مارک های گرانقیمت در قبال کارگران ارزان قیمت و فقدان ایمنی

مارک های گرانقیمت در قبال کارگران ارزان قیمت و فقدان ایمنی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بیش از هزار کشته در آتش سوزی در یک تولیدی پوشاک در بنگلادش، موجی از عذاب وجدان را دربین خرده فروشان غربی دامن زد. آیا این نقطه عطفی برای ایمنی تولیدی های پوشاک در این کشور خواهد بود؟

این موضوع گفتگوی من است با فیلیپ جنینگز، دبیرکل فدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری در برنامه این هفته سخن من.

عذاب وجدان و پشیمانی، آیا پس از تراژدی کشته شدن این همه انسان درتولیدی پوشاک در بنگلادش، تدابیری در نظر گرفته شده که دیگر چنین فاجعه ای انسانی اتفاق نیفتد؟ این مطالبه ای است از فدارسیون جهانی اتحادیه های کارگری که در سراسر دنیا ۹۰۰ اتحادیه و ۱۵ میلیون کارگر عضو آن هستند.
سئوالات خودتان را در باره این موضوع برای ما بفرستید.

خوش آمد می گویم به فیلیپ جنینگز دبیرکل فدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری.

فیلیپ، خیلی ممنون که به برنامه سخن من آمدید. ما در چنگ رکود اقتصادی هستیم و مصرف کنندگان، کالای هر چه ارزان تر می خواهند. اخیرا باردیگر حریقی در یک تولیدی پوشاک در کامبوج رخ داد . می توانید تضمین بدهید که چنین فاجعه ای دیگر اتفاق نمی افتد؟

فیلیپ جنینگز: ما باهم به یک توافق رسیده ایم. فدراسیون چهانی اتحادیه های کارگری با دیگر اتحادیه های صنعتی مشابه در صنایع همکاری دارد . این همکاری بین تولیدات و خدمات است.
این یک قراداد
درمورد ایمنی در تولید های پوشاک در بنگلادش هست که قانونی و قابل اجرااست. بیش از ۴۰ خردفروشی مهم و مارک های معروف این قراداد را امضا کردند .این مهم و موثر است.
آیا هیچ کدام از این مصرف کنند گان اروپایی ، در میان این رکود اقتصادی و فشار، حاضرند حتی یک سنت برای امنیت بیشتر کالایی که می خرند، کالایی که از استثمار کودکان و مادران آنها که در این تولیدی ها کار می کنند و شرایط کار در انها برای هیچ شهروند اروپایی قابل قبول نیست، بپردازند؟
به همین دلیل هم این قرارداد براساس واقعیتهای موجود در بنگلادش و دیگر کشورها به اجرا گذاشته می شود.

اما این قرارداد فقط برای بنگلادش است. چرا نمی توانید خرده فروشان را مجبور کنید که این قرارداد را برای همه کشورها امضا کنند؟

فیلیپ جنینگز: این یکی از چالش های ماست که چگونه می توانیم موفق به اجرای یک توافق گسترده شویم. با توجه با نابودی تولیدی های پوشاک و این واقعیت که بیش از ۲۰۰۰ نفر جان خودرادر بنگلادش از دست دادند و اینکه در این بخش ۴ میلیون نفر ار ۴۰۰ تولیدی پوشاک کار می کنند، این سوال بسیار مهمی است. در این زمینه کمک هایی د رراه است . من فکر می کنم بحث گسترده در این مورد اجتناب ناپذیر است.

خوب به سوال اول بپردازیم که از فرانسه است.

روز بخیر! من نیکلاس از فرانسه هستم. کدام شرکت های بزرگ هنوز این قرارداد را برای بنگلادش امضا نکرده اند؟

برخی اسامی شرکت های شناخته شده است مثل اچ اند ام ، کلوین کلاین، کرفور، اما خیلی های دیگر غایبند. این ها چه کسانی هستند؟

فیلیپ جنینگز: شرکت های امریکایی بطور تعجب اوری کمترین مشارکت را داشتند. فیچ، کلوین کلاین، تومی هیل فیگر، همراهی کردند و ما بسیاری از مارک های شناخته شده جهانی را نیز داریم. اما بیش از همه از کشورهای اتحادیه اروپا. این یک موفقیت برای ماست. اما بزرکترین شرکت مهم که یک شرکت زنجیره ای است وول مارت است ، که ۲ میلیون شاغل دارد، از امضا این قرارداد اچتناب کرده و میخواهد راه خودش را برود. میخواهند خودشان تصمیم بگیرند که چی درست و یا غلط است. آنها نمونه ای از راحت طلبان حق به جانب هستند.گپ هم همینطور است . این مارک هم خودرا خیلی از نظر مد به روز و مدرن نشان میدهد ولی قرارداد را امضا نکرد. این ها قرارداد ویژه از ما می خواستند . ولی، ما رد کردیم.

اتحادیه سراسری خرده فروشان امریکا انتقاد کرده که قرارداد شما کارآیی ندارد و یا به قول انها عقل سلیم در ان نیست و برای امریکا مشکل ساز است چه پاسخی دارید برای انها؟

فیلیپ جنینگز: واقعیت این است که در این مورد گلن مورفی مدیر شرکت گپ و رئیس وول مارت عقل سلیم ندارند. اتحادیه سراسری خرده فروشان آمریکا فاقد یک روش محکم و استوار در این زمینه است. آنها از سوی گپ و وال مارت تحت فشار هستند بعد به ما می گویند عقل سلیم نداریم. ما در مورد مرگ و زندگی صحبت می کنیم . عقل سلیم می گوید هر چه می توانیم انجام دهیم . بطور خصوصی از طریق دولتها و سندیکا ها تلاش کنیم که کیفیت زندگی در بنگلادش را بهتر کنیم.
این عقل سلیم است و نیز منافع مشترک.

شما صحبت از مرگ و زندگی می کنید. می توان گفت که شما در مذاکرات کمی سختگیر بودید؟ بهتر نبود با تفاهم بیشتر عمل می کردید تا تولیدی های بیشتری را جذب خود کنید که خواستهای فدراسیون را پیش ببرند؟

فیلیپ جنینگز: ایزابل ما یک قرارداد مشترک داریم از تولیدی ها و نام ها ی شناخته شده. اما بزرگترینها مثل وول مارت و گب دران نیستند. فیلیپ جنینگز: یک لحظه شما فهرست شرکت هایی که این قرارداد را امضا کردند را دیدید؟ بله دارم.

فیلیپ جنینگز: تمام نام هارا دیدید میخواهید که همه نام هارا برای بینندگان بخوانم؟ نه ! متاسفانه وقت نداریم

فیلیپ جنینگز: من نمی خواهم برای شنونده هایا بیننده های شما این تصور را ایجاد کنم که این یک رویداد حاشیه ای بود ه و هیچ نظر انتقادی به آن نیست. ببینید این شرکت هایی که مارک های معروفند دهه ها از این حق برخوردار بودند ولی ما دیگر اماده نیستیم که توافقنامه های داوطلبانه را بپذیریم که هیچ مقرراتی برای انجام آن و یا شفافیت عمل به ان وجود ندارد.ما قول عملی می خواهیم. یعنی اینکه بگویند بله ما این چیزهارا بهتر می کینم.

آگهی

ما وقت زیادی نداریم. به یک سوال دیگر می پردازیم از بریتانیا

من تسا ویت هستم. اتحادیه اروپا می خواهد شرایط کاررا در بنگلادش بهبود بخشد؟ این قول به واقعت خواهد پیوست؟

اروپا یکی از مهترین شرکای تجاری بنگلادش است و اعلام کرده که ایتکارات مناسبی را در این مورد بکار می گیرد. برای اینکه مطمئن باشید این اتحادیه این کار را خواهد کرد چه می کنید؟

فیلیپ جنینگز: خوب این هنوز یک قهوه سرد است. اتحادیه اروپا این را می گوید اما ما باید بیشتر برای بهبود شرایط کار دربنگلادش تلاش کنیم. انچه تا به حال شده کافی نیست. آقایان باروسو و دیگران باید این قراداد و فدراسیون را حمایت کنند.
اتحادیه اروپا باید این مسابقه بهره جویی در پائین را متوقف کند . این ترازدی انسانی و پیامده هایی که مادیدیم همین مسابقه بهرجویی در پائین است . جایی که دلیل آن این است یک کارگربنگلادشی باید با ۳۸ دلار درماه زندگی کند.

احساس شما چیست؟ اتحادیه اروپا متعهدانه عمل خواهد کرد؟

آگهی

فیلیپ جنینگز: من و سندیکاهای اروپایی تمام تلاشمان را بکار می گیریم که این قرارداد در عمل به پیش رود. اتحادیه اروپا می تواند باد مساعد هر چه بیشتری در بادبان های ما بوزد، به ویژه در بخش صنایع که بزرگترین کارفرمای بخش خصوصی در اروپاست و کالاهایی که می فروشند در کارخانه هایی با شرایط مناسب و با معیارهایی عادلانه تولید می شوند. تا به این ترتیب از آستانه هر فروشگاهی که به عنوان یک مصرف کننده عبور می کنیم ، وجدانی آسوده داشته باشیم که کسب و کار در عرصه جهانی شرایط مناسب تری یافته و مردم زحمتکشی که در شرایطی غیر قابل تحمل کار می کنند از یک زندگی بهتر برخوردار خواهند شد.

خیلی متشکرم از شرکت شما در این گفتگو.

اگر می خواهید بدایند چه کسی مهمان برمامه آینده ماست وب سایت مارا ببینید و پرسش های خودرا در شبکه های اجتماعی مطرح سازید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اهمیت «ذره خدا» در چیست؟

زندگی در فضا در گفتگو با جوان ترین فضانورد ایستگاه فضایی بین المللی

جنبش زنان با سینه های برهنه از چه دفاع می کند؟