حذف قانون ممنوعیت مایعات بالای ۱۰۰ میلی‌لیتر در فرودگاه‌های اروپایی؛ آیا امنیت پروازها کاهش می‌یابد؟

مایعات کمتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر در فرودگاه‌ها
مایعات کمتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر در فرودگاه‌ها Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بطری‌های کوچک شامپو از گذشته جزئی از بار چمدان‌های دستی مسافران اروپایی در تعطیلات بوده‌اند. حالا اما با کم شدن تدابیر امنیتی در فرودگاه‌ها در اواخر سال جاری، این محدودیت ممکن است تغییر کند.

آگهی

مقامات امنیتی فرودگاه‌ها در اروپا می‌گویند با ورود دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن مدرن، دیگر نیازی به قانون غیرمجاز شمردن مایعات با وزن بالاتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر نیست. اما این قانون ممنوعیت در وهله اول از کجا آمده است؟

برای توضیح این مطلب باید گفت که از سال ۲۰۰۶، مسافران خطوط هوایی در سراسر جهان از حمل مایعاتی با حجم بیشتر از ۱۰۰ میلی لیتر در چمدان‌های دستی خود منع شدند.

این قانون پس از آن به اجرا درآمد که پلیس بریتانیا نقشه‌ای تروریستی برای خرابکاری در چند پرواز را کشف کرد. متهمان در این نقشه برنامه چیده بودند که مواد منفجره مایع نظیر پروکسید هیدروژن را در بطری‌های ۵۰۰ میلی‌لیتری نوشابه جاسازی کرده و پس از انتقال به شماری از پروازهای بین بریتانیا و آمریکای شمالی آنها را در هواپیماها منفجر کنند.

کارشناسان معتقدند این نقشه در صورت موفقیت‌آمیز بودن، از حملات ۱۱ سپتامبر نیز مرگبارتر می‌شد. 

بلافاصله پس از کشف چنین برنامه‌ای، حمل چمدان دستی در هواپیماها به عنوان یک اقدام پیشگیرانه به طور کامل ممنوع شد. این تدابیر اما بعداً و در پی آزمایش‌هایی که به منظور تعیین میزان مایع بی‌خطر برای مسافرت هوایی انجام شد کاهش یافت و مایعات بالاتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر ممنوع شدند.

چرا قانون ۱۰۰ میلی‌لیتری پایان می‌یابد؟

پس از گذشت ۱۸ سال از وضع چنین محدودیتی، حالا به لطف اسکنرهای امنیتی پیشرفته جدید این قانون در شماری از کشورها کنار گذاشته خواهد شد.

فناوری پرتو ایکس «توموگرافی کامپیوتری» (CT)، مشابه آنچه در زمینه پزشکی استفاده می‌شود، تصویر سه بعدی واضحی از آنچه در داخل کیف و چمدان دستی مسافران وجود دارد ارائه می‌دهد. 

ماموران امنیت فرودگاه می‌توانند تصاویر را ۳۶۰ درجه بچرخانند و عملا به صورت دیجیتالی کیف یا چمدان را باز کنند. ماموران همچنین می‌توانند از الگوریتم‌های پیچیده این دستگاه‌ها برای تشخیص تهدید و شناسایی مواد منفجره استفاده کنند.

دستگاه اسکن چمدان مسافران در فرودگاه
دستگاه اسکن چمدان مسافران در فرودگاهعکس: آسوشیتد پرس

این در شرایطی است که در حال حاضر برای چک چمدان‌ها از تصویربرداری دوبعدی در اکثر فرودگاه‌ها استفاده می‌شود. دستگاه‌های اسکن فعلی تنها قادر به تمایز میان مواد آلی و معدنی هستند، اما دستگاه‌های جدید با کمک فناوری هوش مصنوعی حتی می‌توانند مایعات مانند آب، پراکسید هیدروژن یا الکل را از هم تمییز و تشخیص دهند.

مقامات فرودگاهی می‌گویند حذف این قانون نه تنها باعث نمی‌شود که ایمنی پروازها پایین بیاید، بلکه به دلیل کمک به ماموران برای بررسی دقیق‌تر چمدان‌ها و کیف‌ها بر امنیت پروازها اضافه خواهد کرد. همچنین با کاهش زمان بررسی امنیتی، تجربه فرودگاه را برای مسافران راحت‌تر می‌کند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

چه زمانی قانون مایع ۱۰۰ میلی‌لیتری در اروپا حذف می‌شود؟

شماری از فرودگاه‌های اروپایی نظیر فرودگاه بین‌المللی لئوناردو داوینچی در رم، شیپخول آمستردام و درم تیز ولی انگلستان در حال حاضر از اسکنرهای جدید استفاده می‌کنند. دولت بریتانیا مهلت ژوئن ۲۰۲۴ را برای به کارگیری فناوری جدید امنیتی تعیین کرده، اگرچه برخی از فرودگاه‌ها گفته‌اند که اوایل سال ۲۰۲۵ مهلت واقع‌بینانه‌تری است.

پس از نصب این دستگاه‌ها، قانون ۱۰۰ میلی‌لیتر طی دو سال آینده حذف خواهد شد. در آینده برای مثال مسافران بریتانیایی مجاز خواهند بود تا حداکثر دو لیتر مایعات را در چمدان دستی خود بدون محدودیت در اندازه بطری حمل کنند. آنها همچنین مجبور نخواهند بود که مایعات را در کیسه پلاستیکی قرار دهند یا آنها را از چمدان خود جدا کنند.

با این حال همه چیز منوط به وجود دستگاه اسکنر سه‌بعدی در فرودگاه کشور مبدأ خواهد بود. اگر چنین دستگاهی آنجا وجود نداشته باشد، ممکن است مجبور شوید مایعات بیش از ۱۰۰ میلی‌لیتر در چمدان دستی خود را دور بیندازید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حق و حقوق مسافر در صورت تاخیر یا لغو پرواز‌ چیست و تکلیف بلیت چه می‌شود؟

آیا گذرنامه خدمه پرواز در سفرهای خارجی مُهر می‌خورد؟

آیا قوانینی ویژه برای حمایت از مسافران معلول وجود دارد؟