نبرد موافقان و مخالفان سقط جنین کامل در لهستان

نبرد موافقان و مخالفان سقط جنین کامل در لهستان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

این روزها در لهستان بحثهای زیادی درباره آینده قانون سقط جنین جریان دارد. دولت لهستان به دنبال تصویب قانون ممنوعیت کامل سقط جنین است. قرار است لایحه

این روزها در لهستان بحثهای زیادی درباره آینده قانون سقط جنین جریان دارد. دولت لهستان به دنبال تصویب قانون ممنوعیت کامل سقط جنین است. قرار است لایحه مربوط به این قانون در ماه ژوئن در پارلمان به رأی گذاشته شود. مخالفان این قانون، کارزاری برای حمایت از ممنوعیت کامل به راه انداخته اند.

جنبش‏های مخالف سقط جنین با شعارهای «کودکان اغلب در اثر رنج و عذاب بیرحمانه جان می دهند»، «با تغییر قانون به این جنایت پایان دهید»، «برای تصویب لایحه حمایت از زندگی همه کودکان این طومار را امضا کنید»، به دنبال جمع آوری امضا برای طومار هستند تا پارلمان لهستان قانون ممنوعیت کامل سقط جنین را تصویب کند. آنها به صدهزار امضا نیاز دارند و تا کنون موفق شده اند تعدادی امضا جمع کنند.

در حال حاضر قوانین سختگیرانه ای در این مورد در این کشور وجود دارد. سقط جنین در لهستان در دوران کمونیسم آزاد بود اما از دهه نود میلادی تنها در شرایطی خاص مانند تجاوز جنسی، در خطر بودن جان مادر یا حمل جنین ناقص الخلقه، سقط جنین صورت می گیرد.

یکی از طرفداران ممنوعیت حق سقط جنین در لهستان می گوید: «نگرش عمومی تغییر کرده است. مردم متوجه شده اند که سقط جنین گناه کوچکی نیست، یک قتل بی رحمانه است. در نتیجه لهستانی های بیشتری به این نتیجه رسیده اند باید از زندگی همه کودکان، از لحظه تشکیل نطفه محفاظت بشود.»

مخالفان سقط جنین اغلب دوران کمونیسم در لهستان را یادآوری می کنند، زمانی که سقط جنین قانونی بود و حتا زنان برای انجام این کار تحت فشار قرار می گرفتند. یکی از آنها می گوید: «وقتی مادرم سومین بچه اش را حامله بود، تهدیدش کردند که با وجود سه فرزند نمی تواند در زندگی حرفه ای اش که معملی بود پیشرفت کند. در نتیجه او هم بچه را سقط کرد.»

مخالفان ممنوعیت کامل سقط جنین با شعارهای «ما لهستان را به دست آدمهای متعصب نمی سپاریم»، «سلاح ما همبستگی است» به خیابانها آمده اند.

کارولینا به زنانی که برای سقط جنین به مشکل قانونی برخورد می کنند بصورت رایگان مشاوره تلفنی می دهد. او همچنین با زنان دیگرصفحه ای در شبکه اجتماعی فیسبوک برای اعتراض به هوادران ممنوعیت کامل سقط جنین در لهستان به راه انداخته است. و
ی می گوید: «زنان تحقیر می شوند؛ به خاطر تصمیم شان مورد سؤال و جواب قرار می گیرند؛ نمی توانند درباره پایان دادن به دوران بارداری شان تصمیم بگیرند؛ هزار مانع پیش رو دارند؛ اغلب فریبشان می دهند؛ در وضعیتی که بارداری سلامت یا زندگی شان را به خطر بیندازد، حقایق را از آنها پنهان می کنند؛ حتی در مواردی که جنین ناقص الخلقه است، به آنها حقیقت را نمی گویند یا اینکه زمان زیادی صرف تشخیص می کنند. در نتیجه زمانی متوجه نقص جدی جنین می شوند که دیگر خیلی دیر شده است.»

پایان دادن به دوران بارداری تصمیمی مهم و سخت در زندگی یک زن است. ماریا چند سال پیش، بعد از آنکه به طور وحشیانه ای مورد تجاوز گروهی قرار گرفت، باردار شد. زن جوان تصمیم به سقط جنین گرفت. ماریا می گوید: «باید با افکار و احساسات خودم می جنگیدم. هر اتفاقی که برای من می افتاد ارتباطی به کلیسا، خانواده یا دوستانم نداشت. چون کسی نمی توانست به من کمک کند. واقعا دوران خیلی سختی را از سر گذراندم.»

ماریا بحثهای صفحه فیسبوکی کارولینا را دنبال می کند، اما نمی خواهد به زنان دیگر درباره سقط جنین مشاوره دهد. از نظر او پایان دادن به دوران بارداری تصمیمی است که هر زنی باید خودش در زندگی بگیرد. او می گوید: «این تصمیمی است که هر زنی خودش باید به تنهایی بگیرد،همان کاری که من انجام دادم. اگر جنین دچار نقص باشد، پدر و مادر باید باهم تصمیم بگیرند. هیچکس دیگری نباید دخالت کند.»

ماریا شانس داشته که پزشک معالجش از او حمایت کرده است. دکتر روموالد دمبسکی، پزشک متخصص زنان از منتقدان سرسخت ممنوعیت قانون سقط جنین در لهستان است. از نظر او وضع قوانین سختگیرانه تر هم برای بیمار و هم برای پزشک بسیار خطرناک خواهدبود: «طبق لایحه جدید، پزشکی که برای نجات جان مادر، بطور غیر عمد باعث مرگ نوزاد شود، ممکن است به سه سال زندان محکوم شود. این یعنی پایان تشخیص بیماری و درمان قبل از تولد. دیگر متخصصین زنان و زایمان کارشان را بدرستی انجام نخواهند داد. در این صورت پزشک نسبت به نجات جان مادر، که همیشه هم موفقیت آمیز نیست، احساس مسئولیت نخواهد کرد، چون مجازاتی در این مورد وجود ندارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مشاهدات خبرنگار یورونیوز از ممنوعیت سقط جنین در کشور مالت

تابوی سقط جنین در مالت

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت