بلغارستان؛ مقصدی عالی برای خستگی‌درکردن کنار دریاچه و چشمه آب گرم

Experiences
Experiences Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بلغارستان حدود ۷۰۰ چشمهٔ آب‌گرم و آب‌معدنی دارد که امکان انواع آب‌درمانی را برای عموم فراهم می‌کنند.

آگهی

وقتی پس از خانه‌نشینی طولانی به سفر در سال آینده فکر می‌کنیم شاید بلغارستان نخستین جایی که به ذهن می‌رسد نباشد اما آب‌گرم‌های تفریحی این کشور سابقه‌ای دیرینه دارند.

بلغارستان حدود ۷۰۰ چشمهٔ آب‌گرم و آب‌معدنی دارد که امکان انواع آب‌درمانی را برای عموم فراهم می‌کنند. شهر تاریخی هیساریا که ۶ هزار سال قدمت دارد، در امپراطوری رم «دیاکلتیانو پولیس» خوانده می‌شد و به‌خاطر حمام‌های آب گرمش معروف بود. 

canva
اسپا و آروماتراپی در بلغارستانcanva

از نگاه تاریخی

آب‌درمانی و حمام‌درمانی از دیرباز برای بهبود ناراحتی‌های بسیار از اگزما گرفته تا آرتروز به بیماران پیشنهاد می‌شده است. شهر هیساریا ۲۲ چشمهٔ آب گرم با دمای ۴۱ درجه تا ۵۲ درجه دارد و آب همهٔ آنها آشامیدنی است و حتی برخی بطری‌هایی از آن را به خانه می‌برند.

هیساریا لبریز از اسپاهایی با برنامه‌های درمانی کوتاه‌مدت و بلندمدت است. اما می‌توان گشتی هم در میان ابنیهٔ باستانی شهر زد که بقایایی از دورهٔ رومیان و تراکیان را در خود دارند.

canva
دروازهٔ شهر هیساریا بازمانده از دوران رم باستانcanva

گِل‌بازی برای شفای تن و روان

تأثیر درمانی گِل از مصر باستان تا بلغارستان امروز مورد بحث بوده است. اگر می‌خواهید حمام گل را به بهترین شکل تجربه کنید بهتر است سری به شهر پوموری در ساحل دریای سیاه بزنید. معروف است که گلی که از اعماق دریاچهٔ نمک این شهر می‌آید، برای تقویت مفاصل و ماهیچه‌ها مفید است. 

این خواص درمانی چه در کار باشد چه نباشد، دست‌کم آن است که پوست تن، پس از فرورفتن در این گل نمکین و غلتیدن در ماسه‌ها احساس شادابی و تازگی می‌کند. بعد می‌توانید سری به اسپا بزنید و آنگاه راهی «ساحل آفتاب» در شمال شهر پوموری شوید و شب را با نوشیدنی و موسیقی به پایان ببرید.

canva
استفاده از حمام گل برای بهبود پوستcanva

اسپاهای اروپایی با مناظر تماشایی

اگر به‌دنبال تجربه‌کردن بهترین اسپاها هستید یکی از جاهایی که باید به آن سر بزنید شهر ولینگراد در دامنهٔ کوهستان رودوپ است. این شهر با ۸۰ چشمه، صاحب بیشترین چشمه‌های آب معدنی در بلغارستان است و میزان املاح آب چشمه‌هایش نیز با هم متفاوت‌ است. جنگل کاج‌های سیاه پیرامون شهر سبب شده هوای آن نیز فوق‌العاده تمیز باشد.

دریاچهٔ کلپتوزا بزرگترین چشمهٔ کارستی بلغارستان است. این دریاچه که آب آشامیدنی شهر را تأمین می‌کند، در تمام سال دمایی حدود ۸ درجه دارد و با جنگل‌های زیبای اطرافش مکانی عالی برای قایق‌سواری است.

اسپاهای لوکس روباز و روبسته، انواع سونای بخار و سونای خشک، و خدمات زیبایی و ماساژ در ولینگراد فراوانند و درهای این مراکز نیز در تمام طول سال به روی گردشگران باز است.

canva
دریاچهٔ کلپتوزاcanva
هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

نکاتی مفید که در سفر به پایتخت بلغارستان باید بدانید

تصاویری از نوع جدید گردشگری در چرنوبیل؛ تورهای دوچرخه‌سواری