NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

مهاجران غیرقانونی که به دنبال پناهندگی در ایتالیا هستند در آستانه انتقال به آلبانی قرار دارند

قایق پناهجویان
قایق پناهجویان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مهاجران غیرقانونی که حین تلاش برای رسیدن به خاک ایتالیا از دریا نجات می‌یابند، احتمالا از ماه آینده، در حین رسیدگی به درخواست‌ پناهندگی‌شان به آلبانی منتقل خواهند شد. آلبانی طبق توافقی بحث‌برانگیز متعهد شده که میزبان هزاران پناهجو باشد که قصد دارند از راه دریا خود را به ایتالیا برسانند.

آگهی

جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در جریان سفر به آلبانی در ماه ژوئن گفت که دو مرکز طراحی شده برای اسکان پناهجویان تا اول ماه اوت آماده میزبانی از هزار پناهجو خواهند بود.

با این حال با نزدیک شدن به این تاریخ همچنان ساخت و ساز این مراکز به اتمام نرسیده است و احتمالا یکی از این اماکن تا آن زمان آماده نخواهد شد. ایتالیا و آلبانی به زمان دقیق انتقال اولین گروه از مهاجران به این مراکز اشاره نکرده‌اند ولی به نظر می‌رسد که با تکمیل نخستین مرکز اعزام آغاز خواهد شد.

این قرارداد پنج ساله که در نوامبر گذشته توسط جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا و ادی راما همتای آلبانیایی او، امضا شد، امکان اسکان ۳ هزار پناهجویی را که توسط گارد ساحلی ایتالیا در آب‌های بین‌المللی نجات می‌یابند، فراهم می‌کند. این مهاجران ابتدا در کشتی‌هایی که آنها را نجات می‌دهد غربالگری می‌شوند و سپس برای بررسی پرونده‌یشان به آلبانی فرستاده می‌شوند.

فابریزیو بوچی، سفیر ایتالیا در آلبانی، به آسوشیتدپرس گفت که این مراکز فقط مردان بزرگسال را در خود جای خواهند داد. افرادی که آسیب پذیر به نظر می‌رسند، مانند زنان، کودکان، سالمندان و کسانی که بیمار یا قربانی شکنجه هستند در ایتالیا اسکان داده خواهند شد. او همچنین تاکید کرد که خانواده‌ها از هم جدا نخواهند شد.

افرادی که به آلبانی اعزام می‌شوند، طبق قوانین بین‌المللی و اتحادیه اروپا، می‌توانند در آنجا درخواست پناهندگی خود به ایتالیا را ثبت کنند، اما رفت و آمد آنها به داخل و خارج مراکز پناهندگی در آلبانی محدود خواهد بود.

با توجه به این که رسیدگی به هر درخواست حدود یک ماه طول خواهد کشید، تعداد افرادی که به آلبانی فرستاده می‌شوند، می‌تواند به ۳هزار و ۶۰۰ نفر در سال برسد. 

به گفته مقام‌های ایتالیایی کسانی که درخواست پناهندگیشان رد می‌شود، از آلبانی اخراج خواهند شد. 

این توافق توسط شماری از گروه‌های حقوق بشری، مورد انتقاد قرار گرفته است.

کمیتهٔ بین‌المللی نجات (آی‌آر‌سی) در ۲۳ ژوئیه گفت: «کمیته نجات بین‌المللی، خطرات مرتبط با این طرح را قابل توجه می‌داند و از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن می‌خواهد که از این مدل خطرناک به عنوان طرحی برای رویکردهای خود در قبال پناهندگی و مهاجرت استفاده نکنند.»

آنها همچنین در بیانیه خود این توافقنامه را «پرهزینه، بی‌رحمانه و معکوس» توصیف کرده بود.

کمپ پناهجویان در جادر، شمال غربی آلبانی
کمپ پناهجویان در جادر، شمال غربی آلبانیAP Photo

این اولین بار نیست که کشوری به دنبال برون سپاری محل اسکان پناهجویان است. چندی پیش کایر استارمر، نخست‌وزیر جدید بریتانیا، طرح دولت محافظه‌کار سابق برای فرستادن تعدادی از پناهجویان به رواندا برای رسیدگی به درخواست‌ پناهندگی‌شان را لغو کرد. ایوت کپر، وزیر کشور بریتانیا در این خصوص گفت که هزینه ۷۰۰ میلیون پوندی (۹۰۴ میلیون دلار) برای این طرح «اتلاف پول مالیات دهندگان است.»

هزینه دو مرکز در آلبانی برای ایتالیا ۶۷۰ میلیون یورو (۷۳۰ میلیون دلار) طی پنج سال خواهد بود. این تاسیسات به طور کامل توسط ایتالیا اداره می‌شود و هر دو مرکز تحت صلاحیت ایتالیا هستند. از سوی دیگر گاردهای آلبانیایی امنیت خارجی این مراکز را تامین خواهند کرد.

یکی از مراکز در بندر شنگین در سواحل آدریاتیک آلبانی بیش از یک ماه است که آماده شده اما یکی دیگری از آنها که در نزدیکی یک فرودگاه نظامی سابق در جادر واقع شده، هنوز با پایان نرسیده است. این در حالیست که تنها یک هفته تا تاریخ برنامه‌ریزی شده برای افتتاحیه این مراکز باقی مانده است. 

به گفته فابریزیو بوچی، دلیل به تاخیر افتاده ساخت این مرکز نشست خاک در محل کمپ جادر بود که نیاز به آماده سازی داشت. همچنین موج گرما در ماه ژوئیه موجب شد ساخت این مرکز طبق برنامه پیش نرود. 

آسوشیتدپرس اجازه دسترسی به کمپ را نداشت، اما به گفته خبرنگاران این رسانه، شواهد حاکی از آن است که ساخت این مرکز به اتمام نرسیده و کارگران در این مکان به شدت مشغول کار هستند.  

آگهی

مقامات و ساکنان محلی جادر می‌گویند که کار در این مرکز هنوز تمام نشده است.

بیش از دو سوم جمعیت ساکنان منطقه جاور به دلیل نبود فرصت‌های شغلی طی ۳۰ سال گذشته به دیگر کشورهای اروپایی مهاجرت کرده‌اند. برخی از مردم محلی می‌گویند از ساکنان احتمالی این مرکز استقبال خواهند کرد. 

این کمپ‌‌ پناهجویان همچنین رونق اقتصادی را برای مناطق روستایی فقیر به ارمغان می‌آورد.

ساکنان منطقه جادر در این مدت شاهد بهبود وضعیت زندگی خود بوده‌اند. ساندر پرکا، یکی از ساکنان این منطقه، گفت: «مردم بسیار خوشحال هستند.» او گفت که مغازه خودش در ماه گذشته ۳۰ درصد گردش مالی بیشتری داشته است، برخی از مردم محلی نیز خانه‌های خود را به کارمندان مرکز مهاجرت اجاره داده‌اند و برخی دیگر در این مرکز کار پیدا کرده‌اند.

آگهی

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مرکز مهاجرت شنگین نیز، ۴هزار متر مربع مساحت دارد و شامل واحدهای مسکونی و دفاتر است که حصار و سیم خاردار احاطه شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق نخست وزیر چپ‌گرای اسپانیا با موریتانی: همکاری امنیتی برای سد راه میانبر پناهجویان به اروپا

انتشار اطلاعات غلط درباره یورو ۲۰۲۴؛ از حمله مهاجران تا تشویق پلیس آلمان به مصرف علف به جای الکل

اتحاد اسلام‌ستیزان و مخالفان مهاجرت؛ دولت راست‌گرای هلند با سایه سنگین ویلدرس آغاز به کار کرد