تلاش‌ برای توقف جنگ غزه و اسرائیل؛ یکی از اعضای اتحادیه اروپا با صدور «بیانیه جهت‌دار» مخالفت می‌کند

جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره جنگ غزه
جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره جنگ غزه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست اضطراری خود که با استفاده از تماس ویدئویی صورت گرفت درباره مرگبارترین درگیری بین اسرائيل و شبه نظامیان فلسطینی از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون گفتگو کردند.

آگهی

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه در پایان نشست اضطراری وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه خواستار برقراری آتش بس بین اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی در نوار غزه شد.

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست اضطراری خود که با استفاده از تماس ویدئویی صورت گرفت درباره مرگبارترین درگیری بین اسرائيل و شبه نظامیان فلسطینی از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون گفتگو کردند.

آقای بورل تاکید کرد گفته‌های وی، برداشت‌های شخصی از بحث‌های غیر رسمی است.

یکی از اعضای اتحادیه اروپا با طرح صدور بیانیه مشترک درباره بحران اخیر اسرائیل و فلسطینیان مخالفت کرده است.

آقای بورل در پاسخ به چند پرسش خبرنگاران درباره تسلیم جنایتکاران جنگی این مخاصمه مسلحانه به مراجع قضایی بین‌المللی تاکید کرد که این پرسش به هیچ وجه در دستور کار اجلاس غیررسمی وزرای امور خارجه کشورهای اتحادیه اروپا نبوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا شمار قربانیان و ادامه وضعیت موجود در نوار غزه را غیرقابل قبول توصیف کرد و گفت:‌ «در دور باطل خشونت و بازسازی غزه افتاده ایم. تنها راه حل قابل اعتنا، خروج از این چرخه و از سرگیری مذاکرات صلح است.»

آقای بورل در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره کندی روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۴+۱ گفت گفت‌وگوها با ایران هیچ ارتباطی با بحران اخیر اسرائیل و فلسطینیان ندارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کدام کشور عضو اتحادیه اروپا با صدور بیانیه مشترک مخالفت کرد؟

هر چند جوزپ بورل در جریان نشست خبری خود از کشوری که با صدور بیانیه مشترک درباره درگیری ها بین اسرائيل و فلسطینی ها نام نبرد اما دقایقی بعد پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که کشورش با صدور «بیانیه جانبدارانه» علیه اسرائیل مخالف است.

وی گفت: «من به طور کلی با بیانیه های اتحادیه اروپا درباره اسرائیل مشکل دارم. [...] این بیانیه ها کمک زیادی نمی کنند؛ به ویژه در شرایط کنونی که تنش ها تا این حد شدید است.»

پیتر سیارتو افزود که کشورش بیانیه اتحادیه اروپا را که در آن بر لزوم برقراری آتش بس بین اسرائیل و فلسطینی ها تاکید شده بود «جانبدارانه و نامتعادل» می داند.

رایزنی‌های مرکل و ماکرون با پادشاه اردن

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز روز سه شنبه در جریان گفتگویی تلفنی با یکدیگر بر لزوم «برقراری سریع آتش بس» در خاورمیانه و آغاز «گفتگوهای سیاسی» تاکید کردند.

سخنگوی صدراعظم آلمان در حالی این خبر را اعلام کرد که درگیری ها بین اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی در نوار غزه همچنان ادامه دارد. شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز سه شنبه برای چهارمین بار با تشکیل جلسه ای اضطراری بحران کنونی را بررسی کند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در جریان گفتگویی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل از «توقف خشونت ها» سخن گفت.

از سوی دیگر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز روز سه شنبه همراه با عبدالفتاح سیسی، همتای مصری خود در تماسی ویدئویی با پادشاه اردن راه های میانجیگری برای توقف درگیری ها را بررسی کرد. رئیس جمهوری مصر که در پاریس به سر می برد روز دوشنبه نیز با امانوئل ماکرون دیدار کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ غزه؛ حماس از احتمال برقراری آتش‌بس در دو روز آینده خبر داد

نتانیاهو: حماس را یا باید وادار به تسلیم کرد یا از بین برد

نتانیاهو همزمان با نشست شورای امنیت با محوریت بحران غزه: حملات زمان‌بر خواهد بود