گفتگوی اختصاصی یورونیوز با بپه گریلو کمدین ایتالیایی

گفتگوی اختصاصی یورونیوز با بپه گریلو کمدین ایتالیایی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جنبش اعتراضی “پنج ستاره” به رهبری بپه گریلو کمدین مشهور ایتالیایی موفق شد در انتخابات محلی شهرداریها در شهرهای مهمی چون پارما پیروز شود.

این چهره کمیک ایتالیا در مجموع دوازده درصد آرای حوزه های رای گیری را بخود اختصاص داد. مخالفت جنبش تحت رهبری او با واحد پولی یورو، سیاستهای ریاضتی و فساد، محبوبیت زیادی را در بین مردم برای او به ارمغان آورده است.

دریک گفتگوی اختصاصی با یورونیوز او بیشتر ازشخصیت خود می گوید و ازرسانه های کشورش که با نادیده گرفتن مواضع سیاسی اش بیشتر سعی دارند چهره هنری او را به تمسخر بگیرند، انتقاد می کند.

بپه گریلو:” رسانه ها تصاویر من در شوهای تلویزیونی وقتی بمب خنده و حرافی
می شوم را پخش می کنند. خوب این شغل من است و باید توجه تماشاچیان را جذب کنم، نمی توانم که ساکت بنشینم. آنها تصاویری مسخره از من را درحالیکه درکنار یک فرد جدی دیده می شوم در صفحه اول خود چاپ می کنند و زیر آن می نویسند:” آیا مایلید هدایت کشورتان را بدست کسی مثل گریلو بسپارید؟” آنوقت همه جواب می دهند:” البته که نه:”

یورونیوز: اما رسانه ها و احزاب سنتی نسبت به این پیروزی سیاسی چه واکنشی نشان داده اند؟ آیا گریلو حقیقتا رهبر قدرتمند جنبش است؟

بپه گریلو:” آنها هنوز نمی دانند با این چیزی که اتفاق افتاده چه برخوردی باید داشته باشند. این بیشتر از آنکه یک انقلاب سیاسی باشد یک انقلاب فرهنگی است. رهبر واقعی خود جنبش است و فقط یک نفر از لحاظ فیزیکی در راس آن قرار دارد. مردم باید به برنامه ارائه شده رای بدهند نه به فردی خاص.”

یورونیوز: بعد از اینکه سیاستمداران حرفه ای به این جنبش تاختند ، حالا گریلو و یارانش باید مسئولیت اجتماعی و اداری شهرها را بعهده بگیرند. آیا جنبش برای انجام این کار آماده است؟

بپه گریلو:“برعهده گرفتن مسئولیت عالیست. ما خواهان آن هستیم. اما درباره شهروندانی حرف می زنیم که به شهروندانی غیرحرفه ای دیگری رای می دهند تا به پارلمان محلی و بعد به پارلمان ملی راه یابند. کشورما از نظر اقتصادی خراب شده و باید در این راستا مسئولیت را برعهده بگیریم ولی درعین حال نباید فراموش کنیم که ما معجزه گرنیستیم. من در تور اروپا بودم و با جوانان ایتالیایی برخورد کردم که کشورشان را ترک کرده اند. تعداد آنها به میلیونها نفر می رسد. تحصیلکرده هستند و می گویند ما با این شرایط اقتصادی حاضر به بازگشت به ایتالیا نیستیم. ولی با هیجان حرف می زنند و ما باید به آنها این فرصت را بدهیم. اگر موفق شویم افراد جنبش را بیشتر از نمایندگان احزاب روانه پارلمان ملی کنیم آنوقت است که ما دارای نمایندگانی متخصص در عرصه های مختلف از جمله انرژی، حمل و نقل و ضایعات خواهیم بود. افرادی که در ارتباط مستقیم با جامعه هستند. در آنصورت شرط می بندم این مهاجران تحصیلکرده برخواهند گشت. بعد از رومانی ما بیشترین جمعیت پراکنده را در اروپا داریم. واقعیت این است که ما تحصیلکرده ها را صادر و کارگران کم سوادتر را وارد می کنیم .”

یورونیوز: برنامه سیاسی جنبش “پنج ستاره” روی اینترنت قرار داده شده است. بپه گریلو هم دراعتراضش تنها نیست. در سراسر قاره، بسیاری از احزاب افراطی از سیاست های اروپایی انتقاد می کنند. آیا گریلو حاضر است با لوپن در فرانسه یا با افراط گران در یونان بحث و گفتگو کند؟

بپه گریلو:“جنبش ما یک خلاء خطرناک را پشت سرگذاشته است. ما در مورد افراط گرایان یونانی صحبت می کردیم، در مورد جنبش مارین لوپن در فرانسه. در خلاء سیاسی اجتماعی است که این نوع از جنبشهای فاشیستی رشد می کنند و قدرت پیدا می کنند. به این موضوع هم فکر کردیم که خود ایتالیا بانی ایده فاشیسم بوده و ما آنرا به سراسر دنیا صادر کردیم. اما در ایتالیای امروز بجای پر کردن خلاء با فاشیست ها، این کار با شهروندانی که هیچ سابقه کیفری ندارند درحال انجام است.”

یورونیوز: برطبق سخنرانی گریلو در طی مبارزات انتخاباتی آیا زمان مرگ اروپا فرا رسیده است؟ آیا هیچ آینده سیاسی مشترکی برای این قاره نیست یا پایان سیاسی اتحادیه اروپا نزدیک است؟

بپه گریلو:” اروپا ایده و رویای خوبی است که توسط ژاک دلوز ابداع شد. اما ویلی برانت از طریق اقتصادی کردن آن شکست خورد چرا که تفاوتها خیلی زیاد بود. این مسائل و همینطور واحد پولی یورو نباید برای همه به اجرا در می آمد. بهتر بود دو واحد پولی داشتیم در آنصورت آنگلا مرکل و آلمان می توانستند به مارک آلمان برگردند و ما در جنوب اروپا بین یونان، اسپانیا، ایتالیا، پرتغال و حتی ایرلند یک یوروی ضعیفتر داشتیم . ما می توانیم یک گروه کشورهای یوروی دیگری را تاسیس کنیم. بیایید راجع به آن صحبت کنیم. ما از زمانیکه به یورو پیوستیم تاکنون سی درصد اقتصادمان را از دست داده ایم. بخاطر فقدان یک چشم انداز درست، اقتصاد ما درحال فروپاشی است. کارخانه ها بسته می شوند و بدهکاریهای دولت بجای کمتر شدن بیشتر می شود.”

یورونیوز: بنظر می رسد که بپه گریلو یک ستاره جدید سیاسی در صحنه سیاست ایتالیا شده است، و اما در مورد سیلویو برلوسکونی چه؟ او هنوز نظراتش را در مورد کمدین ها دارد؟

بپه گریلو:“برلوسکونی فکر می کرد تا ابد خواهد ماند. زمان زیادی از کنار رفتن او نگذشته ولی بنظر می رسد گذشته او خیلی سنگین باشد. او مثل یک پسر بچه مسن شده که دیگر تاریخ مصرفش گذشته و هویتش برای همه رو شده است. او به لطف حمایت کانالهای تلویزیونی اش به موفقیت رسید. وقتی زمانی رسید که کانالهای تلویزیونی او تنها شبکه های موجود نبودند او شکست خورد چون در زمان زندگی سیاسی اش هیچ کاری نکرده بود.”

یورونیوز: سخنرانی سیاسی گریلو درطی مبارزه انتخاباتی، نه تنها مخالفین سیاسی و انتقادهای رسانه های مخالف گریلو را دربر داشت، بلکه ناپولیتانو رئیس جمهوری ایتالیا را نیز به واکنش واداشت. او گفت که خیلی تحت تاثیر رفتار سیاسی گریلو قرار نگرفته است.

بپه گریلو:“وقتی ناپولیتانو درباره گریلو ایسم یا حتی عوام فریبی حرف می زند باید خیلی حواسش را جمع کند چون رییس جمهوری همیشه باید موضعی خنثی داشته باشد. درحال حاضر ما 250 نماینده در شهرداریها داریم که مردم آنها را انتخاب کرده اند اما ناپولیتانو را احزاب انتخاب کرده اند نه شهروندان.”

یورونیوز: اما سیاست هزینه بر است. چگونه سیاست بدون استفاده از پول ممکن است؟ آیا جنبش پنج ستاره برای تامین هزینه هایش از پول مردم استفاده می کند؟

بپه گریلو:“ما پول دولت را رد کردیم. حق ما 1.7 میلیون یورو بود. ما می توانستیم این پول را بگیریم ولی چنین کاری نکردیم. ما دو نماینده در پارلمانهای مناطق امیلیا رومانیا و پیمونته داریم که داوطلبانه حقوقشان را که باید ده دوازده هزار یورو در ما ه باشد به 2500 یورو تقلیل داده اند. که همچنان دستمزد خوبی برای یک جوان 25 تا 28 ساله است… ما این کارها را کرده ایم.”

یورونیوز: آیا گریلو می خواهد از نو شروع کند. او چه انتظاری از سیاست مداران قدیمی دارد کسانی که بر طبق گفته او مسئولیت وضعیت بد ایتالیایی ها برعهده شان است؟

بپه گریلو:“اگر به من اجازه می دهید که این مطلب را از طریق شبکه تلویزیونی تان بگویم،… می دانید چون آنها حاضر نمی شوند من در کانالهای ایتالیایی چنین حرفی بزنم… مایلم پیامی خطاب به سیاستمداران حرفه ای بفرستم: تلویزیونها حافظه ندارند ولی برعکس مردم دارند. ما به خاطر می آوریم که شما چه کسی بوده اید. آیا فکر می کنید تا تعطیلات خود را در جزایر کارائیب بگذرانید؟ قبل از رفتن البته باید پولهایی را که با بهره پایین در واقع دزدیده اید پس بدهید و مقابل هیات منصفه متشکل از شهروندان بدون سابقه کیفری از خود دفاع کنید… بعد آنها به شما خواهند گفت که مجازات شما چیست؟

یورونیوز: آیا بپه گریلو حراف است؟ شاید. اما با این دوازده درصد رای ای که آورده حق دارد صدایش شنیده شود. یک کوتوله سیاسی تبدیل به یک غول شده و قصد هم ندارد کنار بکشد.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بسته پستی «مواد منفجره» به سیاستمدار ایتالیایی پاستا از آب در آمد

تقسیم ثروت ۶ میلیارد یورویی‌ برلوسکونی؛ دوست دختر ۳۳ ساله ۱۰۰ میلیون یورو به ارث برد

درگذشت برلوسکونی؛ بیادماندنی‌ترین لباس‌ها، گاف‌ها و لحظه‌ها از نخست‌وزیر اسبق ایتالیا