گفتگو با سیمون ریکو، مدیر نشریه بالکان

گفتگو با سیمون ریکو، مدیر نشریه بالکان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یورونیوز: با سیمون ریکو، سردبیر روزنامه بالکان و کارشناس در امور این منطقه هستیم… آقای ریکو، چرا صربستان و کوسوو موفق به یافتن تفاهمی برای اختلافاتشان نشده اند؟

سیمون ریکو:” کوسوو و صربستان در دو قطب مخالف قرار دارند. صربستان استقلال کوسوو را که بطور یکجانبه در هفدهم سال 2008 اعلام کرد، برسمیت نمی شناسد. بنا به قانون اساسی صربستان، کوسوو هنوز بخشی از خاک صربستان است.اتحادیه اروپا از صربستان خواسته است با کوسوو مذاکره کند، اما اینها با یک هدف مشترک صحبت نمی کنند.”

یورونیوز: آیا این شکست بروکسل (اتحادیه اروپا) است؟

سایمون ریکو:” در واقع این شکستی برای صربستان و کوسوو که روز سه شنبه یک مذاکره چهارده ساعته را پشت سر گذاشته و توافق کردند که به مباحثات ادامه دهمند نیست، بلکه این شکست متوجه کاترین اشتون (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) است که با اشاره به عدم توافق در مذاکرات روز سه شنبه گفت این پایان روند مذاکرات خواهد بود.”

یورونیوز: پس بروکسل می بایست آنها را تحت فشار بیشتری می گذاشت؟

سیمون ریکو:” آنچه می دانیم این است که بروکسل از گذاشتن فشار بیشتر بر آنها سرباز زد. البته باید پرسید ابزار این فشار چیست؟ فکر می کنم این مسئله باشد.

یورونیوز: چرا صربستان استقلال کوسوو را برسمیت نمی شناسد؟

سیمون ریکو:” اتحادیه اروپا شرط پیوستن صربستان به اتحادیه را برسمیت شناختن استقلال کوسوو قرار داده است. بلگراد نمی تواند در حال حاضر در این مورد تصمیم بگیرد.

یورونیوز:برای درک بهتر اختلافات میان دو کشور، چرا اقلیت صرب در کوسوو مایل به ادغام در کوسوو نیست؟

سیمون ریکو:” خاطرمان هست که در سال 1989، رهبر وقت صربستان، اسلوبودان میلوسوویچ، به اقلیت صرب در کوسوو وعده داد که اجازه نمی دهد آلبانیایی ها بر آنها تفوق یابند. این سرآغاز خشونت هایی بود که ده سال پس از آن به جنگ تمام عیار انجامید. امروز خط فاصل مشخصی میان اقلیت صرب در شمال کوسوو و بقیه این کشور که آلبانیایی نشین است بوجود آمده است. برای صربها در شمال کوسوو این منطقه نباید زیر نفوذ پریستینا قرار گیرد.”

یورنیوز:…و آخرین سئوال… چرا اروپا باید خود را در مسائل بالکان دخالت دهد؟

سیمون ریکو:” می گویم اروپا باید بیشتر خود را در منطقه مطرح کند، اما نفوذ اروپا دیگر اهمیت چندانی ندارد زیرا بازیگران دیگری جای اروپا را می گیرند. آمریکا داوطلب میانچیگری شده و صندوق بین المللی پول طرحهایی را در بوسنی، بلغارستان، صربستان و رومانی یعنی کشورهای بحران زده منطقه پیاده کرده است.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تجمع هزاران نفری معترضان در بلگراد؛ مسکو: تحریک به ناآرامی‌ها در صربستان از خارج صورت می‌گیرد

انتخابات صربستان زیر سایه تورم، خشونت و شکل‌گیری ائتلاف اپوزیسیون جدید برگزار شد

رئیس جمهوری صربستان «برای به تعویض انداختن عادی‌سازی روابط با کوزوو» پارلمان را منحل کرد