مبارزه با «فرسودگی عمدی کالا» در اروپا

مبارزه با «فرسودگی عمدی کالا» در اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در برنامه این هفته «سخن شما» لیدی تولمِر از دایره حقوقی مرکز اروپایی مصرف کنندگان به سئوالی که دامیِن از فرانسه در باره «فرسودگی برنامه ریزی شده کالا یا کهنگی عمدی» مطرح کرده پاسخ می دهد.

«فرسودگی برنامه ریزی شده کالا یا کهنگی عمدی» یکی از حربه های مورد استفاده در طراحی صنعتی است. به این ترتیب که با پایین آوردن مصنوعی عمر مفید محصولات، مصرف کنندگان مجبور می شوند برای استفاده از کالای مورد نظر، نمونه جدید یا مشابه آن کالا را خریداری کنند.

دامین: «اروپا برای مبارزه با فرسودگی برنامه ریزی شده کالاها چه برنامه ای دارد؟

لیدی تولمر: « درحال حاضر اتحادیه اروپا برنامه مشخصی برای مبارزه با فرسودگی عمدی کالاهای مصرفی ندارد و این دولتهای عضو هستند که اخیرا تدابیر بازدارنده ای را اتخاذ کرده اند.

نحوه برخورد اتحادیه اروپا با این مسئله تا اندازه ای غیرمستقیم است. بعنوان نمونه دستورالعمل مربوط به «باتری ها و شارژرها» را داریم که بواسطه آن، تولیدکنندگان ملزم به نصب باتری های قابل تعویض بر روی تلفن های همراه، رایانه ها و بطور کلی محصولات الکترونیک شده اند.»

لیدی تولمر در ادامه پاسخ به پرسش میهمان برنامه می افزاید: « دستورالعمل اروپایی طراحی سازگار با محیط زیست هم هست که تولیدکنندگان را به در نظر گرفتن موارد مربوطه، بویژه پیش بینی امکان استفاده مجدد از قطعات محصول مورد نظر، ملزم کرده است.

دستورالعمل مربوط به زباله را هم داریم که نحوه طبقه بندی آنها را مشخص کرده است که شامل پیشگیری، استفاده مجدد، بازیافت و استفاده بعنوان تولیدکننده انرژی می شود، بویژه از خاکستر آنها و در مرحله نهایی از بین بردن کامل زباله. مرکز اروپایی مصرف کنندگان لزوم تبدیل شدن «مصرف کنندگان» به «بازیگران چرخه مصرف» را ضروری می داند. به این مفهوم که مصرف کنندگان، مسئولیت پذیر باشند و به کم و کیف کالاهایی که می خرند هم آگاه باشند. به همین دلیل است که این مرکز همواره به تولیدکنندگان توصیه می کند عمر مفید کالا را درج کنند. بعنوان مثال در مورد یک باتری شارژ مفید آن، یک ماشین لباسشویی زمان تعویض قطعه آن یا برای یک خودرو، میزان کیلومترهایی که با آن می توان پیمود.

همچنین اطلاعاتی در مورد امکان تعمیر کالا و یا در دسترس بودن قطعات یدکی مورد نیاز و در پایان تشویق مصرف کنندگان به بازیافت کالای قدیمی هنگام خرید کالای جدید.»

شما هم می توانید پرسشهای مورد نظر خود را از اینجا در برنامه «سخن شما» مطرح کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تأمین امنیت مسافران پس از سانحه هوایی جرمن وینگز

قوانین مربوط به کارمندان مأمور در اتحادیه اروپا

انواع دروس آنلاین و تفاوتهای آنها