گزارشگر "لیبراسیون": همه مشکل آوارگان را به یکدیگر حواله می دهند

گزارشگر "لیبراسیون": همه مشکل آوارگان را به یکدیگر حواله می دهند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یورونیوز: می بینیم که کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری کنترلهای مرزی را از سر می گیرند. تصور نمی کنید اقدام مجارستان در واکنش به روند مهاجرت در سراسر

آگهی

یورونیوز: می بینیم که کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری کنترلهای مرزی را از سر می گیرند. تصور نمی کنید اقدام مجارستان در واکنش به روند مهاجرت در سراسر اروپا دنبال می شود؟

ژان کاترومر: شش ماه پس از شروع بحران پناهجویان، انقلاب یا تتور واقعی در اروپا آغاز شد. ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، نخستین کسی بود که با ایجاد حصار (در مرز) به این روند واکنش نشان داد. این اقدام موجب شگفتی ناظران شد زیرا مجارستان اولین کشوری که در سال هزار و نهصد و هشتاد و نه پرده آهنین را پاره کرد، بار دیگر میان مرزش با صربستان و کروواسی، حصار می کشید. همه او را بعنوان یک رهبر خودکامه تقبیح کرده مورد انتقاد قرار دادند، و آنگلا مرکل را که درهای آلمان را بروی پناهجویان گشوده و می گفت نمی توان پناهجویان را در این شرایط غیر انسانی مثل راه آهن بوداپست یا اتریش رها کرد، ستایش کردند. حالا، شش ماه پس از آن، همه کشورها کنترلهای مرزی را بازگردانده و برخی بدور خود حصار کشیده اند و هیچکس با آن مخالفتی نشان نمی دهد. ما می گذاریم مردم در آبهای مدیترانه بمیرند…همه روزه کودکانی مثل آیلان جان می سپارند و کسی به آن اهمیتی نمی دهد…حتی برخی می گویند اروبان حق داشته است و دیوارهای (مرزیش)، برجهای مراقبتش و حصارهای الکتریکی اش باید نمونه قرار گیرد. می گویند: ما این مسلمانها را نمی خواهیم…آنها را در لهستان و اسلوواکی زیر بازرسی قرار می دهیم… و حتی کشورهای سخاوتمندی مثل سوئد می گویند زیر بار پناهندگان، مرزهایشان را می بندند. این، وحشتناک است زیرا همه را بحال خود رها کرده اند. برخی بر این تصورند که حق حاکمیت یا بعبارت دیگر واکنش ملی، مسئله ای را که اتحادیه اروپا موفق به حل آن نشده، حل خواهد کرد.

یورونیوز: اتحادیه اروپا در تلاش دفاع از منطقه تردد آزاد “شنگن” است، اما بنظر می رسد این پیام به گوش دولتهای عضو نرسیده است…

ژان کاترومر: بدون تردید کمیسیون اروپا نهایت تلاش خود را می کند. باید کار ژان کلود یونکر (رئیس کمیسیون) را در مورد حمایت از قوانین اتحادیه ستود، اما امروز همه بحال خود رها شده اند. فرانسه خوشحال است که مسئله در ایتالیاست؛ ایتالیا خوشحال است که مسئله در یونان است…و همه این مشکل را به یکدیگر حواله می دهند. ممکن است یک ماه، دو ماه، شش ماه یا یکسال طول بکشد، اما نهایتا در آینده کشورهای اتحادیه اروپا با تنشهای غیرقابل حل ژئوپولیتیک روبرو خواهند شد. چند ماه پیش، یک مقام آلمانی به من گفت که نتیجه مدیریت بحران مهاجر به اروپا، ریشه تنش میان کشورهای اتحادیه خواهد شد.

یورونیوز: این شرایط برای ویکتور اوربان یک پیروزی سیاسی یا ایدئولوژیک است؟

ژان کاترومر: این یک پیروزی واقعی ایدئولوژیک برای ویکتور اوربان است. اقداماتش در سراسر اروپا نمونه قرار گرفته است. همه (کشورهای اروپایی) حتی کمابیش چپ گراهای فرانسه و اسلوواکی این اقدامات را پیاده کرده اند. همه در جهت محدود کردن آزادی و حکم قانون هستند. این مرا بیاد دهه هزار و نهصد و سی می اندازد که مرزها تحت کنترل قرار گرفت و دموکراسی و آزادی بیان محدود شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است

انتخابات پارلمان اروپا: کدام کشورها خواستار سختگیری بیشتر در پذیرش مهاجرانند؟

چرا اتحادیه اروپا ممکن است اشتراک‌های پولی فیس‌بوک را در اروپا ممنوع کند؟