ایران پس از آمریکا «برجام» را بررسی می‌کند

ایران پس از آمریکا «برجام» را بررسی می‌کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سناتورهای مجلس سنای آمریکا از فردا، چهارشنبه (۱۸ شهریور) بررسی توافق اتمی با ایران را آغاز می‌کنند. این در حالی است که جمهوری اسلامی هنوز تاریخ دقیقی را برای بررسی «برجام» مشخص نکرده، اما یک عضو «کمیسیون ویژه برجام» گفته است احتمالا تکلیف توافق در نیمه دوم مهرماه مشخص شود.

با پایان گرفتن تعطیلات تابستانی سنای آمریکا، این مجلس از فردا، چهارشنبه توافق اتمی با ایران را بررسی می‌کنند. انتظار نمی‌رود که نمایندگان سنا در اولین روز کاری خود بررسی برجام را به پایان برسانند. سناتورها طبق قانون تا ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) فرصت دارند تا نظر نهایی خود درباره توافق اتمی با ایران را اعلام کنند.

در نخستین روز بررسی «برجام» قرار است نمایندگان وزارت امور خارجه آمریکا در سنا حضور یابند تا در مورد توافق اتمی با ایران به سناتورها توضیح دهند. گفتنی است تا کنون ۴۱ سناتور حمایت خود را از توافق اتمی اعلام کرده‌اند.

بررسی برجام در ایران، احتمالا نیمه دوم مهر ماه

در همین حال یک عضو کمیسیون ویژه برجام گفت که این توافق احتمالا در نیمه دوم مهر ماه در ایران بررسی شود.

منصور آرانی، عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و عضو کمیسیون ویژه «برجام» با بیان اینکه بعید می‌دانم که تکلیف برجام در اوایل مهرماه مشخص شود گفت: شاید به این هدف در نیمه دوم مهرماه دست پیدا کنیم.

وی افزود: در جلسات اولیه برجام، آقایان عراقچی و جلیلی در ابتدا به بیان تاریخچه‌ای از مذاکرات پرداختند و در جلسات بعدی آقای عراقچی وارد بحث حقوقی شدند و آقای جلیلی نیز موضوعات دیگری مطرح کردند و معتقد بودند که ایران در برجام بخشی از حقوق خود را از دست داده است.

منصوری آرانی با بیان اینکه میان گفته‌های دو تیم فعلی و قبلی مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بعضا شکاف‌های عمده‌ای وجود دارد به حضور برخی از شخصیت‌های صاحب‌نظر در جلسات این کمیسیون اشاره کرد و خاطر نشان کرد: کمیسیون ویژه برجام وظیفه‌اش صرفا دادن گزارش به صحن علی مجلس است.

پژوهشکده شورای نگهبان: دولت مکلف است لایحه «برجام» را به مجلس ارائه کند

پژوهشکده شورای نگهبان اعلام کرد چون «برجام» دارای دو وصف «بین‌المللی بودن» و «داشتن تعهد برای دولت ایران» است، تصویب آن انحصارا در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است.

این نهاد زیر مجموعه شورای نگهبان در گزارشی نوشته است: دولت مکلف است لایحه تصویب «برجام» را به مجلس ارائه کرده تا مطابق روند قانونی تصویب شود. همچنین لازم است که در صورت تصویب مجلس «برجام» به تایید شورای نگهبان نیز برسد.

در رویداد مرتبط دیگری هم علی‌اکبر ولایتی٬ مشاور علی خامنه‌ای در واکنش به اظهارات انتقادی سعید جلیلی درباره توافق وین گفته اظهارات وی نتیجه بررسی‌های «شخصی» است.

سعید جلیلی٬ دبیر سابق شورای امنیت اخیرا در مجلس شورای اسلامی گفته بود در متن برجام دست‌کم از ۱۰۰ «حق مسلم ایران چشم پوشی» شده است.

گفتنی است مقام‌های دولت حسن روحانی می‌گویند که ضرورتی ندارد نمایندگان مجلس متن توافق وین را تایید کنند، اما با این حال رهبر ایران و همچنین بسیاری از اصول‌گرایان خواهان تصویب «برجام» در مجلس هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تعداد حامیان توافق هسته‌ای در سنای آمریکا به ۳۸ نفر رسید

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا: توافق با ایران راه بازگشت ندارد

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند