پکن بر سر دوراهی سازش یا سرکوب در هنگ کنگ

پکن بر سر دوراهی سازش یا سرکوب در هنگ کنگ
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

تظاهرات هزاران هزار شهروند هنگ کنگ همچنان ادامه دارد. بسیاری از دانشجویان با بست نشستن در مرکز شهر، اوضاع این منطقه ویژه تحت حاکمیت چین را از حالت عادی خارج کرده اند.

تظاهرکنندگان خواهان احترام گذاشتن دولت چین به تعهدات قبلی خود در مورد نحوه انتخاب رییس اجرایی هنگ کنگ هستند؛ انتخاباتی آزاد و مطابق معیارهای دمکراتیک که در آن کاندیداها نیازی به گذشتن از صافی کمیسیون انتخاباتی پکن نداشته باشند.

تظاهرکنندگان همصدا برکناری لئونگ چان یینگ را فریاد می زنند. از نظر آنها رییس اجرایی هنگ کنگ عروسک خیمه شب بازی دولت مرکزی چین است و اختیاری از خود ندارد. برخی از آنها تهدید کرده اند در صورت عدم کناره گیری او ساختمانهای دولتی را اشغال خواهند کرد.

جامعه بین الملل تحولات هنگ کنگ و بویژه واکنش مقامات چین به این رویداد را بدقت دنبال می کند. چالش پیش روی پکن از حوادث میدان تیان آنمن به این سو بی سابقه است. دولت کمونیست چین برای حل موضوع همه گزینه ها را مد نظر دارد و صراحتا نسبت به هر گونه دخالت در این مسئله، هشدار داده است.

هوا چون اینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنشی رسمی به این موضوع، گفت: «مایلیم تاکید کنیم که هنگ کنگ یکی از مناطق ویژه اجرایی متعلق به چین است و مسائل آن در زمره امور داخلی چین محسوب می شوند. بنابراین از کشورهای مربوطه می خواهیم تا نسبت به عباراتی که به کار می برند و همچنین عملکرد خود، هوشیار باشند و از مداخله در امور داخلی چین و یا حمایت و نرمش نشان دادن در برابر فعالیت های غیرقانونی نظیر اشغال مرکز هنگ کنگ خودداری کنند و اخبار غلط به دنیا منتقل نکنند.»

اهمیت اقتصادی هنگ کنگ و مرکز مبادلاتی آن، بعنوان سومین مرکز بزرگ مالی دنیا بعد از نیویورک و لندن موجب شده تا پکن با الهام از تجربه جنبش های مشابه «اشغال مراکز اقتصادی» در بلند کردن صدای خود بی پروا عمل کند. این در حالیست که بانیان جنبش انقلابی هنگ کنگ موسوم به «انقلاب چترها» همچنان از مقاومت دست برنداشته اند.

نیل اورایلی، مدیر بخش انگلیسی یورونیوز برای بررسی این موضوع با ویلی لام، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل چین گفتگو کرده است.

یورونیوز: از زمانی که چین کنترل هنگ کنگ را بدست گرفته شاهد چنین تجمعی نبوده ایم. جوی که حاکم شده نشان دهنده چیست؟ شهروندان معمولی هنگ کنگ چه احساسی دارند؟ با توجه به اینکه اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه برخی تظاهرکنندگان تهدید کرده اند درصورت عدم کناره گیری لئونگ، رییس اجرایی هنگ کنگ، ساختمانهای دولتی را اشغال خواهند کرد؟

ویلی لام: «مردم عادی از دانشجویان و برگزارکنندگان تظاهرات حمایت زیادی کرده اند. این واقعا جالب است برای اینکه مردم هنگ هنگ بصورت سنتی فقط به مسائل اقتصادی فکر می کنند و سیاست خیلی برایشان مهم نیست. اما اکنون به نظر من آنها در تقابل با حکومت اجرایی هنگ کنگ و پکن، از دانشجویان حمایت می کنند. آنها خواستار اعطای درجه بالایی از خودمختاری به هنگ کنگ هستند که در زمان بازگردانده شدن هنگ کنگ به چین، توسط معاهدات بین المللی تضمین شده بود.»

یورونیوز: بیست و پنج سال پیش، وقتیکه وقایع میدان تیان آنمن اتفاق افتاد، هنوز خیلی از این جوانان معترض بدنیا نیامده بودند. چه چیزی موجب شده که عزم خود را برای پیروزی جزم کنند و تا این اندازه به موفقیت خود اطمینان داشته باشند؟

ویلی لام: «سابقه تفاوت میان هنگ کنگ و پکن خیلی بیشتر از بیست و پنج سال است. دنیا هنگ کنگ را رصد می کند و شاهد بودیم که پلیس هنگ کنگ هم با توجه به حمایت قاطع مردم از دانشجویان، افراد خود را از خیابانها عقب کشید. بنابراین باید منتظر تصمیم پکن باشیم. بنظرم پیش از اینکه بخواهد نقلاب شود و اعتراضات از حالت صلح آمیز خارج شوند، پکن باید امتیاز لازم را بدهد.»

یورونیوز: آیا مصالحه ای صورت خواهد گرفت؟ آیا آنها می توانند برای عادی شدن وضعیت در هنگ کنگ کاری بکنند؟

ویلی لام: «البته. پکن مایل نیست اینگونه نشان داده شود که در برابر خواسته های دانشجویان کم آورده. در رهبری چین غرور خاصی وجود دارد و نمی خواهند بازنده باشند. اما به نظر می رسد کمترین هزینه ای که آنها باید برای حل موضوع بپردازند این است که اجازه دهند رییس اجرایی نامحبوب هنگ کنگ برکنار شود و در ضمن، در مورد نحوه برگزاری انتخاب رییس اجرایی جدید در سال 2017 هم باید به یکسری مصالحات برسند.»

یورونیوز: زمانیکه بریتانیایی ها هنگ کنگ را به چین واگذار کردند، درمورد مسائل حقوق بشر و دمکراسی از پکن ضمانتهایی گرفتند اما خیلی ها نگران بودند که چین در دراز مدت اعتنایی به وعده های خود نکند. از این لحاظ آیا باید شرایط بوجود آمده فعلی را اجتناب ناپذیر دانست؟

ویلی لام: «به نظرم این برهه زمانی اهمیت زیادی دارد. فکر می کنم که وضعیت پیش آمده اجتناب ناپذیر بود برای اینکه ایندفعه متفاوت است. ماهیت سیاسی هنگ کنگ تقریبا یک شبه تغییر کرده و مردم شجاعت این را پیدا کرده اند که نه تنها جلوی پلیس و عوامل حکومت محلی بایستند، که در برابر پکن هم قد علم کنند. بنابراین در چنین شرایطی بعید است که تظاهرکنندگان بدون گرفتن امتیازات از پکن، آرامش خود را حفظ کنند، مگر اینکه پکن بخواهد به زور متوسل شود.»

یورونیوز: خوب باید منتظر ماند و دید در نهایت وضعیت به چه نحوی رقم می خورد. آقای لام از همراهیتان سپاسگزاریم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئو؛ درگیری در مجلس هنگ‌کنگ بر سر لایحه قانون استرداد مجرمان به چین

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است

هنگ کنگ با تصویب قانون جدیدی قدرت دولت را برای سرکوب مخالفان بیشتر کرد