دیوارهایی که گوش دارند در شهرهای مدرن فردا

دیوارهایی که گوش دارند در شهرهای مدرن فردا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ازدحام و سر و صدا در شهرهای بزرگ یکی از معضلات است، اما دانشمندان می خواهند از این سروصدا استفاده بهینه ببرند. آنها از این اصوات برای بهینه کردن زندگی شهروندان بهره می برند.

محققان و مهندسان در اسپانیا در طرحی شرکت می کنند که طی آن می خواهند به مدل شهر هوشمند از طریق حسگرهای الکترونیکی تعبیه شده در شهر نزدیک شوند.

یکی از محققان می گوید: “همانطور که مشاهده می کنید همیشه یک آمبولانس باید بسرعت وارد یک بیمارستان شود، همیشه ممکن است خودروهای دیگر مزاحم آن باشند. ما یک پیشنهاد داده ایم، حسگرهای صوتی می توانند روند ورود آمبولانسها به بیمارستان را سریعتر کنند. به عنوان مثال، چراغ راهنمایی و رانندگی بسرعت سبز می شود.”

یکی دیگر از مزیتهای حسگرهای صوتی این است که می توانند آژیر آمبولانسها را از اصوات دیگر تمیز دهند. از این طریق چراغ راهنمایی در کمتر از صدم ثانیه برای خودروهای اورژانس سبز می شود.

مهندس طرح حسگرهای صوتی می گوید: “این حسگرها منافع زیادی دارند، هم اینکه از لحاظ مالی بسیار ارزان تمام می شوند و در ضمن کاربردهای زیادی دارند. آنها نیاز به دوربین ندارند حتی اگر آمبولانس را نبینند می توانند از صدای آژیر، آنرا تشخیص بدهند.”

این حسگرهای الکترونیکی صوتی، شهر سانتاندر اسپانیا را به یکی از هوشمندترین شهرهای اروپا بدل کرده اند.

این حسگرهای الکترومغناطیسی می توانند میزان پارکینگهای خالی را برآورد کنند. اطلاعات می تواند بلافاصله روی تلفنهای همراه هوشمند به دارنده خودرو منتقل شوند. اما به هر حال دیوارهای که گوش دارند شاید خیلی هم به مذاق شهروندان خوش نیاید.

مجری این طرح در سانتاندر می گوید: “مردم دوست ندارند بنوعی در شهر شنود شوند اما دست کم صدای محیطی می تواند به برقراری امنیت کمک کند. در مطالعات ما، این موضوع را درنظر گرفته ایم که آنها می توانند کمی از حساسیتهای زندگی خصوصی بکاهند تا امنیت بهتری داشته باشند.”

حسگرهای صوتی سانتاندر به یک مرکز مشخص، اصوات را ارسال می کنند. محققان، این حسگرها را بخش لاینفک شهرهای مدرن فردا می دانند.

یکی از پژوهشگران می گوید: “حسگرهای صوتی عملکردهای بهینه ای برای شهرها دارند، از آنها می توان برای کنترل ترافیک بهره برد، چرا که میزان صدا را به مرکز منتقل می کنند. می توانند در شرایط امدادی به کمک بیماران بیایند یا حتی اگر جایی آتش گرفته باشد، آتش نشانان می توانند سریع به محل حادثه بروند.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی

موزه مجازی از آثار هنر زیرزمینی کمونیسم در مجارستان