شرکت آلمانی آبجویی ابداع کرد که در خانه و با ترکیب پودر و آب درست می‌شود

ساخت آبجوی بدون الکل در آلمان
ساخت آبجوی بدون الکل در آلمان Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

با نزدیک شدن فصل تابستان و گرمای هوا، بازار فروش آبجو بار دیگر رونق گرفته است. اکنون یک شرکت آلمانی می‌گوید با آبجوسازی در خانه می‌خواهد این صنعت را متحول کند.

آگهی

کارشناسان می‌گویند هر چند آبجو مشتریان فراوان و پر و پا قرصی در سراسر جهان دارد، با این حال تولید صنعتی آن اثرات زیانباری را بر محیط زیست باقی می‌گذارد.

بطری‌ها، قوطی‌ها و بشکه‌های آبجو وزن قابل توجهی دارند و بسته‌بندی و حمل و نقل، ۷۰ درصد از تاثیرات سوء یک لیتر آبجو را تشکیل می‌دهند. بنابراین اگر بتوان اندازه بسته‌بندی و در نتیجه تقاضای حمل و نقل را کاهش داد، تأثیر زیست‌محیطی صنعت آبجو نیز به شدت کم خواهد شد.

این دقیقاً همان کاری است که کارخانه آبجوسازی «نوزل» (Neuzelle) در آلمان در تلاش است انجام دهد. استفان فریتش، مالک این کارخانه، می‌گوید فناوری انقلابی آن‌ها فقط از دو عنصر پودر آبجو و آب ساخته شده و احتمالاً نحوه نوشیدن آبجو را تغییر خواهد داد.

او در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «با این ابداع جدید هر کسی می‌تواند کارخانه آبجوسازی خانگی خودش را داشته باشد. ما می‌خواهیم به اولین کارخانه آبجوسازی پایدار و سازگار با محیط زیست در جهان تبدیل شویم.»

آبجوی جدید چگونه تهیه می‌شود؟

طرز تهیه این آبجو در خانه بسیار ساده است و برای آن تنها کافی است پودر آبجو با آب مخلوط شود. آقای فریتش از یک همزن دستی استفاده می‌کند تا با مخلوط کردن سریع مواد، از به وجود آمدن توده در مایع جلوگیری کرده و حالت کف‌آلودی که از آبجو انتظار داریم ایجاد کند.

به گفته وی این شکل پودری محصول، از همه ارزان‌تر و پایدارتر است و هزینه حمل و نقل آن نیز حدود ۹۰ درصد کمتر از آبجو سنتی تمام می‌شود.

محصول کف‌آلود نهایی با رنگی طلایی ومزه تلخ و شیرین ظاهر و طعمی شبیه به هر آبجوی دیگری دارد، با این حال غیرالکلی است و حباب ندارد. کارخانه نوزل در حال توسعه یک نسخه الکلی از این آبجو است و در نهایت نیز قصد دارد حباب‌هایی به آن اضافه کند تا بیشتر شبیه آبجو شود.

هرچند بسیاری از مردم به آبجوی بدون الکل علاقه‌ای ندارند، با این حال مقامات این کارخانه می‌گویند چند صد میلیون نفر در جهان وجود دارند که طرفدار نوشیدنی های غیرالکلی هستند. بنابراین و مطابق انتظار آن‌ها تا زمانی که نسخه الکلی این محصول عرضه شود، بازار خوبی برای استفاده از این آبجوی بدون الکل وجود دارد.

سازندگان این آبجو در حال مذاکره با سرمایه‌گذاران برای عرضه تجاری این پودر هستند و امیدوارند که فروش آن را از حدود چهار ماه آینده آغاز کنند.

به گفته آنان، بازار هدف کشورهای آفریقایی و آسیایی خواهند بود چرا که حمل و نقل به شکل پودر در مسافت‌های طولانی بسیار راحت‌تر و ارزان‌تر از بطری‌های آبجو است. شکل پودری محصول همچنین زمان عرضه را کوتاه‌تر می‌کند، زیرا تولید آزمایشگاهی سریعتر از فرآوری سنتی است که به طور متوسط دو ماه طول می‌کشد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

خبرگزاری فرانسه
سازندگان آبجوی پودری امیدوارند فروش آن را از چهار ماه آینده آغاز کنندخبرگزاری فرانسه

آیا آبجوی جدید محبوب خواهد شد؟

این آبجو علیرغم ویژگی‌های منحصر به فرد خود ممکن است در آلمان، که قانونی ۵۰۰ ساله در مورد خلوص آبجو معروف به «Reinheitsgebot» دارد، به راحتی فراگیر نشود.

بندیکت مایر از انجمن آبجوسازی‌های خصوصی باواریا در این خصوص می‌گوید: «آبجوی پودری نوآوری خوبی است، اما آبجوسازی‌های سنتی ما را به خطر نمی‌اندازد یا حتی با چالش مواجه نمی‌کند.»

در همین حال مشخص نیست که آیا این محصول بتواند تحت قوانین سختگیرانه‌ای که مواد تشکیل‌دهنده آبجو را تنها به عصاره مالت، رازک، مخمر و آب محدود می‌کند، به عنوان آبجو به بازار عرضه شود.

سازنده آبجوی پودری از فاش کردن دستورالعمل محصول خود خودداری کرده، با این حال می‌گوید آبجوی ابداعی او در دنیایی که به راه حل‌های پایدار و سازگار با محیط‌ زیست نیاز دارد ضروری است.

بسیاری از آبجوسازی‌های بزرگ در حال حاضر آبجو را به عنوان یک ژل کنسانتره حمل می‌کنند که پس از رسیدن به مقصد تبدیل به آبجو می‌شود. 

اگرچه این گامی قابل توجه در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حمل و نقل است، با این حال شکل پودر پتانسیل ایجاد صرفه‌جویی کربنی بیشتری در مسئله اقلیمی دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمار می‌خوارگی نوجوانان اروپا؛ مصرف مشروبات الکلی نزد دختران و پسران کدام کشورها‌ رایج‌تر است؟

روز جهانی آبجو؛ صادرات ۴۰ میلیارد لیتری اتحادیه اروپا در سال گذشته

گرم شدن زمین و خوشحالی آبجو سازان از افزایش سود