NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

جمعیت اتحادیه اروپا رشد کرد؛ ۱۵ کشوری که کمتر از ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارند، کدامند؟

عکس تزینی
عکس تزینی Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جمعیت اتحادیه اروپا برای دومین سال متوالی پس از همه‌گیری کویید-۱۹ افزایش یافت. با این وجود برخی از کشورهای عضو این اتحادیه همچنان دچار کاهش جمعیت هستند.

آگهی

همزمان با روز جهانی جمعیت، اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) اعلام کرد، جمعیت اتحادیه اروپا از ۴۴۷.۶ میلیون نفر در اول ژانویه ۲۰۲۳ به ۴۴۹.۲ میلیون نفر در اول ژانویه ۲۰۲۴ رسیده است. این افزایش جمعیت در حالی رخ داده است که تعداد مرگ و میر از نرخ زاد و ولد در کشورهای عضو اتحادیه پیشی گرفته است. با این حال افزایش مهاجرت‌ها پس از همه‌گیری کووید-۱۹ و پناه گرفتن آوارگان جنگ اوکراین در اتحادیه اروپا باعث شده میزان جمعیت در این منطقه رشد کند. 

براساس گزارش یورواستات،‌ جمعیت اتحادیه اروپا از ۳۵۴.۵ میلیون نفر در سال ۱۹۶۰ به ۴۴۹.۲ میلیون در اول ژانویه ۲۰۲۴ افزایش یافته است که رشد ۹۴.۷ میلیون نفری را نشان می‌دهد. 

آمارها حاکی از آن است که نرخ رشد جمعیت در اتحادیه اروپا در دهه‌های اخیر به تدریج کاهش یافته است. جمعیت این بلوک ۲۷ عضوی از سال ۲۰۱۵ تاکنون به طور متوسط ​​حدود ۰.۶ میلیون نفر در سال افزایش یافته است، این در حالی است که میانگین افزایش جمعیت در دهه ۱۹۶۰ میلادی ۲.۹ میلیون نفر در سال بوده است. 

نمودار رشد جمعیت در اتحادیه اروپا از سال ۱۹۶۰
نمودار رشد جمعیت در اتحادیه اروپا از سال ۱۹۶۰Eurostat

براساس آمارها منتشر شده، در حال حاضر جمعیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا از حدود ۰.۶ میلیون در مالت تا ۸۳.۴ میلیون در آلمان متغیر است. آلمان، فرانسه و ایتالیا باهم تقریبا نیمی از کل جمعیت اتحادیه اروپا (۴۷ درصد)  را در خود جای می‌دهند.

هرچند جمعیت اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته اما جمعیت در همه کشورهای این بلوک رشد نکرده است. در مجموع، ۷ کشور بین ژانویه ۲۰۲۳ تا  ژانویه ۲۰۲۴ کاهش جمعیت را ثبت کردند که بیشترین کاهش در لهستان (کاهش ۱۳۲هزاز و ۸۰۰ نفر)، یونان (کاهش ۱۶ هزار ۸۰۰ نفر) و مجارستان (کاهش ۱۵هزار ۱۰۰ نفر) گزارش شده است.

از سوی دیگر جمعیت ۲۰ کشور در اتحادیه اروپا رشد داشته که بیشترین آنها در اسپانیا (با افزایش۵۲۵ هزار و ۱۰۰ نفر)، آلمان (افزایش ۳۳۰ هزار نفر) و فرانسه ( افزایش ۲۲۹ هزار نفر) بود. 

جمعیت کشورهای اروپایی
جمعیت کشورهای اروپاییEurostat

کدام کشورها در اتحادیه اروپا زیر ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارند؟

گزارش منتشر شده از سوی یورو استات حاکی از آن است که جمعیت ‍۱۵ کشورهای عضو اتحادیه اروپا از مجارستان گرفته تا مالت زیر ۱۰ میلیون نفر است، از میان این کشورها، مالت با جمعیت ۴۴۳ هزار و ۵۶۳ نفر  در حال حاضر کم‌جمعیت‌ترین کشور اروپاست و  پس از آن کشور لوکزامبورگ با جمعیت ۶۷۲ هزار و ۵۰ نفر قرار دارد. 

مجارستان (حدود ۹.۶ میلیون)، اتریش (حدود ۹.۲ میلیون)، بلغارستان (حدود ۶.۵ میلیون) و دانمارک (حدود ۶ میلیون) جزو کشورهایی هستند که جمعیتشان کمتر از ۱۰ میلیون نفر است.

به اینستاگرم یورونیوز فارسی بپیوندید

علاوه بر این کشورها فنلاند، اسلواکی، ایرلند، کرواسی، لیتوانی، اسلوونی، لتونی، استونی و قبرس نیز زیر ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا فرزندان خانواده‌های پرجمعیت سلامت روانی بدتری دارند؟

اوربان: ملونی خواهر مسیحی من است

مزایده مجوزهای مربوط به امکانات ساحل‌های ایتالیا تا سال ۲۰۲۷ ؛ رُم قوانین جدید رقابتی تصویب کرد