اولین بزرگراه الکترونیکی جهان در سوئد آزمایش شد

اولین بزرگراه الکترونیکی جهان در سوئد آزمایش شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نخستین بزرگراه الکترونیکی در جهان در سوئد مورد آزمایش قرار گرفت.

آگهی

نخستین بزرگراه الکترونیکی در جهان در سوئد مورد آزمایش قرار گرفت. هدف از این طرح کاهش تولید گازهای گلخانه ای در بخش حمل و نقل است.

طرح ساخت این بزرگراه به سفارش مقامات حمل و نقل سوئد آغاز شد و حاصل همکاری دو شرکت زیمنس و اسکانیا، فعال در زمینه مهندسی و ساخت وسایل نقلیه به شمار می رود.

در این بزرگراه وسایل نقلیه همچون واگنهای برقی و قطارها به سیمهای برق بالای بزرگراه متصل می شوند و سپس موتور آنها به جای سوخت گازوئیلی از برق استفاده می کند.

هاسو ژیور ژرونیس، رئیس طرح بزرگراه الکترونیکی در شرکت زیمنس می گوید: «من واقعا از این بزرگراه به عنوان یک نوآوری خارق العاده یاد نمی کنم زیرا در اساس ترکیبی از فناوری های قدیمی و جاافتاده است. فناوری خطوط آهن در آن با فناوری واگنهای باری ترکیب شده است. بازدهی سیستم خط آهن با انعطاف موجود در سیستم واگن های باری آمیخته شده و این مزیت واقعی این بزرگراه است.»

سیمهای برق فعلا در حدود دو کیلومتر از این بزرگراه کشیده شده است. یک پانتوگراف هوشمند و سیستم دوگانه جلوبرنده، پایه و اساس این بزرگراه محسوب می شوند.

یک سیستم حسگر امکان تماس پانتوگراف را با خطوط برق فراهم می کند و در صورت گذشتن سرعت وسیله نقلیه از حد ۹۰ کیلومتر در ساعت، بطور خودکار این تماس قطع می شود.

گفته می شود که این سیستم از موتورهای گازوئیلی هم آلودگی کمتری دارد و هم ارزانتر است. نیلس-ژونار واژستدت، مدیر ارشد در زمینه فناوری های برق رسانی به وسایل نقلیه در شرکت اسکانیا می گوید: «واگن باری به طور خودکار به این خطوط متصل می شود و به این ترتیب شما با آن همچون یک واگن باری معمولی رانندگی می کنید. در امتداد نوارهای سفیدرنگ روی جاده رانندگی می کنید. این تنها هدایتی است که صورت می گیرد و پانتوگراف برقی بقیه امور را سامان می بخشد. در نتیجه اگر در خط خودتان باقی بمانید براحتی واگن تان برق را دریافت می کند. اگر به مانعی در طول راه برخورد کنید و مثلا مجبور به سبقت گرفتن و یا موردی مشابه شوید به خط دست چپ می روید و سیستم به طور خودکار کاملا خاموش می شود و یا برای فواصل کوتاه از باتری استفاده می شود و یا موتور احتراق داخلی فعال می شود. در نتیجه همه چیز کاملا خودکار است.»

کارشناسان در نظر دارند ظرف دو سال آینده با جمع آوری داده ها و استفاده آزمایشی از این بزرگراه، تاثیر آن را بسنجند و امکان توسعه آن را به سراسر کشور بررسی کنند.

به گفته سازندگان این بزرگراه یکی از موارد استفاده آن می تواند بزرگراههای پر رفت و آمد و یا جاده های منتهی به معادن باشد زیرا وسایل نقلیه در مسیر بین انبارها، کارخانه ها و معادن در رفت و آمد دائمی هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری‌های تازه هواوی در خدمت دیجیتالی‌کردن شرکت‌های کوچک و متوسط

نسل تازهٔ تجهیزات خودرو؛ شیشهٔ لمسی با قابلیت دودی‌شدن و تبدیل به پردهٔ سینما

دیدگاه‌های تازه و مقالات علمی دربارهٔ جوّ مریخ؛ حاصل طرح فضایی امارات