Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا در اسپانیا؛ حزب راست میانه سوسیالست‌های حاکم را شکست داد

یک رأی دهنده در ۹ ژوئن ۲۰۲۴ در یک محل رای‌گیری در پامپلونا رای می‌دهد
یک رأی دهنده در ۹ ژوئن ۲۰۲۴ در یک محل رای‌گیری در پامپلونا رای می‌دهد Copyright AP Photo/Alvaro Barrientos
Copyright AP Photo/Alvaro Barrientos
نگارش از Clara Preveیورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
ترجمه شده از زبان: انگلیسی

در انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا در اسپانیا «حزب مردم» ۱۲ درصد افزایش رای را به نام خود ثبت کرد، در حالی که همزمان حزب راست افراطی «وُکس» توانست کرسی‌های خود را دو برابر کند.

آگهی

حزب مردم اسپانیا، که به طیف راست میانه تعلق دارد، با کسب اکثریتی جزئی توانست در انتخابات روز یکشنبه حزب سوسیالیست حاکم به رهبری پدرو سانچز نخست‌وزیر را شکست دهد.

این حزب، که دبیرکلی آن را آلبرتو نونیز فیخو بر عهده دارد، در این انتخابات ۳۲.۴ درصد آرا را کسب کرد که در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۹ میزان ۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در سوی مقابل سوسیالیست‌ها کمی بیش از ۳۰ درصد رای آوردند که نسبت به انتخابات دوره گذشته ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

انتظار می‌رود حزب مردم اسپانیا که در حال حاضر ۱۳ کرسی در پارلمان اتحادیه اروپا دارد، ۲۱ تا ۲۳ کرسی را کسب کند. این در شرایطی است که حزب پدرو سانچز، با ۲۱ کرسی در پارلمان کنونی، احتمالا بین ۲۰ تا ۲۲ کرسی را به خود اختصاص خواهد داد.

درصد رای احزاب در انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا در اسپانیا

حزب راست افراطی «وُکس» در این میان تعداد نمایندگان پارلمان خود را دو برابر کرده است. انتظار می‌رود این حزب پس از دریافت ۱۰.۴ درصد آرا، یعنی ۴ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۹، بین شش تا هفت کرسی در پارلمان کسب کند.

با این حال، یکی از بزرگترین شگفتی‌ها در انتخابات جدید به دست یک حزب راست افراطی اسپانیایی دیگر با نام «حزب پایان یافته است» (Se Acabó la Fiesta) رقم خورده است.

این حزب که توسط «الویزه پرز» تأسیس شد، پس از کسب ۳٫۹ درصد آرا با دو تا سه عضو وارد پارلمان اروپا خواهد شد.

خوزه آنتونیو فوستر، سخنگوی حزب وکس، گفت که نتایج یک «واقعیت غیرقابل انکار» و «پیشروی میهن‌پرستان و معتقدان به حاکمیت ملی» در پارلمان اروپا را ثابت کرده است. او همچنین گفت حزب وکس به عنوان یک «چسب» برای تمامی احزاب راست افراطی در اروپا عمل خواهد کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سانتیاگو آباسکال، رهبر حزب راست افراطی وکس
سانتیاگو آباسکال، رهبر حزب راست افراطی وکسعکس: آسوشیتد پرس

خوان سوتو، بنیانگذار شرکت مشاوره «فورتیوس»، به یورونیوز می‌گوید اگرچه نتایج اندکی به نفع حزب مردم اسپانیا بود، اما حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا با این انتخابات «تقویت» می‌شود. امری که می‌تواند به قدرت رسیدن آقای نونیز فیخو را پیچیده کند.

آقای سوتو می‌افزاید که علیرغم اختلافات پیرامون نخست‌وزیر پدرو سانچز طی هفته‌های گذشته، حزب او در مقایسه با سال ۲۰۱۹ تنها یک کرسی را از دست داده است. مسئله‌ای که نشان می‌دهد حزب مردم اسپانیا ولو با داشتن شرایط مساعد به سود خود «همچنان موفق به کسب یک پیروزی راحت نشده است.»

در این انتخابات گروه چپ‌گرای «سومار»، شریک ائتلاف حاکم، با کسب ۶٫۴ درصد آرا سه تا چهار کرسی را به دست آورده است. انتظار می‌رود دیگر حزب چپ‌گرای اسپانیا، یعنی «پودموس»، با کسب ۴٫۴ درصد آرا دو تا سه کرسی در پارلمان اروپا به دست بیاورد.

همزمان گروه «آهورا رپوبلیکاس»، شامل جدایی‌طلبان «ای‌اچ بیلدو» باسک، نیز احتمالا باید بین دو تا سه کرسی را در پارلمان اروپا به خود اختصاص دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا: استعفاء نمی‌دهم

احتمال کناره‌گیری نخست وزیر اسپانیا؛ هزاران نفر در حمایت از پدرو سانچز تظاهرات کردند

قهر نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا در پی طرح اتهام فساد علیه همسرش؛ پدرو سانچز چه در سر دارد؟