کشف توالت فرنگی ۲۷۰۰ ساله در اورشلیم

توالت ۲۷۰۰ ساله در اورشلیم
توالت ۲۷۰۰ ساله در اورشلیم Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

باستان‌شناسان در اسرائیل یک توالت‌فرنگی قدیمی و نادر را پیدا کرده‌‌اند که قدمت آن به ۲۷۰۰ سال قبل می‌رسد.

آگهی

باستان‌شناسان در اسرائیل یک توالت‌فرنگی قدیمی و نادر را پیدا کرده‌‌اند که قدمت آن به ۲۷۰۰ سال قبل می‌رسد.

اداره آثار باستانی اسرائیل می‌گوید این توالت که از سنگ آهک صاف و تراشیده درست شده، در کابینی مستطیل‌شکل در بخشی از عمارتی بزرگ و مشرف به شهر قدیم اورشلیم پیدا شده است.

این توالت به صورت فرنگی طراحی و در زیر آن یک مخزن فاضلاب خانگی یا به اصطلاح «گند انبار» تعبیه شده است. داشتن سرویس بهداشتی شخصی در داخل خانه در این زمان پدیده‌ای لوکس به شمار می‌رفته است که تنها ثروتمندان می‌توانستند از آن برخوردار باشند.

یاکوف بیلیگ، مدیر عملیات حفاری، می‌گوید: «توالت شخصی در دوران باستان چیز بسیار کمیابی بوده و تنها تعداد کمی از آن‌ها تا به امروز پیدا شده است.»

آقای بیلیگ اضافه کرد: «فقط اعیان می‌توانسته‌اند از چنین توالت‌هایی استفاده کنند. نقل است از یک خاخام مشهور که یک بار گفته بود ثروتمند بودن یعنی داشتن یک توالت شخصی در کنار میز خود.»

به گفته مقامات، آثار فضولات انسانی، استخوان‌های حیوانات و سفال‌های موجود در مخزن فاضلاب یافت شده می‌تواند شیوه زندگی و همچنین رژیم غذایی و بیماری‌های رایج افرادی که در آن زمان زندگی می‌کرده‌‌اند را برای محققان روشن کند.

باستان‌شناسان می‌گویند سرستون‌ها و ستون‌های سنگی مربوط به آن دوران را پیدا کرده‌اند و شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد باغی در نزدیکی آن با درختچه‌ها و گیاهان آبزی وجود داشته است. این عوامل و دیگر مدارک موجود بازگو می‌کند کسانی که در آنجا زندگی می‌کرده‌اند افراد بسیار ثروتمندی بوده‌اند.

در تمدن‌های یونان و روم باستان افراد معمولا از توالت‌های عمومی استفاده می‌کردند که بسته به امکانات شهر از یک سیستم دفع فاضلاب یا مخزن جمع‌آوری فضولات برخوردار بود.

بقایای یکی از این توالت‌های عمومی که از شهر تاریخی «افسوس» واقع در آسیای صغیر (نزدیکی شهر سلجوک در ازمیر ترکیه کنونی) به دست آمده، ردیفی از توالت‌های سنگی را در کنار هم نشان می‌دهد.

Karen/Flicker
یک توالت عمومی در شهر باستانی افسوس متعلق به تمدن یونان قدیم در نزدیک شهر سلجوک در استان ازمیر ترکیهKaren/Flicker

این توالت‌های عمومی چسبیده به هم هرچند ممکن است باعث معذب شدن افراد شود، با این حال مورخان می‌گویند این توالت‌های اشتراکی آن‌ها را قادر می‌ساخته به هنگام قضای حاجت با یکدیگر گفتگو و به اصطلاح «چاق‌سلامتی» هم داشته باشند.

نتایج یافته‌های جدید باستان‌شناسان قرار است در کنفرانس «نوآوری‌ها در باستان‌شناسی اورشلیم و حومه آن» که چهارشنبه و پنجشنبه این هفته در اورشلیم برگزار می‌شود به نمایش درآید.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توالت هیتلر به حراج گذاشته شد

توالت‌های شیشه‌ای و شفاف؛ ایده عجیب ژاپنی‌ها برای سرویس‌های بهداشتی «اطمینان‌بخش»

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟