نقش قاچاقچیان در فرایند مهاجرت پناهجویان به اروپا

نقش قاچاقچیان در فرایند مهاجرت پناهجویان به اروپا
نگارش از Hans von der Brelie
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بیشتر مهاجران و پناهجویان به اروپا از ایتالیا و مجارستان به اتریش برده می شوند و سپس به آلمان می رسند. تنها از ماه ژوئن تا ماه اوت سال جاری پلیس

بیشتر مهاجران و پناهجویان به اروپا از ایتالیا و مجارستان به اتریش برده می شوند و سپس به آلمان می رسند. تنها از ماه ژوئن تا ماه اوت سال جاری پلیس بایرن هر شب حدود ۱۵ قاچاقچی مهاجران را دستگیر کرده است. هنگامی که آلمان کنترل مرزها را از سر گرفت این ارقام دو برابر شد.

کنترل ون های حامل پناهجویان

در جنوب آلمان و در نزدیکی مرز اتریش میکائل اِمِر مامور پلیسی است که صبح زود به جستجوی ون های مشکوک به حمل پناهجویان می پردازد. او یک کارآگاه زبده و عضوی از گروه ماموران انتظامی است که در جستجوی قاچاقچیان انسان هستند.

اندکی پس از طلوع آفتاب، میکائل گفتگویی کوتاه با گرهارد و کریستیان همکاران خود دارد. خودروهای بدون پلاک پلیس قدرتی معادل ۴۰۰ اسب بخار دارند و برای رسیدن به یک کامیون کوچک مشکوک، ماموران تنها به چند ثانیه وقت نیاز دارند.

ماموران پلیس شیوه های خاص خودشان را برای تشخیص وجود پناهجویان در ون ها دارند.
میکائل اِمِر در این مورد می گوید: «ما به دقت هر خودرویی که عبور می کند را نگاه می کنیم. به عنوان مثال به سپرهای چرخ ها می نگریم. وقتی این سپرها خیلی به زمین نزدیک هستند به این معناست که کامیون بسیار سنگین است و شاید مورد استفاده قاچاقچیان مهاجران قرار گرفته باشد. ما آن را متوقف می کنیم و به قسمت بار کامیون نگاه می کنیم و خودرو را کنترل می کنیم.»

میکائل اِمِر، مامور پلیس می گوید: «ما ۳۹ نفر را نجات دادیم که بر روی یکدیگر بر کف ون فشرده شده بودند. در میان آنها یک کودک خردسال و یک نوزاد بود. تنها این شرایط را تصور کنید: در میان جمعیتی متراکم هستید و تمام افراد به یکدیگر فشار می آورند و شما دیگر نمی توانید تکان بخورید. این یک تراژدی انسانی است. آنها حداقل کمی آب برای این سفر دراز داشتند اما ما دائم با موقعیتهایی روبرو می شویم که مهاجران بدون غذا و آب و بدون هوای کافی انتقال داده می شوند. اینجا آنها کمی هوا داشتند. یک روزنه ای به کابین راننده وجود داشت و قاچاقچی و مهاجران می توانستند ارتباط داشته باشند. اما ما با شرایطی روبرو بودیم که مجبور بودیم اورژانس را خبر کنیم: درها را باز کردیم و افراد از حال رفته از در به روی زمین افتادند.»

پلیس زبده بایرن قاچاقچی این ون را دستگیر کرد و او اکنون در زندان است. او اما تنها فرد دستگیر شده و گرفتار در پشت میله های زندان نیست: در نیمه اول امسال میکائل و همکارانش ۲۳۳۶ قاچاقچی انسان را دستگیر کرده اند. رقمی که حداقل تاکنون بی سابقه بوده است.

تنها چند هفته پیش، یک کامیون دیگر در اتریش پیدا شد که ۷۱ مرد و زن و کودک در آن کامیون ویژه حمل مواد غذایی، جان باخته بودند.

کار قاچاقچیان مهاجران، یک جنایت سازمان یافته به حساب می آید.

میکائل اِمِر می گوید: «ما چند شاهد کلیدی داریم زیرا برخی از قاچاقچیان مهاجران فکر می کردند که با افشای سرنخهای سرکرده های قاچاق، مجازات زندان کمتری در انتظارشان است. قاچاقچیان بخشی از درآمدشان را به سازمانهایی مستقر در مجارستان که شبیه مافیا هستند، می دهند.»

درهمین حال پلیس پارکینگ های بزرگی را اجاره کرده است تا کامیون های توقیف شده قاچاقچیان را پیش از تخریب در آنجا نگهداری کند.

زندانی شدن قاچاقچیان در شهر پاسائو

شهروندان مرکز تاریخی شهر پاسائو به یک مسئله عجیب و غریب عادت کرده اند: هر سی دقیقه خودروهای خاکستری رنگ زندان بخشی دیگر از قاچاقچیان انسان را به دادگاه این شهر منتقل می کنند.

یورونیوز با اورسولا راب-گودن، دادستان ارشد گفتگو کرده است. اکنون حدود ۳۵۰ قاچاقچی مهاجران در پاسائو در بازداشت هستند و با مسئولیت او مورد بازپرسی قرار گرفته اند.

اورسولا راب-گودن، دادستان ارشد پاسائو می گوید: «هر کسی که فردی را بدون برگه مشخص کننده هویت، به کشور منتقل کند می تواند حداکثر به ۵ سال زندان محکوم شود. محکومیت او در صورتی که مهاجران را در حین انتقال با خطراتی مواجه کرده باشد، تشدید می شود و تا ده سال زندان افزایش می یابد. در صورتی که مهاجری در جریان سفر جان خود را از دست بدهد حداقل محکومیت سه سال زندان است که می تواند تا ۱۵ سال نیز افزایش یابد.»

پدیده قاچاق انسان در پاسائو به دلیل مرزی بودن این شهر پدیده ای مرسوم است.

میکائل اِمِر یک راننده قاچاقچی ون را به یاد می آورد که برای فرار از دست پلیس از ون به بیرون پرید و جان پناهجویان را به خطر انداخت. او می گوید: «دقیقا همینجا اتفاق افتاد. هنگامی که قاچاقچی دید که ما در تعقیب او هستیم، ترمز کرد و در حالی که کامیون همچنان در حال حرکت بود او از آن به بیرون پرید. هشت مهاجر که در میان آنها نوزاد و کودک هم بود در آن کامیون بودند که دیگر راننده ای نداشت و در خط پرسرعت جاده در حال حرکت بود. راننده قاچاقچی از روی حفاظ ها پرید و به سمت مسیر مخالف در بزرگراه دوید و به سمت درختان رفت. نمی توان تصور کرد که در صورت تصادف چه اتفاقی می افتاد. یک قتل عام رخ می داد.»

میکائل و همکارانش این قاچاقچی مهاجران را هم دستگیر کردند. بازداشتهای بیشتری نیز در راه است.

فقر قاچاقچیان

مارکوس ایله، وکیل محلی، شاهد افزایش چشمگیر قاچاق مهاجران از ماه مه امسال بود. او وکیل مدافع دهها قاچاقچی بوده است و آنها را «ماهی کوچک» می نامد.

مارکوس ایله می گوید: «یکی از مشتریان از من خواست که آهسته کار را پیش ببرم زیرا او ترجیح می دهد زمستان را در زندان بماند زیرا در آنجا او کار دارد و ماهانه ۱۷۰ یورو درآمد خواهد داشت. او با درست کردن تله موش در زندان بیشتر از آنچه در رومانی درآمد داشت پول به دست می آورد. زمستان نزدیک می شود و او شغلی در کشورش ندارد. رانندگان تنها شیاطین فقیری هستند که تمام تقصیر به گردن آنها افتاده است. مردان پشت پرده و سرنخ این جریان ها، جنایتکارانی هستند که از این راه درآمد کسب می کنند.»

بیشتر قاچاقچیان دستگیر شده اهل مجارستان، رومانی، سوریه، بلغارستان و صربستان هستند.

قاچاقچیان چگونه استخدام می شوند؟

مارکوس ایله، وکیل قاچاقچیان در پاسائو در مورد شیوه سازماندهی قاچاقچیان می گوید: «آنها با تلفن سازماندهی می شوند. دوست یکی از دوستانشان به آنها یک شماره تلفن می دهد و می گوید: “اگر امروز شغلی نداری با این شماره تماس بگیر و کاری برای امروزت خواهی داشت”. آنها آگهی هایی را نیز به در و دیوار می چسبانند، مثلا در یک فروشگاه آگهی می زنند که اگر دنبال کار هستید با این شماره تماس بگیرید.»

پناهجویان چه مبلغی را به قاچاقچیان پرداخت می کنند؟

در حومه پاسائو، میکائل و همکارانش گروهی از پناهجویان را می بینند و برای یک فرایند معمول کنترل هویت از آنها درخواست برگه هویت می کنند. یکی از این پناهجویان طارق نام دارد. او و دوستانش در قایقی بودند که پیش از رسیدن به یونان واژگون شد. طارق شنا بلد بود و نجات یافت. او برای رسیدن از دمشق به پاسائو به قاچاقچیان پول پرداخت کرده است.

طارق در اینباره می گوید: «در مجموع ما ۲۰۰۰ یورو برای هر نفر پرداخت کردیم تا به یونان برسیم. بیشترین پولی که پرداختیم در ترکیه و حدود ۱۰۰۰ یورو بود. سپس مجبور شدیم ۱۰۰۰ یورو برای رسیدن به اینجا پرداخت کنیم.»

چند ماه پیش قاچاقچیان انسان از هر پناهجوی عراقی یا سوری که به آلمان می رفت ۱۰ هزار یورو به دست می آوردند. هنگامی که برلین تصمیم گرفت که مرزهایش را برای چند روز باز کند قیمتها بشدت کاهش پیدا کرد. اما این «پیشنهادهای خاص» از طرف قاچاقچیان همچنان شامل خطر مرگ می شود.

چه سیاستی در برابر موج ورود پناهجویان باید اتخاذ شود؟

ماموران اتریشی، مجار و آلمانی برای تعقیب قاچاقچیان مهاجران با یکدیگر همکاری می کنند. به گفته وزیر کشور ایالت بایرن، اروپا باید مانع از جریان ورود مهاجران شود.

یوآخیم هرمان، وزیر کشور ایالت بایرن آلمان می گوید: «مجارستان مسئول قسمت بیرونی مرز منطقه شنگن است و این کشور این کار را با حس مسئولیت پذیری انجام می دهد. مجارستان موظف است اطمینان حاصل کند که هیچ کس به شکل غیر قانونی وارد منطقه شنگن نمی شود. انتقاد کردن از مجارستان اشتباه است. از طرف دیگر ما ایتالیا را داریم که به شکل پیوسته قوانین اروپا را با در نظر نگرفتن توافقهای شنگن و دوبلین، نقض می کند.»

میکائل به زودی همکاران جدیدی پیدا خواهد کرد: برای تشدید نبرد بر ضد قاچاقچیان انسان و بهبود کنترل مرز، دولت آلمان تصمیم گرفته است ۳۰۰۰ مامور پلیس دیگر به کار گیرد.

مقامات اروپایی تخمین می زنند که بیش از ۳۰ هزار قاچاقچی انسان در سراسر قاره اروپا وجود دارند و از رنج و محنت پناهجویان درآمد کسب می کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت

زغال‌سنگ، طلای سیاه یا بلای جان لهستان؟

مسیر بالکان غربی، دروازه جدید مرگ برای پناهجوها