تهدید ارزش های مردم سالاری در مجارستان

تهدید ارزش های مردم سالاری در مجارستان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش تحلیلی

روزنامه نگاران مجار در اعتراض به سانسور، متوسل به اعتصاب غذا می شوند. آخرین رادیوی معترضان در بوداپست، مجوز پخش خود را از دست داد. دولت راست گرای ویکتور اوربان، نخست وزیر، انتقادها را خاموش می کند.آقای اوربان سعی در تسلط بر رسانه ها، بانک ملی و قوه قضاییه را دارد. آیا ارزش های اولیه مردم سالاری در خطرند؟

“دوپ من” ستاره موسیقی رپ-گنگستر مجار است و در این کشور ده میلیونی، تاکنون پانصد هزار آلبوم فروخته است. “دوپ من” در محله فقیرنشین بوداپست متولد شده است و می داند چگونه باید ضربه زد. او برای محکم تر کردن ضربه هایش هر روز به باشگاه مورد علاقه اش می رود. او در حالیکه به کیسه بوکس ضربه می زند، به ویکتور دوربان، رییس دولت راستگرای پوپولیست، می اندیشد.

موسیقی “دوپ من” درباره سیاست است و اخیرا آخرین ترانه اش را که در آن به سختی از ویکتور اوربان نخست وزیر انتقاد می کند، به پایان رسانده است.

دوپ من: “همه دولت های بیست سال اخیر بد و بدون کفایت بودند. اما دولت کنونی بدتر از همه است. آنها دارند کار را تمام می کنند. آنها می خواهند همه کنترل را در دست داشته باشند و می خواهند در قدرت بمانند ولی هیچ پاسخی برای مشکلات مردم مجارستان ندارند.”

با کاهش رتبه اعتباری مجارستان در مورد توانایی بازپرداخت بدهی هایش از سوی موسسه های اعتبارسنجی به پایین ترین سطح، این پیام به سرمایه گذاران منتقل شد که دولت این کشور قادر به بازپرداخت بدهی هایش نیست.

هاینز ویدنر، مدیر عامل بانک ملی مجارستان: “بدترین سناریو این است که به هیچ توافقی با صندوق بین المللی پول دست پیدا نکنیم و این به ورشکستگی کشور خواهد انجامید. ولی به نظرم این اتفاق نمی افتد. دولت باید اولا اعتماد و اطمینان در قبال سیاست دولت و بازار برقرار کند. آنها در سال های اخیر این اعتماد را از دست داده اند.”

وزیران دارایی اتحادیه اروپا به دلیل مشکلات مهم بودجه ای مجارستان، در پی قطع کمک های صندوق کمک مالی اتحادیه هستند که برای بهبود در زمینه محیط زیست و حمل و نقل استفاده می شود. از طرف دیگر شورای اروپا بر علیه دولت آقای اوربان، چند اقدام تنبیهی را شروع کرده است. قانون بانک ملی مجارستان که اجازه ادغام بانک را با یک نهاد تنظیم کننده مالی می دهد، می تواند باعث به خطر انداختن استقلال آن بانک شود.

آندارس اینوتای، از موسسه اقتصادهای جهانی، آکادمی علوم مجارستان در این باره می گوید: “دولت سعی کرد راه حلی پیدا کند تا قروضش را بپردازد و از کسری بودجه جلوگیری کند. آنها منبعی به ارزش ۳۶ میلیارد یورو پیدا کردند و آن ذخایر پولی بانک ملی مجارستان است. دلیل اینکه آنها می خواهند استقلال بانک ملی مجارستان را محدود کنند، همین است.”

دولت آقای اوربان اعلام کرده است که آماده تغییر قانون و همسو کردن آن با اصول اتحادیه اروپا است.

زولتان کواکس، وزیر مشاور در امور ارتباطات می گوید: “ما استقلال و خودگردانی بانک ملی مجارستان را تضمین می کنیم. خودگردانی مقدس است و کسی نمی خواهد به آن دست بزند.”

در ابتدای ماه ژانویه، دهها هزار نفر برضد قانون اساسی جدید تظاهرات کردند و نگرانی خود را درباره تغییر مجارستان از یک کشور آزاد به یک دموکراسی اقتدارگرا اعلام کردند. چند روز پس از آن، راست گراها تظاهراتی در حمایت از دولت و ویکتور اوربان برپا کردند.

کورنل آروک یکی از رهبران جریان جدید حقوق مدنی موسوم به “جنبش همبستگی” است. این جریان از دولت برای تغییر قانون رای، تغییر حوزه های رای به نفع حزب حاکم “فیدز” و در خطر انداختن استقلال قضات انتقاد می کند: “همه قضاتی که در مورد قوانین و مقررات دانش عالی و تجربه زیادی دارند بازنشسته می شوند و این شامل دویست تا سیصد قاضی می شود. جای آنها را قضات جوان خواهند گرفت و وضع بدتر خواهد شد. آنهایی که باتجربه اند می روند و قضات جوان که شاید نزدیک به حزب حاکم هستند می آیند. این اصلا خوب نیست.”

زولتان کوواکس، وزیر مشاور در امور ارتباطات تاکید می کند: “دوباره می گویم، این مقدس است. هیچکس به استقلال و خودگردانی قوه قضاییه کاری ندارد.”

سانسورو تهدید روزنامه نگاران

روزنامه نگاران مجار از ماه دسامبر گذشته، در مقابل ساختمان مرکزی تلویزیون دولتی دست به اعتصاب زده اند. آنها درباره نفوذ سیاسی، سانسور و دخالت دولت در رسانه های دولتی هشدار می دهند. آنها فهرست مدیران رسانه هایی را که در رسوایی های اخیر سهم داشته اند منتشر کرده و خواستار استعفای آنها هستند.

روزنامه نگار: “ما به اعتصاب غذایمان ادامه می دهیم، چون همچنانکه می دانید، آنهایی که اخبار و اطلاعات را تحریف می کنند هنوز در این ساختمانند.”

روزنامه نگار: “تظاهرات بزرگی دوم ژانویه علیه دولت برپا شد. ولی در خبر اصلی تلویزیون مجار، هیچ معترضی نشان داده نشد.”

روزنامه نگار: “نفوذ سیاسی همواره وجود داشته است و احزاب دولتی و دولت ها همیشه در رسانه های دولتی دخالت کرده اند. برای سیاستمداران حاکم، رسانه دولتی ابزار تبلیغ دولتی است. اما آنچه با دولت جدید و قانون جدید رسانه ها تغییر می کند این است که آنها نه فقط می خواهند پوشش خبری به نفع آنها باشد، بلکه وقایع و اخبار را نیز تحریف می کنند. این بی سابقه است.”

“یک میلیون نفر برای آزادی رسانه در مجارستان” نام صفحه فیسبوک یکی از جریان های مهم مدنی کشور و یکی از برگزار کنندگان تظاهرات مردمی علیه دولت است.

مسئول این جنبش در این باره می گوید: “در مورد رسانه های دولتی همه چیز واضح است: گماشتگان سیاسی برای دولت کار می کنند و رسانه را به رسانه ای حزبی تبدیل می کنند. به حد کافی روشن است. اخبار را تحریف می کنند و افراد را از روی عکس ها پاک می کنند.”

آتیلا مانگ روزنامه نگار است و اولین کسی است که نامه انتقادی ژوزه باروسو، رییس شورای اروپا به ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان را چاپ کرد. اکنون او تحت فشار است.

وی می گوید: “تهدید کردن روزنامه نگاران و منابع آنها و برای آنها پرونده کیفری تشکیل دادن، فقط به خاطر اینکه آنها کارشان را انجام داده اند، می تواند خطرناک باشد.”

هزاران مجار چند روز پیش دوباره راهپیمایی کردند و خواستار ادامه کار “کلوب رادیو“، رادیوی معترضان شدند. آیا دولت به دنبال ساکت کردن انتقادهاست؟ سردبیر ارشد “کلوب رادیو” می گوید: “این تسلط سیاسی در رسانه ها، قوه قضاییه و در همه بخش های جامعه است. دولت با اکثریت دو سوم در پارلمان درنظر دارد این کشور را به یک کشور تک حزبی تبدیل کند. آنها مجوز تنها رادیوی مستقل را لغو کردند. “کلوب رادیو” جایی که ما اکنون در آن صحبت می کنیم دیگر مجوز فرکانس ندارد. پس ما تا چند هفته دیگر تعطیل می شویم. این عملا اجبار به سکوت صدای مستقل و آزاد است.”

مهمان برنامه گفتگو، آتیلا مسترازی، یکی از مهمترین رهبران مخالفان دولت و دبیرکل حزب سوسیالیست است.

آتیلا مسترازی: “سیاست نامناسب و نادرست نخست وزیر، مجارستان را به این وضعیت بسیار خطرناک رساند. برای ما مهمترین موضوع رسیدن به امنیتی است که اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول می توانند به مجارستان اعطا کنند. به همین دلیل ما از دولت می خواهیم که هر چه زودتر با این دو بازیگر مهم به توافق برسد. چون نفع واقعی اقتصاد و مردم مجار وابسته به آن است.”

نخست وزیر اوربان درحالیکه چشم انداز اقتصادی تیره است، یک نمایشگاه هنری در گالری ملی افتتاح کرده است که مزین به تابلوهای قهرمانان، پادشاهان و قدیسانی است که نماد تقوا و ارزش های مجارند. همچنین تصاویر چند تن از قهرمانان معاصر کشور، مانند خود ویکتور اوربان به نمایش گذاشته شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت

زغال‌سنگ، طلای سیاه یا بلای جان لهستان؟

مسیر بالکان غربی، دروازه جدید مرگ برای پناهجوها