به دنبال دستگاه آبیاری و کود دهی هوشمند

به دنبال دستگاه آبیاری و کود دهی هوشمند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مدتی است یکصد هکتار مزرعه کشت ذرت در نزدیکی برلین، شکل آزمایشگاه پژوهشی به خود گرفته است. محققان، آنجا، یک دستگاه آبیاری جدید را طراحی و تولید کردند که در آینده نزدیک می تواند در بهبود تولید محصولات کشاورزی نقش موثری ایفا کند. این دستگاه هوشمند با ترکیب کردن آب و کود، و با در نظر گرفتن شرایط جوی و کیفیت خاک زمین کشاورزی، مواد مورد نیاز را برای گیاهان تنظیم می کند.

لوسیا گوتیرز، شیمیدان و از جمله پرژهشگران فعال در این پروژه از چالش های پیش رو همکارانش می گوید: «عناصر و مشخصه های زیادی در رشد و نمو محصولات کشاورزی تاثیرگذارند، مثلا میزان باران، یا کیفیت خاک و کمیت نور که به گیاهان می رسد. قطعا نمی توان همه این عناصر را کنترل کرد؛ کنترل تعدادی از آنها، خود، چالش بزرگی است.»

پژوهشگران در این چالش بزرگ، اقدام به ساخت و نصب یک رشته حسگرهای ویژه برای تعیین میزان مواد معدنی موجد در خاک کردند. هدف این است که دستگاه آبیاری مسلح به این حسگرها شود و از طریق یک نرم افزار بتواند تشخیص دهد چه زمانی از روز و کدام قسمت از زمین، نیازمند چه میزان آب و کود است.

مارتین اسمولکا، پژوهشگر در رشته دانش و مهندسی مواد، آغاز پروژه را اینگونه توضیح می دهد: «باید حسگرهایی می ساختیم که از اثر مخرب سیگنال های الکترومغناطیسی در امان باشند و از مقاومت خوبی هم برخوردار؛ چرا که زمین های کشاورزی اکثرا سخت و ناهموارند. علاوه بر این، باید مطمئن می شدیم که همواره ارتباط الکترونیکی بین آنها و نرم افزار، به بهترین نحو ممکن، برقرار باشد.»

مشکل اصلی نحوه برقرار ارتباط بین حسگرها، نرم افزار و دستگاه آبیاری است. هدف اصلی از ساخت این سیستم، نیز، بهبود روند کاری کشاورزان است.

فرانک هاسمان، کشاورز، نگاه مثبتی به این فن آوری تازه دارد: «این سیستم می تواند به کشاورزان کمک کند تا هر چه بهتر، برنامه روزانه خود را تنظیم کنند. بخشی از کار این دستگاه، توسط رایانه و از راه دور، قابل برنامه ریزی است و در نتیجه کشاورزان می توانند زمان بیشتری را صرف انجام دیگر کارهای مهم کنند.»

ولی این تنها نکته قابل توجه در مورد ساخت و به کارگیری این دستگاه آبیاری جدید نیست. پیتر وایت، مشاور بخش میریت آب، در این مورد می گوید: «یکی از مسایل کشاورزان نحوه صرفه جویی در خرید و استفاده از آب و کود است. اینکه بتوان برای هر هکتار زمین، ۲۰ یورو کود صرفه جویی کرد خیلی خوب است، اما اگر در ازاء آن، مجبور به پرداخت ۳۰ یورو آب باشید آنوقت سود که نکرده اید هیچ ضرر هم کرده اید. هدف این است که کشاورز بتواند با صرفه جویی در آب و کود، بیشتر از فروش محصولات سود کند.»

لوسیا گوتیرز در توضیح سخنان همکارش می افزاید: «در حال حاضر، کشاورزان در ابتدای فصل، مقدار کود مورد نیاز محصولات خود را تخمین می زنند و در طول فصل، کم و زیاد آن را جبران می کنند. در واقع آنها نمی دانند زمین شان به چه مقدار کود نیازمند است. در اکثر اوقات، بیش از اندازه به زمین کود می دهند که این خود، آلودگی های زیست محیطی به همراه دارد. دستگاه آبیاری خودکار جدید می تواند این مشکلات را هم بر طرف کند و موجب حفظ منابع زیست محیطی نیز بشود.»

علاوه بر این، در صورتی که این دستگاه جدید، به طور صنعتی و گسترده، به تولید برسد می تواند به وضعیت اقتصادی کارخانه های کوچک و متوسطی که محصولات مشابه تولید می کنند نیز کمک کند.

اشتفان شولز، مدیر یکی از این کارخانه ها، در این مورد می گوید: «پژوهش های تازه حاکی از آن است که روز به روز سیستم آبیاری و کود دهی به سمت خودکار شدن پیش می رود. سیستمی که به وسیله یک نرم افزار و از طریق تلفن همراه قابل کنترل خواهد بود. بسیاری از کشاورزان نگاهی مثبت به این قضیه دارند؛ برخی، اما ترجیح می دهند که بدون استفاده از دستگاه های خودکار، زمین کشاورزی شان را کنترل کنند.»

انتخاب آتی کشاورزان هر چه باشد، در حال حاضر، بازار فروش دستگاه های آبیاری نیمه خودکار کنونی در اروپا داغ است؛ پیش بینی می شود که در ۱۰ سال آینده، بیش از ۷۰۰ هزار از آنها به فروش برود.

برای اطلاعات بیشتر به وبسایت زیر مراجعه کنید:

www.optifert.eu

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی

موزه مجازی از آثار هنر زیرزمینی کمونیسم در مجارستان