بر سر زباله‌های فضایی چه می‌آید؟

بر سر زباله‌های فضایی چه می‌آید؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تا امروز بیش از ۲۹ هزار قطعه زباله بزرگتر از ۱۰ سانتیمتر در فضا شناسایی شده‌ است.

آگهی

مجوعه« از فضانوردان بپرسید» بخشی از برنامه فضای یورونیوز است که در آن کارشناسان آژانس فضایی اروپا به سوالات شما پاسخ می دهند. شما می توانید با AskSpace# سوالهایتان را برای ما بفرستید.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بسیاری از مخاطبان درباره زباله‌های فضایی از ما می‌پرسند. مثلا ایزاک گوتریز می‌خواهد بداند چقدر زباله فضایی در پیرامونمان داریم؟

«لوییزا اینوسنتی» سر دفتر «فضای پاک» در آژانس فضایی اروپا پاسخ می‌دهد: «از سال ۱۹۵۷ که فضاپیمای اسپوتنیک روانه فضا شد تا کنون بیش از ۵ هزار موشک به بیرون جو فرستاده شده که ۸ هزار ماهواره را در مدار زمین قرار داده‌ است. کار بسیاری از این ماهواره‌ها تمام شده اما برخی از آنها یعنی حدود ۱۲۰۰ ماهواره هنوز کار می‌کنند. برخی از این ماهواره‌ها هم به بخش‌ها و بقایای کوچکتر تقسیم شده‌اند. تا امروز بیش از ۲۹ هزار قطعه از این بقایا که بزرگتر از ۱۰ سانتیمتر اند در فضا شناسایی شده‌ است.»

ایلاریا چینلّی هم پرسیده است: با وجود تمامی این زباله‌های فضایی آیا می‌توان فکر کرد که آنها روزی بازیافت شوند؟

لوییزا اینوسنتی: «بازیافت روزی انجام خواهد شد. اما فعلا به آنجا نرسیده‌ایم. باید اول یاد بگیریم که چطور این قطعات و ماهواره‌های شناور را صید کنیم. این کار تا کنون انجام نشده است. کار آسانی نیست وقتی یاد گرفتیم که چطور آنها را بگیریم یاد خواهیم گرفت که چطور به آنها سوخت برسانیم،‌ قطعاتشان را تعویض کنیم و باقی کارها. این گام نخست است و همزمان باید هزینه این کار را پایین بیاوریم و این کاری است که در آینده انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

آیا اثباتی برای فرضیه جهان‌های موازی وجود دارد؟

آیا موجودات فرازمینی وجود دارند؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استفاده از فناوری اتصال مغناطیسی برای پاکسازی زباله‌های فضایی

دانستنی‌ها؛ جزایر شناور زباله‌ای در اقیانوس‌ها چیستند؟

اتمام مراحل ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب، بزرگترین تلسکوپ جهان