ماکرون بهترین دوست اروپایی ترامپ

تصویری از ورود رئیس جمهوری فرانسه و همسرش به واشنگتن
تصویری از ورود رئیس جمهوری فرانسه و همسرش به واشنگتن Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به نظر می رسد رابطه خوب بین دونالد ترامپ و امانوئل ماکرون دو رئیس جمهوری آمریکا وفرانسه راه حلی برای چالش های اروپایی باشد.

آگهی

دونالد ترامپ پس از کالوین کولیج، تنها رئیس جمهوری ایالات متحده است که در اولین سال حضور در کاخ سفید میزبان هیچ کدام از رهبران اروپایی نبوده است. حال با گذشت پانزده ماه از حضور در مسند ریاست جمهوری وی میزبان امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه است. 

دونالد ترامپ تابستان گذشته به پاریس سفر کرده بود و میزبانی فرانسه را در این سفر ستایش کرد.

او در روز مهم آزادی زندان باستیل و سقوط سلطنت و آغاز جمهوری در چهاردهم ژوییه نیز در پاریس در کنار امانوئل ماکرون بود.

اما رابطه بین ماکرون و ترامپ چگونه است؟ چطور دو رئیس جمهوری که هر دو در یک سال برای اولین بار قدرت را در اختیار گرفتند به دیدگاه‌های مشترک با یکدیگر می رسند. کریستینا برزینا پژوهشگر موسسه مارشال در بروکسل معتقد است «امانوئل ماکرون در میان رهبران اروپایی بهترین دوست دونالد ترامپ» است.

این در حالی است که ترامپ نشان داده معمولا رابطه خوبی با رهبران دیگر کشورها ندارد. سخنان او علیه برخی از رهبران از ابتدای به قدرت رسیدن او کاملا تنش زا نیز بوده است. حال آنطور که خانم برزینا می گوید به نظر می رسد که آقای ماکرون می تواند مهم ترین نماینده اروپایی ها برای روابط فراسوی اقیانوس اطلس باشد.

بیشتر بخوانید:ترامپ مرد شگفتی ها است و بعید نیست برجام را تایید کند

کریستینا برزینا می گوید: «نقطه مشترک هر دو رئیس جمهور اجرای اصلاحات در دو کشور است. البته اصلاحات ماکرون در داخل فرانسه با انتقادات فراوانی مواجه شده است و این کشور شاهد اعتراضات خیابانی و اعتصاب کارکنان دولتی است که دونالد ترامپ در جریان اصلاحات ساختار تامین اجتماعی با اعتراضات ضعیف تری مواجه شد.»

همچنین آقای ماکرون می خواهد تا آنجا که امکان دارد چالش های اروپایی را با پادرمیانی دونالد ترامپ حل کند. از جمله درباره موضوع سوریه و ایران. درباره سوریه امانوئل ماکرون در یک مصاحبه تلویزیونی ادعا کرده بود که توانسته دونالد ترامپ را قانع کند تا نیروهایش را در سوریه نگاه دارد.

فرانسه همچنین در یک حمله نظامی مشترک با بریتانیا و ایالات متحده سایت های نظامی دولت اسد را در هفته های گذشته مورد هدف قرار دادند.

درباره چالش توافق هسته ای ایران، امانوئل ماکرون کار زیادی پیش روی دارد تا رئیس جمهوری آمریکا را برای ماندن و حفظ این توافق قانع کند. دوازدهم ماه مه دونالد ترامپ تصمیم نهایی را برای حضور آمریکا در برجام خواهد گرفت. با این وجود با توجه به انتقادات فراوانی که دونالد ترامپ در ماه های اخیر از برجام کرده است به نظر نمی رسد امانوئل ماکرون در این کار موفق شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رد انگشت شست مکرون روی دست ترامپ ماند

دونالد ترامپ: نظر رئیس جمهور فرانسه را نسبت به ایران تغییر دادم

وقتی ماکرون و ترامپ خیلی «رفیق» می شوند