NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

پیشنهاد «ائتلاف‌شکن» تاجانی بحث بر سر اصلاح قانون شهروندی ایتالیا را داغ کرد

آنتونیو تاجانی، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه ایتالیا
آنتونیو تاجانی، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه ایتالیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبر حزب راست میانه «فورتزا ایتالیا» با حمایت از طرحی پیشنهادی موسوم به «حق کسب شهروندی کودکان از راه تحصیل» به داغ‌تر شدن بحث‌ها بر سر اصلاح قانون اساسی و اعطای تابعیت به فرزندان مهاجران در آستانه سال تحصیلی جدید در این کشور دامن زده است.

آگهی

پیشنهاد «ائتلاف‌شکن» تاجانی بحث بر سر اصلاح قانون شهروندی ایتالیا را داغ کرد

رهبر حزب راست میانه «فورتزا ایتالیا» با حمایت از طرحی پیشنهادی موسوم به «حق کسب شهروندی کودکان از راه تحصیل» به داغ‌تر شدن بحث‌ها بر سر اصلاح قانون اساسی و اعطای تابعیت به فرزندان مهاجران در آستانه سال تحصیلی جدید در این کشور دامن زده است.

این طرح به فرزندان مهاجران که در ایتالیا به دنیا آمده یا در این کشور رشد کرده‌اند امکان می‌دهد پس از تکمیل تحصیلات رسمی، تابعیت این کشور را بدست آورند.

حمایت آنتونیو تاجانی، معاون نخست‌وزیر ایتالیا و رهبر حزب «فورتزا ایتالیا» از این طرح که به اختلاف‌ها در دولت ائتلافی ایتالیا به ریاست، جورجا ملونی، نخست وزیر راست افراطی این کشور دامن زده، سبب شده تا بحث‌ها در باره موضوع شهروندی بار دیگر در این کشور داغ‌ شود.

آقای در گفتگو با یک شبکه رادیویی در ایتالیا تأکید کرد حزب راست میانه «فورتزا ایتالیا»، که توسط سیلویو برلوسکونی تأسیس شده، به ائتلاف و در عین حال رأی‌دهندگان خود وفادار است.

وی سپس ضمن تاکید بر استقلال رای حزب تحت هدایت وی که در دولت ائتلافی مشارکت دارد، گفت: «ما یک حزب واحد نیستیم و هیچ‌کس نمی‌تواند به ما دستور بدهد.»

این رویکرد، آنتونیو تاجانی و حزب فورتزا ایتالیا را بیش از گذشته از شرکای دولت ائتلافی دور و به احزاب مخالفی که مواضع تند و سرسختانه در مورد مهاجرت را بر نمی‌تابند، نزدیک‌تر می کند.

اظهارات اخیر آقای تاجانی در حمایت از طرح یاد شده باعث نگرانی جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا شده است.

خانم ملونی مشتاق است در این برهه سیاسی چالش‌برانگیز که بویژه با انتصاب یک کمیسر اروپایی ایتالیایی و تصویب قانون بودجه پیش‌رو همزمان شده، وحدت در میان ائتلاف راست حاکم حفظ شود.

در عوض، آنتونیو تاجانی شکاف ایدئولوژیک میان سه حزب ائتلاف حاکم، «فورتزا ایتالیا»، «برادران ایتالیا» از جناح راست افراطی، و «لگا»، حزب دیگر راست افراطی را که هر کدام عضو گروه‌های مختلف در پارلمان اروپا هستند، برجسته‌تر کرده است.

قانون فعلی شهروندی ایتالیا که به سال ۱۹۹۲ برمی‌گردد، بر اساس اصل «ایوس سنگوئینیس» یا «حق خون» بنا شده که بر اساس آن تابعیت از طریق پدر و مادر به فرزندان منتقل می‌شود.

برای کسانی که از والدین ایتالیایی متولد نشده‌اند، فرآیند کسب تابعیت پیچیده و طولانی است و نیاز به ۱۰ سال اقامت مداوم دارد.

آنتونیو تاجانی با حمایت از طرح پیشنهادی «حق کسب شهروندی کودکان از راه تحصیل» در پی آن است که این روند با اعطای تابعیت به تمام کودکانی که تحصیلات اجباری خود طی سنین ۶ تا ۱۶ سالگی را در ایتالیا تکمیل می‌کنند، ساده‌ و سهل‌تر شود.

این تغییر می‌تواند در نهایت به نفع نزدیک به یک میلیون کودکی باشد که دارای تابعیت خارجی هستند و در مدارس ایتالیا تحصیل می‌کنند.

آنتونیو تاجانی از قانون فعلی «ایوس سنگوئینیس» یا «حق خون» انتقاد کرده و گفته است که این قانون اغلب باعث می‌شود افراد صرفاً برای دریافت پاسپورت درخواست تابعیت ایتالیا کنند، بدون اینکه هیچ ارتباط واقعی با ایتالیا داشته باشند.

آگهی

او به داده‌هایی اشاره می‌کند که نشان می‌دهند حدود ۴۰ هزار نفر از نوادگان مهاجران ایتالیایی، عمدتاً از آمریکای مرکزی و جنوبی، هر ساله بدون آنکه در ایتالیا اقامت داشته یا با این کشور در ارتباط باشند، تابعیت ایتالیایی دریافت می‌کنند.

موفقیت‌های چشمگیر ورزشکاران ایتالیایی در بازی‌های المپیک پاریس که بسیاری از آن‌ها ریشه‌های خارجی دارند، در این میان مزید بر علت شده و بار دیگر بحث قدیمی و پیچیده نحوه کسب تابعیت ایتالیایی را به میان کشیده است.

در حال حاضر، اصل خون (یعنی تابعیت از طریق پدر یا مادر) ملاک اصلی اعطای تابعیت است و دولت ملی‌گرای جورجا ملونی که با انتقاد از روند مهاجرت به کشورش به قدرت رسید، تمایلی به تغییر این قانون ندارد.

از سوی دیگر، اظهارات اخیر آنتونیو تاجانی در حمایت از طرح پیشنهادی «حق کسب شهروندی کودکان از راه تحصیل» به ظاهر در میان اعضای حزب تحت ریاست خودش نیز سبب شگفتی شده است.

آگهی

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مردم ایتالیا سرگرم تعطیلات و برگزاری جشن ملی؛ نخست وزیر سابق و شهردار پایتخت به زندان رفتند

طعنه نامزد جمهوریخواهان به قهرمان الجزایری المپیک؛ دونالد ترامپ نگران بوکسور«زیبای» ایتالیایی شد

اختلاف ملونی و فن در لاین بر سر چپ‌ها؛ رابطه نخست وزیر ایتالیا و رئیس کمیسیون اروپا چگونه شکراب شد؟