ملی گرایان روسیه می گویند مهاجران باید کشور را ترک کنند

ملی گرایان روسیه می گویند مهاجران باید کشور را ترک کنند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گزارش تحلیلی

کشته شدن یک جوان روس، بار دیگر احساسات ملی گرایان در روسیه را علیه مهاجران در این کشور دامن زده است. مهاجران در روسیه عمدتا از کشورهای آسیای مرکزی و بویژه منطقه قفقاز هستند و طرفداران افراطی ملی گرایان در روسیه آنها را سیاهپوست می نامند. این اعتراض کنندگان خشمگین، می گویند روسیه برای روس هاست و جنایات علیه “سفیدها” از سوی “مهاجران سیاه” را نخواهند پذیرفت.

این نخستین بار نیست که معترضان خشمگین ملی گرا خواهان اخراج مهاجران می شوند. پس از هر حمله و یا خشونتی علیه یک تبعۀ روسیه، ملی گرایان روسی حمله به مهاجران و اماکن تجاری را که توسط این مهاجران اداره می شود، آغاز می کنند.

در دسامبر سال ۲۰۱۰، کشته شدن یک طرفدار فوتبال در مسکو توسط مهاجران به مدت چند روز پایتخت روسیه را در ناآرامی فرو برد و طبق یک قانون نانوشته، این اعتراض ها با حمله به مهاجران و راهپیمایی های مکرر برای اخراج آنها از روسیه آغاز می شود.

بیشترین مهاجران در روسیه از کشورهای استقلال یافته شوروی سابق و آسیای مرکزی هستند و بر اساس آمار اعلام شده، بیش از یک میلیون مهاجر از این کشورها در مسکو ساکن شده اند. تقریبا ۳۰۰ هزار نفر از این میزان مهاجر، غیرقانونی اند و از آسیای مرکزی به روسیه آمده اند.

طبق تقسیم بندی های درونی، میان مهاجرانی که از کشورهای منطقه قفقاز نظیر گرجستان می آیند با مهاجرانی که از کشورهای تاجیکستان و یا ازبکستان برای کار به روسیه عزیمت می کنند، شرایط متفاوتی وجود دارد و به عبارتی، با مهاجران منطقه قفقاز با مدارای بیشتری رفتار می شود.

طی سال های اخیر و با قدرت گرفتن گروه های افراطی ملی گرا، حملات نیز علیه مهاجران افزایش یافته است. اخراج مهاجران از کشور از خواسته هایی است که این گروههای افراطی بطور مداوم مطرح می کنند و قتل یک شهروند روسی توسط یک مهاجر، بهانه لازم برای دامن زدن به تحرکات علیه مهاجران را به ملی گرایان می دهد.

مشکلات اقتصادی نیز موجب شده که تبلیغات علیه مهاجران افزایش یابد و مقصر اصلی بیکاری در این کشور، مهاجران غیرقانونی و حتی قانونی معرفی می شوند. هزینه زندگی در مسکو و سن پترزبورگ بالاست و جوانان بیکار روسی پرداخت کمک های اجتماعی دولت به مهاجران را نمی پذیرند.

گروههای افراطی ملی گرا همه ساله و در روزهایی نظیر “روز اتحاد مردم“، با راهپیمایی در خیابان های مسکو، دولت را متهم می کنند که مردم را از خطر مهاجران محافظت نمی کند. این گروهها یک روسیه صد در صد روس را تبلیغ می کنند.

بر اساس آمار اعلام شده، بیش از ۱۵۰ گروه افراطی ملی گرا در روسیه فعالیت می کنند و افزایش حملات علیه مهاجران نشان می دهد که این گروهها بر شدت فعالیت خود افزوده اند.

در سال ۲۰۰۴، میزان حملات فیزیکی علیه مهاجران ۱۳۰ مورد گزارش شده بود در حالیکه این میزان در سال ۲۰۱۲ به ۶۹۰ مورد افزایش یافته است.

از هم اکنون و در حالیکه یکسال به بازی های المپیک زمستانی باقی مانده، دولت روسیه اعلام کرده است که با مهاجران غیرقانونی برخورد خواهد کرد. به نظر می رسد فعالیت های نئونازی های روس و گروههای ملی گرای این کشور در این تصمیم گیری بی تاثیر نبوده است.

گفتگو با اولگا گولینا، مدیر سازمان سیاست های مهاجرتی در برلین

برای بررسی بیشتر این موضوع، از اولگا گولینا، موسس و مدیر سازمان سیاست های مهاجرتی دعوت کرده ایم تا در گفتگویی، به سوالات یورونیوز پاسخ دهد.

یورونیوز: قتل و ناامنی در خیابان های مسکو و حتی مواردی که مهاجران عامل آن هستند، بی سابقه نیست اما اینبار، واکنش شدیدی از سوی معترضان به دنبال داشته است و همه جا زد و خورد دیده می شود. دلیل این اتفاق را چه می دانید؟

اولگا گولینا: متاسفانه چنین رفتارهایی در کشورهای دیگری مثل فرانسه، سوئد، بریتانیا و یا هر جای دیگری که مشکلاتی از این قبیل در رابطه با مهاجران دارند، تبدیل به یک شورش می شود. اینکه چرا حالا این اتفاق افتاده، هیچ کس نمی تواند بدرستی دلیل آن را مشخص کند با اینحال منتظر این تحرکات بودیم. در ژوییه امسال، یک وضعیت مشابه در شهر پوگاتچو رخ داد و همین زد و خوردها پیش آمد و تبدیل به شورش شد. حالا این اتفاق مشابه در پایتخت روسیه رخ داده و فکر می کنم که بدتر هم خواهد شد چرا که سیاست مقابله با این شرایط همان سیاست سابق باقی مانده و وضعیت هیچ تغییری نکرده است.

یورونیوز: آیا می شد که از این اتفاق جلوگیری کرد؟ آیا عصبانیتی که امروز شاهد آن هستیم ناشی از سیاست های مهاجرتی است یا اینکه دلایل دیگری برای این اتفاقات وجود دارد؟

اولگا گولینا: پیشگیری از این وضعیت ممکن بود اما باید در نظر گرفت که برای موفقیت هر سیاستی در رابطه با مهاجرت و مهاجران باید از ۱۰ تا ۱۵ سال پیش از آن، کار را آغاز کرد. این یعنی اینکه که اگر امروز کاری انجام بدهیم نتیجۀ آن را چند سال آینده خواهیم دید. برای همین است که آنچه امروز در روسیه اتفاق می افتد نتیجۀ رفتار و سیاستی است که طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته انجام داده ایم. برای اجتناب از چنین شورش هایی در مسکو باید خیلی سال ها پیش به فکر می افتادیم و در حال حاضر، باید به این فکر کنیم که چطور می توان از شدت این خطرات کاست و چطور می توان مانع تکرار این شرایط و حوادث شد.

آگهی

یورونیوز: چه کار باید کرد؟ آیا در کشورهای دیگری تجربه های مثبتی در این باره وجود دارد؟

اولگا گولینا: قطعا وجود دارد. در سال ۱۹۸۶، جامعه شناسان آمریکایی چهار مدل همکاری و همیاری میان مردم محلی و مهاجران را ارائه کردند. ادغام، همگون کردن، تفکیک و به حاشیه راندن راهکارهایی بود که برای حل مسالۀ مهاجران ارائه شد. بر اساس هر کدام از این مدل های رفتاری انتخاب شده توسط کشورها، نتیجۀ آن نیز متفاوت خواهد بود. به نظر من، روسیه اکنون دارد همان اشتباه فرانسه را در انتخاب مدل به حاشیه راندن مهاجران تکرار می کند یعنی اینکه مردم بومی و محلی و مهاجران کاملا جدا از یکدیگر زندگی می کنند و با هم هیچ ارتباطی ندارند. مهاجران در تولید ناخالص داخلی مشارکت می کنند اما همزمان از جامعه و زندگی اجتماعی کشور کنار گذاشته می شوند. مثال دیگر آلمان است که سیاست کاملا متفاوتی در این باره پیش گرفته است و سعی می کند مهاجران را با مردم بومی عمیقا همگون کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند

حمله به سالن کنسرت مسکو؛ چهار متهم با صورت‌های زخمی در دادگاه حاضر شدند

چرا داعش به روسیه حمله کرد؟