اعتراض‌ها به اتحادیه اروپا؛ پوشک‌های «سمی» برای ۹۰ درصد نوزادان خطر سلامتی دارند

عکس تزیینی از نوزاد و مادرش
عکس تزیینی از نوزاد و مادرش Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

۲۱ سازمان غیر دولتی به کمیسیون اروپا نامه‌ای نوشتند و گفتند که عواقب سلامتی برای کودکان ممکن است غیرقابل برگشت باشد و آن‌ها باید استفاده مواد شیمیایی را ممنوع کنند.

آگهی

طبق یک گزارش، ۹۰ درصد نوزادان در معرض خطر استفاده از پوشک‌های بسیار سمی هستند.

تحقیقات انجام شده در فرانسه تصریح می‌کند این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد خطراتی در ابتلا به بیماری‌های شدید در سال‌های بعد زندگی شود.

آژانس ملی ایمنی غذا، محیط زیست و بهداشت شغلی (ANSES) پوشک‌های یکبار مصرف مارک‌های پر فروش را آزمایش کرده است و در نهایت ۳۸ ماده شیمیایی «خطرناک با درجه بالا» را در پوشک‌های فروخته شده در سراسر اروپا یافته است. مقامات می‌گویند که بیشتر این مواد شیمیایی، باعث اختلال در هورمون‌ها می‌شوند.

در هر دقیقه هزار پوشک در اروپا ساخته می‌شود. ارزش این بازار ۷ میلیارد یورو در سال است و دو برند پمپرز(Pampers) با ۳۶ درصد و هاگیز(Huggies) با دو درصد بر آن تسلط دارند.

این مطالعه پیش‌بینی می‌کند که بیش از ۱۴ میلیون کودک اروپایی ممکن است از بیماری‌های بالقوه بسیار شدید، متغیر و نهفته رنج ببرند که کیفیت زندگی آن‌ها را در طول عمر آن‌ها تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این بیماری‌ها شامل انواع سرطان‌ها، اختلالات غدد درون ریز (هورمونی)‌ است و حتی می‌تواند بر روی باروری تاثیر بگذارد. طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، کودکان به ویژه در برابر مواد شیمیایی آسیب پذیر هستند.

آیا اتحادیه اروپا فروش پوشک‌های سمی را ممنوع می‌کند؟

این تحقیق برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ منتشر شد اما آژانس ملی ایمنی غذا، محیط زیست و بهداشت شغلی موضوع را با آزمایش ۹ برند بار دیگر پیگیری کرد. این بار آن‌ها تنها یک مواد شیمیایی را یافتند که همچنان در این پوشک‌ها موجود است. گرچه برندها به این موضوع با حذف بسیاری از مواد شیمیایی خطرناک واکنش نشان دادند اما همچنان فرمالدهید که یک ماده سرطان‌زا است در این پوشک‌ها وجود دارد.

آژانس ملی ایمنی غذا، محیط زیست و بهداشت شغلی از اتحادیه اروپا خواسته است تا اقداماتی در زمینه محدود شدن استفاده از مواد شیمیایی در پوشک‌ها انجام گیرد چراکه ممکن است بار دیگر مواد خطرناک به فرمول این پوشک‌ها اضافه شوند.

این پیشنهاد با مخالفت نهادهای اتحادیه اروپا مواجه شده است. اتحادیه اروپا قرار بود با تصویب قانونی در این هفته از مصرف کنندگان حمایت کنند اما این اقدام رخ نداد.

والدین هر روز نوزادان تازه متولد شده خود را صرفا با تعویض پوشک در معرض مواد شیمیایی سمی قرار می‌دهند.
ماریا آرنا
عضو کمیته محیط زیست، بهداشت عمومی ایمنی مواد غذایی پارلمان اروپا

ماریا آرنا، عضو کمیته محیط زیست، بهداشت عمومی ایمنی مواد غذایی پارلمان اروپا و فعال در مورد مسائل شیمیایی می‌گوید: «والدین هر روز نوزادان تازه متولد شده خود را صرفا با تعویض پوشک در معرض مواد شیمیایی سمی قرار می‌دهند.»

وی اضافه می‌کند: «تشخیص اینکه پوشک‌هایی که والدین برای نوزادان خود استفاده می‌کنند ممکن است سمی باشد یا خیر نباید بر عهده آن‌ها گذاشته شود.»

وی تاکید می‌کند که اتحادیه اروپا باید استفاده از این مواد در پوشک را ممنوع کند و محیطی عاری از سموم را برای همه تضمین کند.

آژانس مواد شیمیایی اروپا، خطرات بالقوه را تایید می‌کند و می‌گوید مواد شیمیایی نباید وجود داشته باشند. با این حال این نهاد ادعا می‌کند که محققان فرانسوی نتوانسته‌اند به درستی خطر را برای کودکان نشان دهند.

همزمان سازمان‌های غیر دولتی می‌گویند که این موضع ناقص است. کمیسیون اروپا روز گذشته یک ضرب الاجل قانونی برای پاسخ به پیشنهاد فرانسه را لغو و حمایت از مصرف‌کننده را برای ماه‌ها یا سال‌ها متوقف کرد.

۲۱ سازمان غیر دولتی به کمیسیون اروپا نامه‌ای نوشتند و گفتند که عواقب سلامتی برای کودکان ممکن است غیرقابل برگشت باشد و آن‌ها باید استفاده مواد شیمیایی را ممنوع کنند.

محصولات مربوط به دوره قاعدگی زنان و سایر محصولات بهداشتی مشابه با همین مواد ساخته می‌شوند و خطراتی دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تولد نخستین نوزاد در بریتانیا که دو مادر و یک پدر ژنتیکی دارد

کانادا تولید و واردات پلاستیک‌های یکبار مصرف «مضر» را ممنوع می کند

مضرات مصرف ایبوپروفن برای مردان جوان