آیا بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا امن است؟

آیا بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا امن است؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نیروگاه هسته ای زاپوریژا (Zaporizhia) یکی از چهار نیروگاه هسته ای فعال در اوکراین است. شش رآکتور دارد که هر کدام با توان هزار مگاوات انرژی تولید می

نیروگاه هسته ای زاپوریژا (Zaporizhia) یکی از چهار نیروگاه هسته ای فعال در اوکراین است. شش رآکتور دارد که هر کدام با توان هزار مگاوات انرژی تولید می کند. این نیروگاه تقریبا همان زمان با نیروگاه چرنوبیل ساخته شد و رآکتورهایش مربوط به دوران شوروی سابق است. نیروگاه زاپوریژا بزرگترین نیروگاه هسته ای در اوکراین و در اروپاست.

اوله دودار، مدیر عملیات این نیروگاه، در سال ۱۹۸۶، یعنی سالی که فاجعه چرنوبیل رخ داد، به نیروگاه زاپوریژا آمد.

وی می گوید: «امکان ندارد فاجعه نیروگاه چرنوبیل در اینجا رخ دهد، چون رآکتورهای ما غلاف دارند و روی هر رآکتور هم ساختار محصورکننده ای هست که در صورت بروز وضعیت اضطراری مواد پرتوزا را به بیرون راه نمی دهد. در حالی که تنها حفاظ های رآکتورهای چرنوبیل دیواره های بتون مستحکم بود که مانع از نشت مواد پرتوزا هم نشد.»

این ساختار محصورکننده طاق سرخ و خاکستری بالای هر واحد نیروگاه است که گفته می شود در برابر سقوط هواپیما و زلزله هفت ریشتری مقاوم است. به همین دلیل هم وقتی درگیری ها در شرق اوکراین در سیصد کیلومتری نیروگاه آغاز شد، کارمندان نیروگاه نگران نشدند.

مدیریت نیروگاه آنقدر از کارکرد سیستمهای ایمنی واحدهای نیروگاه مطمئن است که تصمیم گرفته است عمر کاری دو واحد نیروگاه را که در دوران شوروی سابق ساخته شده اند، طولانی تر کند.

یکی از کسانی که در نیروگاه زاپوریژا کار می کند می گوید که واحدهای نیروگاه ارتقا می یابند تا دست کم۱۰ سال دیگر هم کار کنند.

وی می افزاید: «طولانی تر کردن عمر نیروگاه از ساخت نیروگاه جدید ارزانتر تمام می شود. در اینجا واحدهایی که به اندازه عمر تعیین شده شان کار کرده اند، به روز شده اند و تجهیزاتشان نو و عمرشان طولانی تر شده است.»

بانک اروپایی بازسازی و توسعه و یوراتم، آژانس اتمی اروپا از این پروژه پشتیبانی مالی می کنند.

در کی یف اکولوژیستهای مطمئن نیستند که آنطور که دولت ادعا می کند در بازسازی واحدهای نیروگاه بهترین استانداردها به کار رفته باشد.

اولکسی پاسیوک، یکی از اعضای مرکز ملی اکولوژی اوکراین می گوید شک دارد که طولانی تر کردن عمر واحدهای نیروگاه، بی خطر باشد.

وی می افزاید: «انرژی هسته ای ایمن نیست، چون فناوری آن همیشه خطرهایی به همراه دارد. اگر نیروگاه هسته ای بیشتر از عمر تعیین شده اش کار کند قسمت هایی از تجهیزات کیفیت خود را از دست می دهند و نباید انتظار داشت که همه قطعه های کهنه تعویض شده باشند. این مسئله خطر بروز حادثه را بیشتر می کند.»

درباره ایمنی فنی رآکتور و محصور ماندن آن در صورت بروز درگیری نظامی هم جای تردید هست.

اولکسی پاسیوک می گوید: «وقتی محاسبات انجام شد کسی درک درستی از این نداشت که برخورد هواپیما با نیروگاه چه مسائلی را به وجود می آورد. اما از آن زمان دنیا تغییر کرده است و هواپیماهای بویینگ بزرگ برای سفرهای بین قاره ای ساخته شده است. اگر به محاسباتی که درباره تخمین ریسک پذیری ۱۵ سال پیش نگاه کنید، می بینید خطر درگیری نظامی را در نظر نگرفته بودند. در حالیک الان درگیری نظامی داریم.»

میراث فاجعه چرنوبیل هنوز تهدید بزرگی برای اروپا محسوب می شود. جامعه بین المللی در تأمین هزینه ساختار عظیم محصورکننده رآکتور بسیار آلوده شماره چهار نیروگاه چرنوبیل، شرکت داشت. اما برای اوکراینی ها هیچ چیز نمی تواند جای زخم های فاجعه ۲۶ آوریل سی سال پیش را التیام بخشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زندگی در منطقه ممنوع چرنوبیل پس از گذشت ۳۰ سال

مواد پرتوزا در دریاچه کی یف یافت می شود

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت