از فضانوردان بپرسید؛ امکان پرتاب مجدد موشک بعد از بازگشت به زمین

با همکاری ESA - The European Space Agency
از فضانوردان بپرسید؛ امکان پرتاب مجدد موشک بعد از بازگشت به زمین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در این برنامه «‌از فضانوردان بپرسید»‌ مدیر بخش طراحی موشک در آژانس فضایی اروپا درباره قابلیت استفاده مجدد موشک، پس از بازگشت به جو زمین توضیح می‌دهد. پرسشهایتان را از طریق AskSpace# برای ما بفرستید.

آگهی

مجموعه« از فضانوردان بپرسید» بخشی از برنامه فضای یورونیوز است که در آن فضانوردان آژانس فضایی اروپا به سوالات شما پاسخ می‌دهند. شما می‌توانید با AskSpace# سوال‌هایتان را برای ما بفرستید.

در این برنامه جورجیو تومینو، از بخش مدیریت طراحی موشک وگا در آژانس فضایی اروپا به پرسشهایی که کاربران از طریق AskSpace# برای یورونیوز فرستاده اند، پاسخ می‌دهد.

به کانال تلگرام یورونیوز بپیوندید

قابلیت استفاده مجدد از موشک

ورونیکا رمونیدی، یکی از کاربران پرسیده است که در برنامه موشک‌های اروپایی تا چه اندازه موضوع قابلیت استفاده مجدد از موشک مطرح است؟

جورجیو تومینو اینگونه توضیح می‌دهد: «‌در واقع چند سال است که ما، به‌ویژه در آژانس فضایی اروپا، روی قابلیت استفاده مجدد موشک کار می کنیم. چهارمین پرواز وگا با فناوری موسوم به «حامل تجربی آزمایشی میانی وگا» (Intermediate eXperimental Vehicle، IXV) یکی از ماموریت‌های موفقیت‌آمیز در این زمینه بود که در آن، تمام فناوری‌های ورود دوباره به جو را آزمایش کردیم. چشم‌انداز دراز مدت ما طراحی موشک Vega E و پیشران اکسیژن مایع-متان ( liquid oxygen ( LOX است که اساسا قابل استفاده مجدد است. به این می‌اندیشیم که نه تنها مدول بازگشت بلکه مدول سرویس مداری را هم به زمین بازگردانیم و در این صورت می‌توان از کل سیستم برای پرتاب مجدد استفاده کرد.»

جرمی ویلکس، خبرنگار یورونیوز و جورجیو تومینو از آژانس فضایی اروپا

جایگزین برای سوخت شیمیایی موشک

اد برترونی، یکی دیگر از کاربران است که پرسیده آیا جایگزینی برای احتراق موشک وجود دارد؟‌

جورجیور تومینو در این باره می‌گوید: «موتورهایی وجود دارد که کارآمدتر از موتورهای شیمیایی است. منظورم پیشرانه‌های هسته‌ای، یا موتورهایی است که با انرژی خورشیدی یا موتورهای الکتریکی کار می‌کند؛ و یا حتی موتورهای لیزری و بادبانهای خورشیدی (فوتونی). [بادبان‌های فوتونی برای حرکت، از فشار تابش نوری که از خورشید به آینه‌های بزرگ فضاپیما می تابد، استفاده می‌کند.] اما این موتورها رانش ندارند. در نتیجه برای بلند شدن از زمین و غلبه بر نیروی گرانش زمین به شتاب بالا نیاز دارید. این شتاب را فقط پیشرانه شیمیایی می‌تواند فراهم کند.»

پرسشهایتان را از طریق #AskSpace برای ما بفرستید.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

از فضانوردان بپرسید: تا آب شدن کامل یخ‌های قطبی چقدر مانده است؟

از فضانوردان بپرسید؛ آیا اثباتی برای فرضیه جهان‌های موازی وجود دارد؟