NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

قرارداد ۲.۷ میلیارد یورویی فروش رافال به صربستان؛ مشتری سنتی روسیه خریدار جنگنده‌های فرانسوی شد

دیدار روسای جمهوری فرانسه و صربستان در بلگراد
دیدار روسای جمهوری فرانسه و صربستان در بلگراد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صربستان که از مشتریان سنتی هوایپما و هلی‌کوپترهای جنگی روسیه به شمار می‌رود برای خرید ۱۲ جنگنده رافال قرارداد ۲.۷ میلیارد یورویی با فرانسه امضا کرد.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که به صربستان سفر کرده روز پنجشنبه در جریان دیدار با الکساندر ووچیچ، همتای صرب خود در بلگراد قراردادی به ارزش ۲ میلیارد و هفتصد میلیون یورو برای فروش ۱۲ فروند جت جنگنده رافال به این کشور حوزه بالکان غربی امضا کرد.

خبر انعقاد فروش این هواپیماهای جنگی چند منظوره در جریان کنفرانس خبری مشترک روسای جمهوری دو کشور در بلگراد اعلام شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، تلاش برای تقویت روابط صربستان با اتحادیه اروپا از جمله دیگر اهداف سفر امانوئل ماکرون به این کشور عنوان شده است.

عکس آرشیوی از جنگنده‌های رافال فرانسوی
عکس آرشیوی از جنگنده‌های رافال فرانسویThanassis Stavrakis/Copyright 2022 The AP. All rights reserved

چشم‌انداز «نه چندان جذاب» پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا

صربستان به طور رسمی درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را داده است، اما پیشرفت کمی در زمینه حاکمیت قانون و اصلاحات دموکراتیک داشته است، که این پیش شرط های اصلی برای عضویت در بلوک ۲۷ کشوری هستند.

صربستان به طور رسمی خواستار عضویت در اتحادیه اروپا است اما هنوز در زمینه حاکمیت قانون و اصلاحات دموکراتیک که اصلی‌ترین پیش‌شرط‌های عضویت در این بلوک ۲۷ کشوری هستند، پیشرفت زیادی نداشته است.

امانوئل ماکرون در نامه‌ای به مردم صربستان که روز پنجشنبه در رسانه‌های محلی این کشور منتشر شد، تلاش کرد تا ساکنان این بخش از بالکان را تشویق کند که آینده خود را در اتحادیه اروپا جستجو کنند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که «چشم‌انداز کنونی پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا به اندازه آنچه باید هنوز جذاب به نظر نمی‌رسد.»

رئیس جمهوری فرانسه در این خصوص به «نگرانی‌ها و خستگی از روند مذاکرات الحاق» اشاره کرد و همچنین «نوعی دلخوری یا حتی بی‌اعتمادی» نسبت به اتحادیه اروپا را که گاهی در این کشور مشاهده می‌شود، یادآور شد.

امانوئل ماکرون همچنین هشدار داد که پس از حمله روسیه به اوکراین، «بازی تعادل» صربستان بین قدرت‌های جهانی یک «توهمی» بیش نیست.

او تاکید کرد که صربستان تنها به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا قادر به محافظت از منافع و حفظ هویت خود خواهد بود.

قرارداد «مهم و تاریخی»

آقای ماکرون طی سخنانی در کنفرانس خبری مشترک خود با الکسادر ووچیچ، قرارداد فروش رافال‌ها را «تاریخی و مهم» خواند و صربستان را به دلیل آنچه وی «نمایش روحیه اروپایی» توصیف کرد، ستود.

وی سپس افزود: «انتخاب جنگنده‌های رافال توسط صربستان، انتخاب روشنی بود که نشان‌دهنده وجود همبستگی و اتحاد طولانی‌مدت میان دو کشور، در چارچوب یک اروپای قوی و مستقل‌تر است. این انتخاب بخشی از استقلال استراتژیک ما و تلاش برای تقویت آن است.»

به گزارش آسوشیتدپرس، صربستان در پی تقویت ناوگان جنگی نیروی هوایی خود است و الکساندر ووچیچ در همین راستا قرار داد خرید جنگنده‌های رافال از فرانسه را «اتفاق بزرگی» توصیف کرده است.

وی در این کنفرانس خبری تصریح کرد: «این قرارداد همراه با یک بسته لجستیکی کامل است که موتورهای یدکی و موارد دیگر را نیز شامل می‌شود.»

رئیس جمهوری صربستان ارزش قرارداد یاد شده را ۲.۷ میلیارد یورو عنوان کرد و افزود به زودی ۱۲ جنگنده کاملا جدید به ناوگان نیروی هوایی کشورش افزوده می‌شود.

آگهی

روسیه تاکنون به عنوان تامین‌کننده سنتی هواپیماهای نظامی، از جمله هلیکوپترهای جنگی، برای صربستان بوده است؛ این کشور پیش‌تر از پیوستن به تحریم‌های بین‌المللی علیه مسکو به دلیل تهاجم نظامی علیه اوکراین خودداری کرده است.

خریدهای اخیر نظامی صربستان که شامل موشک‌های ضد هوایی ساخت چین نیز می‌شود، برخی از همسایگان این کشور پس از فروپاشی یوگسلاوی سابق در دهه ۱۹۹۰ را نگران کرده است.

صربستان تقریباً به طور کامل توسط کشورهای عضو ناتو احاطه شده است؛ از جمله این کشورها کرواسی است‌ که آن هم از جنگنده‌های رافال استفاده می‌کند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا عربستان به دنبال خرید هواپیماهای جنگنده «رافال» فرانسه است؟

ماکرون در خلیج فارس؛ امارات قرارداد خرید ۸۰ فروند جنگنده رافال را با فرانسه امضا کرد

اجرای طرح محدود کردن مهاجرت؛ هلند پذیرش درخواست‌های پناهندگی جدید را متوقف می‌کند