جلایی‌پور: روحانی رای خود را حفظ کرده است

جلایی‌پور: روحانی رای خود را حفظ کرده است
نگارش از Ali Kheradpir
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

تازه ترین نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه آی پُز در ایالات متحده آمریکا از رضایت کامل تنها ۳۷ درصد از شهروندان ایران از حسن روحانی در جایگاه رئیس جمهوری حکایت دارد. این در حالی است که حمید رضا جلایی‌پور، مدرس دانشگاه تهران به یورونیوز می گوید: «نظرسنجی معرف لحظه ای از پویایی های یک جامعه است و باید برای بررسی جامع وارد مباحث تحلیلی شد.»

این عضو انجمن جامعه شناسی ایران با اشاره به اینکه نظرسنجی تنها یکی از راه های نه چندان قابل اتکای ارزیابی عملکرد دولت است می افزاید: «کار دولت روحانی تا اینجا موفق بوده و به لحاظ تکنیکی، همین نظرسنجی منتشر شده تقریبا نشان می دهد دولتی که دلار ندارد و با انواع مخالفت های جدی سازمان یافته رو به رو است و رسانه های جمعی غیرمستقیم علیه آن برنامه تهیه می کنند همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است.»

بر اساس گزارش موسسه آی پُز علاوه بر این ۳۷ درصد، ۱۱ درصد نیز از عملکرد آقای روحانی پس از برعهده گرفتن ریاست قوه مجریه «تا حدی رضایت» دارند. در این میان ۲۸ درصد جمعیت ناراضی و ۵ درصد نیز «تاحدی ناراضی» هستند.

آقای جلایی‌پور یادآور می شود که «حسن روحانی تقریبا ۴۱ درصد آرا را کسب کرده است. به طورکلی منتخبان پس از ورود به دستگاه اجرایی با افول رای رو به رو می شوند، با این همه آقای روحانی در افکار عمومی با وضع خوبی رو به رو است.»

این مدرس جامعه شناسی دلیل برخوردهای مخالفان دولت موسوم به «دلواپسان» را نیز موفقیت آقای روحانی می داند و توضیح می دهد که «دو سوم درآمد ارزی کشور طی هشت سال هزینه شده است و سرنوشت این رقم مشخص نیست. در دوره گذشته با فسادهای شخصی رو به رو نبودیم بلکه فساد ساختاری بوده است. از این نظر آقای روحانی وقتی دولت را تحویل گرفت تقریبا دلار نداشت ولی توانست به لحاظ معیشتی و نسبت به هشت سال پیش از آن، آرامش را به جامعه ایران بازگرداند.»

یافته های نظرسنجی که بر اساس پرسش از شهروندان مقیم داخل کشور طی ششم تا هشتم ماه جاری اعلام شده، نشان می دهد که نسبت کسانی که عملکرد رئیس‌جمهوری را در خرداد امسال در مجموع رضایت‌بخش می‌دانند، با یک درصد کاهش نسبت به بهمن ۱۳۹۳ به ۴۸ درصد رسیده است. از سوی دیگر درصد ناراضیان از عملکرد آقای روحانی چهار واحد افزایش داشته است.

ساکنان مناطق شهری ایران میانگین نمره رئیس جمهوری را ۱۳ و هفت دهم درصد دانسته و ساکنان مناطق روستایی نمره ۱۴ و یک دهم درصد را مناسب می دانند. همچنین برای شهروندان دارای تحصیلات دانشگاهی میانگین نمره آقای روحانی ۱۳ و پنج دهم درصد و برای برای افراد فاقد این تحصیلات ۱۳ و نه دهم درصد است.

موسسه آی پُز در ایالات متحده آمریکا می گوید یافته های این نظرسنجی از اطمینانی ۹۵ درصدی برخوردار بوده و در فاصله اطمینان ۸ و سه دهم درصدی می توان این یافته ها را به تمامی ساکنان بالای ۱۸ سال ایران تعمیم داد. این نظرسنجی به صورت تلفنی و در سطح شهری و روستایی سراسر ایران صورت گرفته است. موسسه آی پُز اعلام کرده است که پاسخ دهندگان حداقل ۱۸ سال سن داشته و به صورت تصادفی انتخاب شده اند.

ایران تجربه تازه ای را از سر می گذراند

مدیر مسوول روزنامه توقیف شده جامعه تاکید می کند که ایران در عرصه بین الملل توانسته چهره خود را تغییر دهد و این امر با استقبال عمومی در داخل کشور همراه بوده است. همچنین آقای جلایی‌پور در ارتباط با بخش فرهنگی و سیاست داخلی می گوید: «ما هشت سال دوران اصلاحات را تجربه کرده ایم و نمی خواهم بگویم که وضعیت مانند آن زمان است ولی برای مثال در بخش تئاتر یا نشر کتاب شاهد رونق نسبی هستیم. با این همه کار بسیار زیادی وجود دارد.»

عضو انجمن جامعه شناسی ایران در پاسخ به سوالی درباره نگاه قشر روشنفکر و نخبگان جامعه به عملکرد دولت آقای روحانی می گوید: «ایران با تجربه جدیدی رو به رو شده است. پیش از این دولت، هشت سال فضا را بستند و مشکلات زیادی ایجاد کردند. این به راستی یک بی احترامی ملی بود. در جامعه شناسی سیاسی معمولا گفته می شود که در چنین شرایطی نه تنها عموم مردم بلکه نخبگان هم تشنه یک کاریزمای رهایی بخش می شوند. جالب این است که در ایران، امروز کسی روی کار آمده که بیشتر یک سیاست پیشه است تا یک چهره کاریزماتیک سیاسی.»

آقای جلایی‌پور ضمن خاطرنشان کردن اینکه اگر آقای روحانی در تحقق برخی از وعده هایش موفق شود به دومین دوره ریاست جمهوری نیز راه خواهد یافت میافزاید: «جامعه ایران شاهد آن است که یک سیاست پیشه در تلاش برای تغییر شرایط است. آقای خامنه ای هم در انتخابات ۱۳۹۲ فقط اجازه نداد که این رای خوانده نشود. بنابراین در شرایطی که «دلواپسان» غافلگیر شده اند، روحانی به کارش ادامه میدهد. تا اینجا روحانی توانسته شبح تحریم را از سر ایران بردارد. این تجربه خوبی است که ما امروز در ایران با یک سیاستمدار طرف هستیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود