نتایج یک تحقیق: آلودگی هوا آمار خودکشی‌ را بالا می‌برد

آلودگی هوا
آلودگی هوا Copyright canva
Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا سالانه با ۷ میلیون مرگ زودرس در ارتباط است و خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی، بیماری‌های قلبی و سرطان ریه را افزایش می‌دهد. علاوه‌بر این، شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد آلودگی هوا بر مغز و رفتار هم تاثیر می‌گذارد.

آگهی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوا ممکن است با خودکشی در ارتباط باشد.

دفتر ملی تحقیقات اقتصادی ایالات متحده در مطالعه‌ای مرگ‌ومیر در این کشور را بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ بررسی کرده است.

این مطالعه نشان می‌دهد افزایش روزانه ذرات معروف به PM2.5 در هوا با افزایش تقریبا ۰.۵ درصدی خودکشی روزانه همراه است. PM2.5 ذرات ریزی معلقی هستند که می‌توانند از طریق ریه‌ها وارد جریان خون شوند.

همچنین افزایش ماهانه ذرات معلق در هوا در همان سطح با افزایش ۵۰ درصدی بستری‌های مرتبط با خودکشی در بیمارستان مرتبط بوده است.

چرا آلودگی هوا خطرناک است؟

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا سالانه با ۷ میلیون مرگ زودرس در ارتباط است و خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی، بیماری‌های قلبی و سرطان ریه را افزایش می‌دهد و حتی ممکن است رشد جنین را دچار تغییر کند.

علاوه‌بر این، شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد آلودگی هوا بر مغز و رفتار هم تاثیر می‌گذارد.

ذرات ریز معلق در هوا می‌توانند وارد ریه شوند و میزان اکسیژن را در جریان خون کاهش دهند. مطالعات نشان داده‌اند که این مساله می‌تواند روی بهره‌وری، انتخاب‌های استراتژیک، عملکرد تحصیلی و سلامت روان تاثیر بگذارد.

آلودگی هوا چگونه می‌تواند بر سلامت روان تاثیر بگذارد؟

رابطه بین آلودگی هوا و سلامت روان ممکن است یک توضیح بیولوژیکی داشته باشد.

قرار گرفتن در معرض ذرات ریز می‌تواند سطح سیتوکین را افزایش دهد. سیتوکین‌ها انتقال‌دهنده‌های عصبی تولید شده در پاسخ به عفونت و التهاب هستند که با افسردگی و خودکشی نیز ارتباط دارند. 

آلودگی با التهاب مغز مرتبط است که ممکن است تنظیم خلق‌و‌خو و رفتار را مختل کند. طی مطالعات انجام شده مشخص شد علاوه بر میزان خودکشی روزانه و بستری‌های مرتبط با خودکشی، افزایش سطوح ذرات معلق در هوا با علایم افسردگی بیشتر هم مرتبط است.

آیا آلودگی هوا در اروپا بالاست؟

طبق گزارش آژانس محیط زیست اروپا، آلودگی هوا بزرگترین خطر بهداشت محیطی در اروپاست که باعث بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی بالقوه مرگبار می‌شود.

البته قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا بسته به کشور و محیط زیست متفاوت است. کسانی که در شهرهای بزرگ زندگی‌ می‌کنند به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای در معرض غلظت بیشتر دی‌اکسید نیتروژن قرار دارند.

در اروپای مرکزی و شرقی، سوخت جامد برای گرمایش خانگی و صنعت منجر به بالاترین غلظت ذرات معلق و ماده‌های سرطان‌زا شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

جنوب اروپا در معرض بالاترین غلظت ازن قرار دارد. در اتحادیه اروپا، ۹۷ درصد ازجمعیت شهری در معرض ذرات ریز بالاتر از سطح دستورالعمل تعیین شده توسط سازمان جهانی بهداشت قرار دارند. کیفیت هوا در سال ۲۰۲۰ کمی بهبود یافت که احتمالا به دلیل الگوهای آب و هوایی و تاثیر قرنطینه‌های کووید ۱۹ بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چگونه می‌توان کیفیت هوای داخل خانه را با وجود آلودگی هوای شهر بهبود بخشید؟

دیده‌بان حقوق بشر: آلودگی جوی ناشی از صنایع فسیلی در امارات به سطح هشدارآمیز رسیده است

خودکشی مردی پس از ۶ هفته گفتگو با چت ربات هوش مصنوعی