نبرد قربانیان آزار جنسی یک کشیش در فرانسه پس از سالها سکوت

نبرد قربانیان آزار جنسی یک کشیش در فرانسه پس از سالها سکوت
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گروهی از قربانیان آزار یک کشیش در فرانسه پس از سالها سکوت خود را شکسته اند. این افراد بین سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۱ میلادی زیر نظر پدر برنار پرِنا، در

گروهی از قربانیان آزار یک کشیش در فرانسه پس از سالها سکوت خود را شکسته اند. این افراد بین سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۱ میلادی زیر نظر پدر برنار پرِنا، در کلیسایی در حومه شهر لیون، پیشاهنگ بودند و در آن زمان بین ۸ تا ۱۲ سال داشتند. امروز آنها خواستار پاسخ بالاترین مقامات مذهبی کلیسا هستند.

برتراند و پی یر امانوئل و دیدیه هیچ چیز مشترکی نداشتند. تا این که چند هفته پیش دریافتند خاطراتشان از دوران کودکی پشت دیوارهای یک کلیسا در حومه لیون با یکدیگر و با خاطرات دهها نفر دیگر مشابه است. این افراد زمانی که ۸ تا ۱۲ سال داشتند و زیر نظر کشیشی به نام پدر برنار پرنار پیشاهنگ بوده اند و توسط این کشیش مورد آزار جنسی قرار گرفته اند.

قربانیان پس از دهه ها سکوت خود را شکستند

پی یر امانوئل ژرمن تیل می گوید: «وقتی خواست لبانم را ببوسد، خیلی شوکه شدم. به آلت تناسلی ام دست زد. نمی توانستم کاری بکنم. می خواستم فرار کنم اما نمی دانستم چه کار کنم. می ترسیدم که اگر از آنجا فرار کنم هیچکس حرف مرا باور نکند.»

دی دیدیه بورده می گوید: «پاهایش را پشت من گذاشت بطوریکه نتوانم حرکت کنم. خیلی خوب یادم هست. به من گفت که بگویم دوستش دارم بعد هم گفت تو پسر کوچک من هستی و این راز بین من و توست که نباید به هیچکس بگویی.» رازی که دهها سال روی شانه های کسانی که در سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۱ زیر نظر پدر برنار پرِنا پیشاهنگ بودند و در آن زمان بین ۸ تا ۱۲ سال داشتند سنگینی می کرده است.

او می گوید که آن موقع شک کرده بودند اما کسی در این باره حرف نمی زد. چون کشیش پرنا مرد با جذبه ای بوده و پدر و مادرها هم حرف فرزندانشان را باور نمی کردند. برتراند ویریو بیش از سی سال سکوت، راز را برملا کرده است. او از ۸ سالگی تا ۱۱ سالگی مورد آزار جنسی قرار گرفته بود.

انجمنی برای حمیات از قربانیان آزار جنسی کشیش پرنار

او یکی از بنیانگذاران انجمن «گفتگوی آزادانه» است. او این انجمن را دسامبر سال گذشته با دیگران قربانیان سوء استفاده جنسی پدر برنار پرِنا به راه انداخته است. بسیاری از این افراد از این کشیش به خاطر آزار جنسی به آنها رسانده (هنگامی که کمتر از ۱۵ سال سن داشتند)، شکایت کرده اند.

این گروه با کمک روانپزشک از قربانیان سابق این کشیش حمایت می کند و امکانی برای آنها فراهم می کند که این افراد بتوانند ناگفته هاشان را به زبان بیاورند تا دیگر کسی نتواند این اعمال را کم اهمیت جلوه دهد.

در عرض چند هفته، دهها نفر به این انجمن مراجعه کرده اند، کسانی که تا به حال جرأت نمی کردند داستانشان را بازگو کنند یا اینکه کسی حرفشان را باور نمی کرده است.

برنار پرنار به همه موارد آزار جنسی اعتراف کرد

فرانسوا یکی دیگر از کسانی است که مورد آزار جنسی این کشیش قرار گرفته است. او همان موقع با پدر و مادرش صحبت کرده و آنها هم در سال ۱۹۹۱ نامه ای را برای به اسقف اعظم وقت لیون فرستاده و درخواست تعلیق پدر برنار پرینا را کردند. پدر پرِنا به اعمالش اقرار کرده بود اما اسقف اعظم وقت، او را به کلیسای دیگری فرستاد. شش ماه بعد کشیش دوباره سر کار خود بود و بیست و پنج سال دیگر در محله های دیگر با کودکان کار کرده است.

در نهایت، در ماه مه ۲۰۱۵ کاردینال بَربَرن، اسقف اعظم لیون کار کشیش پرنا را به حالت تعلیق در آورد. با این وجود، پدر پرنا هم چنان آخرین مراسم عشای ربانی خود را در ماه اوت گذشته برگزار کرد.

در ماه ژانویه جرائم برنار پرنا به او اعلام شد و او به همه موارد آزار جنسی اعتراف کرده است. فردریک دویز، وکیل او می گوید پرنا سی سال پیش هم به این جرمها اقرار کرده بود. وی می افزاید: «اگر تاکنون عدالت اجرا نشده است، تقصیر پدر پرنا نیست. زمانی که ماجراها برملا شد او اعتراف کرد. او بیست و پنج سال با گناهانی که مرتکب شده زندگی کرده است. نکته عجیب این است که کاملا به او اعتماد شد. انگار هیچ چیزی رخ نداده است. فکر کردند کافی است جایش را عوض کنند تا همه چیز فراموش شود.»

در بین اهالی محل کلیسای پدر پرنا، این ماجرا باعث و حیرت شرم شده است. یکی از اهالی محل می گوید: «کسی می تواند نخستین سنگ را پرتاب کند که خودش گناه نکرده باشد. فقط همین را می توانم بگویم. خیلی آزاردهنده است. او کشیش خوبی بوده و خیلی دوستش داشتیم. خیلی برایش تأسف خوردیم. پسر ما در گروه کر بود و وقتی او رفت خیلی ناراحت شد.»

از آن زمان اسقف نشین لیون چند اسقف جدید داشته است و تمام قربانی های برنار پرنا امروز آنها را مسئول می دانند.

دیدیه بورده می گوید: «بیش از همه از تمام سیستم کلیسا خشمگینم. از همه کسانی که در کلیسا بودند و می دانستند، اسقف آن روز و اسقف امروز. همه اینها بودند که اجازه دادند این اعمال رخ بدهد. سؤال خیلی جدی که الآن مطرح می شود اینست که چرا ترتیبی ندادند این کشیش هیچ نوع دسترسی به بچه ها نداشته باشد؟»

آیا اسقف اعظم لیون از ماجرا مطلع بوده است؟

کاردینال بربرن ادعا کرده بود که در سال ۲۰۱۴ از اعمال برنار پرنا مطلع شده بود. اما بتازگی به رسانه ها گفته است که از سال ۲۰۰۷ موضوع را می دانسته است. وی گفته که اعمال برنار پرینا واقعیت هایی قدیمی است که در باره شان هیچگاه شکایتی مطرح نشده بود و نشانه ای که تکرار شده باشند هم وجود نداشت.

اسقف اعظم لیون درخواست مصاحبه با یوونیوز را نمی پذیرد. با رژین میر، سخنگوی اسقف نشین لیون که مسئول پرونده پرناست و به جای مقامات کلیساها با قربانی ها مذاکره می کند، گفتگو می کنیم. وی می گوید که اسقف فعلی همان سیاست های سه اسقف قبلی را دنبال می کند.

این پاسخ برای کسانی که قربانی آزار جنسی برنار پرنا بوده اند، کافی نیست. چندین نفر از آنها اینک می خواهند علیه اسقف لیون و علیه رژین میر به دلیل محکوم نکردن کودک آزاری، اقامه دعوی کنند. رژین مر می گوید: «اسقف اعظم لیون از خطرات آگاه است: همدستی در ارتکاب جرم، حفاظت از مجرم، پنهان کردن جرم، همه اینها را می داند. فکر کنم احتمال زندانی شدن هم وجود دارد، او این نکات را می داند و اگر مجبور شود حاضر است که استعفا کند. چون در هر صورت، مسئله اعتماد نسبت به کلیسا مطرح است.»

قربانیان خواستار پاسخ کلیسا هستند

اعضای انجمن «گفتگوی آزادانه» از کلیسا پاسخ می خواهند. شاید کار به شکایت از برخی از مقامات واتیکان هم که اعضای انجمن می گویند از ماجرا مطلع بودند، برسد. واتیکان تأیید کرده است که همه اسقف ها موظفند موارد آزار جنسی کودکان را به مقامات دولتی اطلاع دهند. محاکمه برنار پرینا بزودی برگزار خواهد شد.

وقایع مربوط به بسیاری از قربانی ها قدیمی تر از آن است که بتوان در دادگاه های فرانسه درباره شان حکم صادر کرد.

پیر امانوئل یکی از کسانی است که هنوز از نظر قانونی حق شکایت دارد. اما برای او مثل همه قربانی های دیگر نکته مهم، این است که بیرون از راهروهای دادگاه از این مسئله حرف زده شود. او می گوید: «امروز برای من روز خوبی بود. موفق شدم ادعای جرم کنم و از او اعتراف بگیرم و بدانم که مقامات مذهبی بالاخره دست به اقدامی خواهند زد. اتفاقاتی که ۲۵ سال پنهان مانده بود کم کم برملا خواهد شد. این نکته برای من بسیار مهم است و به همین دلیل دست به اقدام قانونی زدم. برای اینکه این ماجراها آشکار شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سکوت اسقف اعظم لیون در برابر کودک آزاری؛ بربرن استعفا می‌دهد

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت

زغال‌سنگ، طلای سیاه یا بلای جان لهستان؟