کاهش فقر مطلق برای نخستین بار در تاریخ جهان

کاهش فقر مطلق برای نخستین بار در تاریخ جهان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنا به گزارش بانک جهانی در پایان سال ۲۰۱۵ برای نخستین بار در جهان، تعداد افرادی که زیر خط فقر مطلق زندگی می کنند به کمتر از ده درصد خواهد رسید. در

آگهی

بنا به گزارش بانک جهانی در پایان سال ۲۰۱۵ برای نخستین بار در جهان، تعداد افرادی که زیر خط فقر مطلق زندگی می کنند به کمتر از ده درصد خواهد رسید. در عین حال این میزان بر اساس استاندارد جدید خط فقر مطلق یعنی درآمد معادل کمتر از ۱.۹۰ دلار آمریکا در روز سنجیده شده است. بنا بر استانداردهای قبلی، زندگی با درآمد کمتر از ۱.۲۵ دلار در فقر مطلق محسوب می شد.

روز یکشنبه بانک جهانی هم چنین اعلام کرد یکی از دلایل این تغییر وضعیت، آن است که کشورها میزان هزینه های زندگی را متغیر و قدرت خرید واقعی مردم خود را ثابت اعلام می کنند.

به این ترتیب، در پایان سال جاری میلادی در حدود ۷۰۲ میلیون نفر، یعنی ۹.۶ درصد از مردم جهان زیر خط فقر مطلق زندگی می کنند، در حالی که این آمار در پایان سال ۲۰۱۲ میلادی ۹۰۲ میلیون نفر یعنی ۱۲.۸ درصد جمعیت جهان بود.

نرخ بالای رشد اقتصادی در کشورهای در حالا توسعه و بویژه هند، و نیز سرمایه گذاری در زمینه آموزش، بهداشت و تأمین اجتماعی از دلایل کاهش مداوم فقر در جهان در سالهای اخیر اعلام شده است.

جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی می گوید: «این آمار نشان می دهد که ما نخستین نسلی از بشر هستیم که می توانیم به فقر مطلق پایان دهیم.»

او در عین حال هشدار داد که کندی آهنگ رشد جهانی، فرارهای مالیاتی، جنگ و درگیری، آمار بالای بیکاری جوانان و عوارض تغییرات آب و هوایی موانعی را بر سر راه سازمان ملل برای تحقق هدف خود مبنی بر پایان دادن به فقر در سال ۲۰۳۰ به وجود آورد. این هدف بخشی از مجموعه اهداف توسعه است که ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد ماه گذشته آن را تصویب کردند.

آقای کیم در عین حال گفت: «اما تا زمانی که کشورها با طرحهای خود در سطح ملی به میلیون ها نفر از افراد فقیر کمک می کنند، هدفهای ما در دسترس هستند.»

بنا بر اعلام بانک جهانی در حدود نیمی از افرادی که تا سال ۲۰۲۰ زیر خط فقر مطلق زندگی می کنند، متعلق به کشورهای منزوی و دور از دسترس، دارای حساسیت اقتصادی و گرفتار جنگ خواهند بود. در عین حال کشورهای دارای اقتصاد رو به رشد نیز اگر آهنگ رشد خود را به سرعت کافی نرسانند، ممکن در روند فقرزدایی به مشکل برخورد کنند.

لارنس چندی، پژوهشگر و کارشناس فقر در جهان می گوید: «اگر رشد کشورهای در حال توسعه در ۱۵ سال اخیر دچار اختلال یا نوسان می شد، ما به مشکل برمی خوردیم.»

بانک جهانی نخستین ارزیابی خط فقر خود را در سال ۱۹۹۰ بر اساس معیار درآمدی یک دلار در روز آغاز کرد و این استاندارد را در سال ۲۰۰۸ به ۱.۲۵ دلار در روز افزایش داد.

از سال ۱۹۹۰ تاکنون، تعداد افرادی که در جهان زیر خط فقر مطلق زندگی می کنند از نصف کمتر شده است. بنا بر گزارش سازمان ملل متحد، در آن سال، یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون نفر با درآمد کمتر از روزی ۱.۲۵ دلار زندگی می کردند، اما این تعداد در پایان سال ۲۰۱۵ به ۸۳۶ میلیون نفر خواهد رسید. این پیشرفت در چهارچوب اهداف هزاره ای توسعه موسوم به MDGs دست آمده که در سال ۲۰۰۰ تصویب شد و فقرزدایی را هم شامل می شود.

اهداف توسعه هزاره ای جای خود را به اهداف هفده گانه توسعه پایدار داد که آن هم شامل مبارزه با فقر، نابرابری و تغییرات آب و هوایی تا سال ۲۰۳۰ است و از بین بردن فقر مطلق در تمام جهان یکی از اهداف مهم آن به شمار می رود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ظهور اولین تریلیاردر جهان تا ۱۰ سال دیگر؛ دنیا اما فقیرتر می‌شود

رانده شده و سرگردان در کوه‌ها؛ سفرهای طاقت‌فرسای مردم افغانستان برای زنده ماندن

فقر پنهان در آلمان؛ شمار بی خانمان‌ها در اقتصاد برتر اروپا رو به افزایش است