222222.jpg)
مریم خسروانی

وی افزود: «من از دوران دبیرستان تصمیم گرفتم خبرنگار بشوم. معلم انگلیسی من در آمریکا به من گفت، این رشته خیلی پرچالشی است و رقابت در آن زیاد است، علاوه بر آن تو لهجه داری و امکان موفقیت در آن برای تو کم است. ولی من به محدودیت‌ها و مشکلات به‌عنوان امکان نگریستم. اصالت و مسولیت پذیری خیلی اهمیت داد و در این روند شما هر چقدر بیشتر به دیگران بدهید و تجربیاتتان را منتقل کنید، بیشتر دریافت می کنید.»

مریم خسروانی، مدیر و بنیانگذار بنیاد بر توانمندی زنان از طریق ایجاد گروه‌های انتقال تجربیات کاری تاکید کرد و گفت: «اگر نسل ما بدون امکان انتقال تجربه به چنین موفقیت‌هایی دست یافته بطور حتم نسل بعد از ما با چنین امکانانی به قله‌های بالاتری دست خواهد یافت. اما تنها رسیدن به هدف نیست؛ بلکه روند و پروسه این سفر و همسفران و تاثیر ما بر یکدیگر نیز اهمیت ویژه دارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دختر ۱۲ ساله‌ای که شخصیت بااستعداد فوربس شد

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به توافق رسیدند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟