محققان اروپایی تاثیر افزایش دمای آب دریاها بر زندگی آبزیان را بررسی می کنند

محققان اروپایی تاثیر افزایش دمای آب دریاها بر زندگی آبزیان را بررسی می کنند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آیا صدفهای دریایی خواهند توانست در مقابل تغییرات آب و هوایی و بالا رفتن دمای آب دریاها و اقیانوسها مقاومت کنند؟

طبق پیش بینی مجمع بین المللی تغییرات اقلیمی دمای آب دریاها دو الی چهار درجه افزایش خواهد یافت. عواقب این افزایش دما، بر زندگی ماهی ها و صدفهای دریایی (پرارزش تجاری) چیست؟ محققان اروپایی مشغول یافتن این پرسش در مزارع آبزی پروری در پرتغال و لهستان هستند.

زیست شناسان دریایی می خواهند بدانند افزایش دما، میزان شوری و درصد اسيدی يا قليايی بودن آب دریا چه تاثیری بر حیات صدفهای دریایی دارد؟ آنها تاکنون به نتایجی دست یافته اند که حاوی خبرهای خوبی برای پرورش دهندگان صدف نیست.

صدفها غذای خود را بوسیله فیلتر کردن (تصفیه کردن) آب دریا بدست می آورند. دومیتیلیاس ماتیاس، زیست شناس دریایی از موسسه تحقیقاتی دریاها و جو در پرتغال در باره اینکه افزایش دمای آب چه تاثیری بر وزن و رشد صدفها دارد، می گوید: «در آب گرم صدفها، فعالیتشان برای تصفیه آب بشدت بالا می رود. آنها بطور مرتب برای اینکه خنک بشوند آب را فیلتر می کنند. در نتیجه این فعالیت، متابولیسم و سوخت و سازشان بالا می رود. این تلاش مستمر برای تصفیه آب باعث می شود که صدفها انرژی زیادی جذب کنند. این بر رشدشان، و در نتیجه بر ابعاد پوسته صدف و وزنشان تاثیر می گذارد.»

تاثیر افزایش دمای آب بر چرخه تولید مثل صدفها

محققان طرح اروپایی «تغییرات آب و هوایی و منابع آبزی در اروپا» می خواهند بدانند که دمای بالای آب در دراز مدت چه تاثیری بر چرخه تولید مثل صدفها خواهد داشت.

دومیتیلیاس ماتیاس در این باره می گوید: «ما تاثیر افزایش دما را در چرخه های تولیدمثلِ گونه های مختلف ارزیابی می کنیم. سپس بررسی می کنیم که آیا تخمهای حاصل از این چرخه های تولید مثلی در آب های گرمتر دوام می آورد یا نه.»

دانشمندان این طرح پژوهشی در اروپا تاثیر تغییرات آب و هوایی را بر ماهی ها، منابع دریایی، صدفهای دریایی، و گونه های دیگر گران قیمت بررسی می کنند. هدف این است که ببینند چه راههایی برای سازگار کردن صنعت با تغییرات آب و هوایی وجود دارد؟

میرون پک، محقق علوم زیستی اقیانوسها و مسئول هماهنگ کننده این طرح تحقیقاتی درباره این بررسیها می گوید: «می توانیم سرعت رشد ماهی ها را پیش بینی کنیم و ببینیم در نهایت چه اتفاقی برای گونه های مختلف آنها می افتد. برای بررسی تاثیر آن بر کار پرورش دهندگان ماهی و ماهیگیران هم از الگوهای اقتصادی موجود استفاده می کنیم.»

#EUBlueForum: Discover EU funded CERES on #ClimateChange & European aquatic resources https://t.co/J00KDeIlllpic.twitter.com/1PF0icJ7bn

— EU Maritime & Fish (@EU_MARE) September 12, 2016

آبزیان خود را با دمای بالای محیط تطبیق می دهند

مزارع آبزی پروری تجاری هم در این طرح تحقیقاتی هستند. مثل یک مزرعه در شمال لهستان که سالانه ۲۵ تن ماهی کپور، ماهی لوتی، لای ماهی و اردک ماهی تولید می کند

آبی که در این مزرعه جریان دارد در نیروگاهی در نزدیکی مزرعه گرم می شود. محققان می خواهند بدانند ماهی این منطقه که از تیره کپورماهیان چگونه خود را با محیط گرمتر تطبیق می دهند.

هر چه دمای آب بالاتر باشد، ماهی ها تحت استرس بیشتری قرار می گیرند. افزایش استرس هم باعث می شود که ماهی در مقابل حمله ویروسها و باکتریها آسیب پذیرتر باشند.

مسئول این مزرعه می گوید که دانش محققان به پرورش دهندگان ماهی کمک می کند که میزان خطرات را کمینه و منافع بالقوه را بهینه کنند. وی می گوید: «می دانیم که دمای بالای آب بر رشد ماهی ها تاثیر می گذارد. اما مشتریان ما انتظار دارند ماهی کپور دو تا دو کیلو و نیم وزن داشته باشد. شناخت الگوهای مربوط به تغییرات آب و هوایی به ما کمک می کند تا الگوهای تغذیه برای پرورش ماهی کپور را کارآمدتر کنیم.»

محققان با کمک نتیجه آزمایشها به مدلی برای بررسی میزان آسیب پذیری گونه های مختلف و ظرفیت سازگاری شان با تغییرات محیطی دست می یابند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی

موزه مجازی از آثار هنر زیرزمینی کمونیسم در مجارستان