مراکز ثبت نام مهاجران در کشورهای «ورودی» به اروپا تاسیس می شود

مراکز ثبت نام مهاجران در کشورهای «ورودی» به اروپا تاسیس می شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نشست رهبران ۲۸ کشور اروپا بر سر موضوع مهاجران روز چهارشنبه در بروکسل برگزار شد. در این نشست که تا ساعاتی از شب ادامه داشت، نحوه و تعداد پذیرش

آگهی

نشست رهبران ۲۸ کشور اروپا بر سر موضوع مهاجران روز چهارشنبه در بروکسل برگزار شد. در این نشست که تا ساعاتی از شب ادامه داشت، نحوه و تعداد پذیرش مهاجرانی که عمدتا اهل سوریه و عراق هستند، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

استقرار مراکز پذیرش و ثبت نام در کشورهایی مانند ایتالیا و یونان که به نوعی دروازۀ ورودی برای مهاجران محسوب می شوند، یکی از تصمیماتی بود که در این نشست گرفته شد. قرار است این مراکز تا پایان ماه نوامبر در این کشورها مستقر شوند.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا در این نشست گفت: «روشن است که موج عظیم مهاجران و پناهجویان هنوز در راه است. بنابراین ما باید سیاست در و پنجرۀ باز را اصلاح کنیم. در این مرحله ما باید به روی حفاظت از مرزهای خارجی و همچنین ارائۀ کمک در خارج از این مرزها به این پناهجویان در کشورهای همسایه متمرکز شویم.»

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان با احداث یک مرکز پذیرش و ثبت نام در این کشور شدیدا مخالفت و تاکید کرده است مرزهای کشورش همچنان بسته خواهد ماند.

نخست وزیر مجارستان می گوید: «اگر ما بگذاریم این حصارها برپا شوند، قادر خواهیم بود مرزهای طبیعی و مهاجرت در داخل منطقۀ شنگن را کنترل کنیم اما اگر آنها [مقامات اتحادیۀ اروپا] حصارکشی را دوست ندارند، ما می توانیم به مهاجران اجازه بدهیم برای رسیدن به اتریش و آلمان از کشور عبور کنند.»

پذیرش داوطلبانۀ مهاجران که در مقابل «سهمیه بندی مهاجران» مطرح شده است یکی دیگر از موضوعاتی بود که به رای گذاشته شد. اتحادیۀ اروپا در پی آن است که برای ۱۲۰ هزار مهاجر بیشتر از سهمیۀ تعیین شده، کشورهایی را به عنوان مبدا پیدا کند.

آلمان و اتریش در حال حاضر بیشترین تعداد این مهاجران را پذیرا شده اند. این مهاجران که عمدتا اهل افغانستان، عراق و سوریه هستند با عبور از کشورهایی نظیر ترکیه، یونان، مقدونیه، صربستان و مجارستان خود را به اروپای غربی می رسانند.

خبرنگار یورونیوز در گزارش خود از بروکسل می گوید: «نشست سران اتحادیۀ اروپا با نتیجۀ شگفت آوری تمام نشد اما یک بحث مهم و قابل توجه را دربارۀ خط سیاست مهاجرت در اروپا مطرح کرد. یکی از دیپلمات ها در اینجا گفت اروپا نمی تواند همزمان به سیاست های درهای باز از یکسو و حصارکشی از سوی دیگر ادامه بدهد.»

کشورهای اتحادیۀ اروپا در نشست روز چهارشنبه همچنین طرح کمک یک میلیارد یورویی به سازمان های امدادرسانی به مهاجران وابسته به سازمان ملل را تصویب کردند. کمک به کشورهای همسایۀ سوریه از جمله ترکیه، لبنان و اردن که میزبان تعداد زیادی از مهاجران هستند، از دیگر تصمیمات رهبران اتحادیۀ اروپا در این نشست بود.

از ابتدای سال جاری، ۵۰۰ هزار مهاجر از این مسیر خود را به اروپا رسانده اند. قرار است در مراکز پذیرش و ثبت نام، پس از ثبت اثر انگشت و مشخصات این مهاجران، آنها را به کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا اعزام کنند.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این مراکز مهاجران غیرقانونی بدون ثبت نام به کشورهای خود پس فرستاده خواهند شد.

به روشنی مشخص نیست که چه مهاجرانی در دستۀ قانونی و چه مهاجرانی در دستۀ غیرقانونی قرار می گیرند چرا که اکثر این پناهجویان از کشورهای جنگ زده می آیند و توسط قاچاقچیان آنهم بدون ویزا و یا مدارک دیگر خود را به اروپا می رسانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرزهای زمینی میان صربستان و کرواسی مسدود شد

پناهجویان در کانون توجه رسانه های مجارستان قرار دارند

بحران مهاجران در اروپا و ساز مخالف دولت مجارستان