شرکت های نوپا و جاذبه های گردشگری ورشو

شرکت های نوپا و جاذبه های گردشگری ورشو
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ورشو همراه با شکوفایی اقتصاد لهستان که پس از ورود به اتحادیه اروپا سرعت گرفت، رشد کرده است. ورشو شهری است که می خواهد دیده شود و در مرکز توجه باشد.

آگهی

در یک صبح پائیزی در ورشو پایتخت لهستان با کریستیان، یک شهروند ساکن این شهر در کنار رودخانه ویستولا ملاقات کردیم. این رودخانه از شهر ورشو، پایتخت لهستان عبور می کند. کریستیان چند بار در هفته در کنار رودخانه می دود.

کریستیان می گوید: «من از ابتدا اینجا زندگی کرده ام. نمی توانم زندگی در جای دیگری را تصور کنم.»

آنچه کریستیان در ورشو دوست دارد انرژی این شهر است. امری که حقیقت دارد. این شهر یادآور برلین است. ورشو همراه با شکوفایی اقتصاد لهستان که پس از ورود به اتحادیه اروپا سرعت گرفت، رشد کرده است.

کریستیان برای “آیفینیتی” (Ifinity) کار می کند. “آیفینیتی” یک شرکت تازه کار است که اپلیکیشن هایی را برای کمک به افرادی که دچار مشکلات بینایی شده اند، تولید می کند تا آنها بتوانند در مناطق شهری رفت و آمد کنند و به ادارات دولتی بروند. پانصد حسگر در فضاهای عمومی نصب شده اند و اطلاعات جمع آوری شده را به تلفنهای همراه می فرستند.

پاول، یک شهروند لهستانی که مشکلات بینایی دارد، در مورد آخرین نسخه اپلیکیشن های “آیفیتیتی” می گوید: «به نظرم توضیحات داده شده بسیار آموزنده است. من قطعا از آنها استفاده می کنم. اطلاعاتی در مورد جهتها می دهد که کدام سمت برویم. کلا بسیار مفید است.»

آیفینیتی امسال نامزد عنوان بهترین شرکت نوپای لهستانی شده است. اپلیکیشن های این شرکت در جهان منحصر به فرد هستند در دوحه، هلسینکی، بیرمنگام و استانبول نیز قابل استفاده هستند.

یک شرکتِ سابق تولید ودکا، اینک میزبان آخرین مرکز رشد تاسیس شده توسط شرکت گوگل است. جایی که مرکز رشدی برای شرکتهای نوپاست. این مرکز رشد در میانه ماه نوامبر و پس از شهرهای لندن، تل آویو، مادرید و سئول در ورشو افتتاح شد. امری که حکایت از جذابیت ورشو دارد.

مراکز رشد خصوصی زیادی در ورشو وجود دارند، اما مرکز اسمولنا مرکزی است که توسط شهرداری تاسیس شده است. مجله اقتصادی فوربز اخیرا ورشو را به عنوان سومین شهر مطلوب برای شرکت های نوپا انتخاب کرد.

میخال السزوسکی، معاون شهردار ورشو می گوید: «معتقدیم که با چنین انتخابی و اعلام شدن آن، پیام مهمی برای خارج فرستاده می شود که ورشو بازیگری جدی در زمینه شرکت های نوپاست.»

ورشو شهری است که می خواهد دیده شود و در مرکز توجه باشد. خودروهای نیسا در ورشو بازمانده از دوران کمونیسم هستند و اکنون تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری ورشو شده اند.

میدان گژوبوفسکی در ورشو چهار قرن قدمت دارد. این میدان محل تقاطع بین ورشوی قدیمی و مدرن و محلی نمادین برای ساکنان ورشو است.

ورشو پیش از جنگ جهانی دوم به «پاریسِ شمال» شهرت داشت. پس از جنگ از خرابه های آن شهری جدید شکل گرفت زیرا قسمت قدیمی شهر به طور کامل پس از جنگ بازسازی شد. هشتاد و و پنج درصد شهر ورشو در جنگ تخریب شده بود. خاطرات وقایع تاریخی در این شهر همچون در محل یادمان قیام ۱۹۴۴ حضور دارند.

خیابان پروزنا خیابان انتهایی محله یهودیان در ورشو است. پیش از اخراج توسط نازی ها، جامعه یهودیان لهستان یکی از پرجمعیت ترین ها در اروپا بود. پس از ۷۰ سال، در نهایت این موزه به یاد آنان ساخته شد.

چهره دیگر پایتخت لهستان ما را با ایدئولوژی کمونیسم آشنا می کند. در این مورد با یک معمار سخن گفتیم. گرژگوژ پیونتک، معمار، می گوید: «معماران، برنامه ریزان و پدران شهر از تخریب شهر به عنوان فرصتی برای ساخت شهری بهتر با معیارهای زندگی بهتر استفاده کردند: فضای عمومی بیشتر، فضای سبز بیشتر و شرایط مسکونی بهتر. میدان کنستیتیوجی نمونه ای از این طراحی پس از جنگ است.»

او می افزاید: «معماری پس از جنگ بیشتر و بیشتر توسط مردم ورشو مورد استقبال قرار می گیرد. کاخ فرهنگ و علم نمونه بسیار خوبی از این امر است. این بنا منفورترین بنای تاریخی ورشو و نماد سرکوب دوران کمونیسم بود، اما اینک پس از ۶۰ سال همچنان بخشی از منظره شهر است.»

رستورانهای کوچک موسوم به «میلک بار» (milkbar) که آنها از دوران کمونیسم به جا مانده اند هم بسیار محبوب هستند. کریستیان در مورد این رستوران ها می گوید: «“میلک بار” محلی مناسب برای ملاقات کردن است. غذای آن ارزان و تازه است. مکانی برای افراد مسن، دانشجویان و همچنین کارکنان شرکتهای نوپاست.»

در میلک بار قیمت میانگین یک وعده غذا بین سه تا چهار یورو می شود. قیمت نان شیرینی هم یک یورو و ۵۰ سنت است.

محل کار کریستیان در محله ای به نام پراگا واقع شده است. این محله در قدیم محلی ناامن بود اما امروز به محله ای مُد روز تبدیل شده است که کریستیان با دوستانش در آن ملاقات می کند.

آگهی

پائولینا یانکووسکا، از کارکنان شرکت نوپای ایفینیتی می گوید: «به نظرم ورشو طی ۳-۲ سال آینده بسیار از برلین جذاب تر می شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کلان‌شهر؛ سفری به سفرهٔ هزار رنگ غذاهای چینی در شانگهای

اوزاکای ژاپن کلانشهری نوآور و پویا و کاندیدای نمایشگاه جهانی ۲۰۲۵

گذرگاه گردشگری پکن؛ از میدان تیان آنمن تا استادیوم لانه پرنده