بروکسل میزبان «کشف استعدادهای سوریه»

بروکسل میزبان «کشف استعدادهای سوریه»
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گروه «کشف استعدادهای سوریه» یک گروه موسیقی متشکل از پناهجویان سوری است که جنگ آنها را روانه اروپا کرده است.

آگهی

مرکز اشاعه موسیقی و هنر بوزار بروکسل میزبان یک گروه موسیقی با نامی عجیب و یگانه بود. گروه «کشف استعدادهای سوریه»؛ گروهی متشکل از شش عضو سوری که به جز یکی از آنها همگی سخت ترین روزهای جنگ را تجربه کرده و در دو سال اخیر به بلژیک پناهنده شده اند.

شمس الغنیمی، پایه گذار این گروه می گوید تصمیم تشکیل گروه را بعد از حملات پاریس گرفت. زمانی که رسانه ها پناهجویان سوری را مسئول تمامی حملات تروریستی اروپا عنوان می کردند. او می گوید اروپا در سال های اخیر به جای واکنش درخور برای نجات پناهجویان سوری و کمک به پایان جنگ تنها روی خط دیپلماسی محافظه کارانه راه رفته است و به حل بحران جنگ هیچ کمکی نکرده است. 

در میان اعضای گروه تنها لولوا حمون، خواننده گروه است که در سال ۲۰۱۱ و بواسطه همسر فرانسوی بدون طی روند دشوار پناهندگی به اروپا آمده است. او می گوید هدف این گروه ارسال پیام به سراسر جهان پر از نفرت است که پناهجویان و مهاجران برای ویرانی و خرابی نیامده اند آمده اند تا از نو بسازند.

این گروه تاکنون ده ها اجرای موفق در بلژیک داشته است. معبد جوانترین عضو گروه است. او تنها نوزده سال دار دارد و ویولون می نوازد. معبد از رقه می آید. شهری که تا چند ماه پیش پایتخت خودخوانده گروه داعش بود. او می گوید در زمان کنترل شهر توسط داعش حتی در خانه اش هم اجازه نداشته است که بنوازد. او دو سال است که به بلژیک پناهنده شده است. به یورونیوز می گوید: «ما آمده ایم تا اینجا ساز بزنیم، زبان یاد بگیریم، بسازیم، شاد کنیم و شاد شویم و خلاصه زندگی کنیم.»

ویرایشگر ویدئو • نیما قدکپور

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگرانی آمریکا و اسرائیل از «پروازهای باری» بین ایران و سوریه

بروکسل میزبان یک نشست با محور کمک مالی به سوریه

دومیستورا: تنش بین اعضای شورای امنیت بر سر سوریه کاهش یافته است