چرا یافتن ویدیوی سخنرانی "رویایی دارم" مارتین لوترکینگ دشوار است؟

چرا یافتن ویدیوی سخنرانی "رویایی دارم" مارتین لوترکینگ دشوار است؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

«رویایی دارم» نام سخنرانی هفده دقیقه ای مارتین لوتر کینگ است که در ۲۸ اوت سال ۱۹۶۳ میلادی در گردهمایی بزرگ طرفداران تساوی حقوق سیاه پوستان و سفیدپوستان، برابر بنای یادبود لینکلن در شهر واشینگتن ایالات متحده آمریکا ایراد شد.

مارتین لو تر کینگ در این سخنرانی درباره آرزوی خود سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که زمانی در آمریکا طبق مرام و آرمان خویش زندگی کند و تحقق مساوات و برابری ذاتی انسان ها را به چشم ببیند.

اما با اینکه متن این سخنرانی را می توان به راحتی در تارنما یافت، برای مشاهده نسخه ویدیویی آن باید مبلغ بیست دلار پرداخت کرد. شرکت انتشاراتی «امی» (EMI) که توسط شرکت سونی در سال ۲۰۱۱ خریداری شد، طبق قراردادی که با خانواده لوترکینگ در سال ۲۰۰۹ میلادی به امضا رساند، دارنده امتیاز نسخه ویدیویی سخنرانی است.

بحث بر سر حق طبع و نشر از سال ۱۹۶۳ میلادی شروع شد، زمانی که مارتین لوترکینگ علیه شرکت های «میستر مایسترو» (Mister Maestro) و «فاکس ریکوردز قرن بیستم» (Twentieth Century Fox Records) به دلیل پخش بدون اجازه سخنرانی اش اقامه دعوی کرد. در سال ۱۹۹۹ میلادی نیز یک قاضی اعلام کرد سخنرانی، مختص رسانه های خبری است و نه برای استفاده عموم.

جدل بر سر استفاده از فیلم سخنرانی همچنان ادامه دارد و رسانه های خبری می توانند فقط از بخش های کوتاهی و آن هم در شرایطی خاص از آن استفاده کنند. تاریخ انقضای حق نشر و طبع، سال ۲۰۳۸ میلادی است.

اوان گرییر، رهبر گروه دفاع از حقوق دیجیتالی «مبارزه برای آینده» معتقد است که محدودیت حاضر جوانان را از مشاهده لحظاتی تاریخی محروم می کند. او می گوید: «بسیار مهم است تا مردم بتوانند آنرا در تارنما بیایند و با جامعه خود تسهیم کنند.»

آیا پنجاه سال پس از این سخنرانی مشهور رویاهای کینگ به حقیقت پیوسته اند؟ براساس مطالعه ای جدید که توسط «مرکز تحقیقاتی پیو» در واشینگتن انجام شده است، ۴۹ درصد آمریکایی های مورد سوال واقع شده معتقدند برای رسیدن به جامعه آرزو شده توسط کینگ، کار بیشتری باید انجام شود. از طرف دیگر ۸۱ درصد جوابگویان سفیدپوست و ۷۳ درصد پاسخگویان سیاه پوست مدعی شدند که دو نژاد «بسیار خوب» با هم کنار می آیند.

براساس همین مطالعه، شکاف اقتصادی بین سفیدپوستان و رنگین پوستان از زمان سخنرانی کینگ تاکنون تغییر چندانی نکرده است. از دهه پنجاه میلادی تاکنون تعداد آمریکایی های بیکار رنگین پوست نیز دوبرابر تعداد سفیدپوستان بیکار مانده است. در مورد نظام قضایی نیز تصویری منفی ارائه می شود، هفت دهم رنگین پوستان و یک سوم سفیدپوستان معتقدند که رفتار پلیس با سیاه پوستان ناعادلانه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند