Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

کشف انگشتر طلا متعلق به ۲۳۰۰ سال پیش در شهر داوود اورشلیم

حلقه طلا متعلق به ۲۳۰۰ سال پیش در اورشلیم
حلقه طلا متعلق به ۲۳۰۰ سال پیش در اورشلیم Copyright Israel Antiquities Authority
Copyright Israel Antiquities Authority
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

باستان‌شناسان در شهر داوود اورشلیم یک حلقه کوچک طلایی نادر مزین به یک نگین قیمتی را پیدا کرده‌اند که می‌گویند ظاهراً برای پسر یا دختری کوچک ساخته شده و حدود ۲۳۰۰ سال قدمت دارد.

آگهی

حفاری‌های باستان‌شناسی در پارک ملی دیوارهای اورشلیم توسط محققان دانشگاه تل‌آویو و سازمان باستان‌شناسی اسرائیل انجام شده است.

تیم یابنده این انگشتر در بیانیه‌ای گفت: «این یک یافته غیرعادی و عمیقاً تکان‌دهنده است، نه چیزی که هر روز بتوان آن را پیدا کرد.»

به گفته آنان، نگین قرمز این انگشتر از سنگ گارنت (نارسنگ یا لعل) درست شده و دور آن را لایه‌ای از طلا با درجه خلوص بسیار بالا گرفته است. باستان‌شناسان می‌گویند این انگشتر به خوبی حفظ شده و با وجود گذشت بیش از دو هزار سال، هیچ‌گونه زنگ‌زدگی یا هوازدگی در آن مشاهده نمی‌شود.

طحیه گانگیت، از اعضای تیم حفاری شهر داوود، می‌گوید زمانی که در حال غربال خاک کف سایت بوده ناگهان چیزی درخشان را دیده است. او گفت: «فوراً فریاد زدم حلقه پیدا کردم. در عرض چند ثانیه همه دور من جمع شدند و هیجان زیادی به وجود آمد.»

دکتر یفتاح شالف و ریکی زالوت هارتوف، مدیران بخش کاوش‌ها در سازمان باستان‌شناسی اسرائیل، در این باره نوشته‌‌اند: «حلقه بسیار کوچک بوده و ممکن است برای انگشت کوچک یک زن یا یک دختر یا پسر کم‌سن و سال مناسب باشد.»

دکتر ماریون زیندل اضافه کرد که این انگشتر با چکش‌کاری ورق‌های نازک طلای از پیش برش‌خورده بر روی یک پایه حلقه فلزی ساخته شده است.

بنابر اعتقاد باستان‌شناسان، این انگشتر طلا به لحاظ سبک نشان‌دهنده مد رایج در دوره تسلط حکومت هخامنشیان و در عصر هلنیستی اولیه از اواخر قرن چهارم تا اوایل قرن سوم پیش از میلاد به بعد است. در آن دوره مردم حلقه‌های طلا با نگین‌های سنگی را به حلقه‌های طلایی ساده ترجیح می‌دادند.

روی سنگ انگشترها اغلب چهره‌های اساطیری یا رویدادهای نمادین مهم حکاکی می‌شد.

این مدل جواهرات از زمان سلطنت اسکندر مقدونی به بعد درز شناخته شده بود. فتوحات او به گسترش و حمل و نقل کالاها و محصولات لوکس کمک کرد.

پیش از این زیورآلات دیگری مربوط به عصر هلنیستی اولیه از جمله گوشواره حیوانات شاخدار و مهره طلای زینتی در کاوش‌های شهر داوود یافت شده بود.

باستان‌شناسان می‌گویند یافته‌های طلا و سایر اکتشافات و بناها، موقعیت ممتاز شهر داوود اورشلیم را در آن زمان نشان می‌دهد. به گفته آنان، به نظر می‌رسد ساکنان شهر پذیرای سبک گسترده هلنیستی و تأثیرات رایج در حوزه مدیترانه شرقی بوده‌اند.

شهر باستانی داوود در اورشلیم
شهر باستانی داوود در اورشلیمAriely/Wikipedia

شهر داوود به عنوان هسته اصلی و باستانی شهر اورشلیم شناخته می‌شود و بخشی از استحکامات کشف‌شده در آن به عصر برنز و آهن بازمی‌گردد.

تصور می‌شود این محدوده، که شامل تونل‌ها و سازه‌های آب‌رسانی و سنگی است، مطابق روایت کتاب مقدس عهد قدیم محل حکومت داوود پادشاه یهودیان بوده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حلقه کشف‌شده برای اولین بار در کنفرانس روز اورشلیم به نام «اسرار اورشلیم؛ باستان‌شناسی اورشلیم» در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

این کنفرانس در تاریخ ۵ ژوئن در پردیس ملی باستان‌شناسی اسرائیل در نزدیکی موزه اسرائیل برگزار خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف توالت فرنگی ۲۷۰۰ ساله در اورشلیم

اسرائیل از کشفیات جدید متعلق به دوران معبد دوم اورشلیم رونمایی کرد

نمایش بخشی از 'طومارهای دریای مرده' در موزه اورشلیم