نتایج یک تحقیق: مواد شیمیایی ماندگار شانس زنان را برای بارداری تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد

عکس تزیینی
عکس تزیینی Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مطالعه جدید نشان می‌دهد که مشتقات پلی‌فلوروالکیل (PFAS) معروف به مواد شیمیایی ماندگار ممکن است شانس بارداری زنان را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

آگهی

مطالعه جدید نشان می‌دهد که مشتقات پلی‌فلوروالکیل (PFAS) معروف به مواد شیمیایی ماندگار(برای همیشه) ممکن است شانس بارداری زنان را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

محققان دانشکده پزشکی آیکان در مانت ساینای نیویورک که این تحقیقات را انجام داده‌‌اند می‌گویند زنانی که قصد بارداری دارند باید از محصولات حاوی «مواد شیمیایی ماندگار» مانند ظروف نچسب، ذرت بو داده در مایکروویو یا پارچه‌های ضد لک اجتناب کنند.

دکتر ناتان کوهن، نویسنده ارشد این مطالعه، به یورونیوز گفت: «مشتقات پلی‌فلوروالکیل باروری را در زنان کاهش می‌دهد، و زنانی که قصد باردار شدن دارند باید قرار گرفتن در معرض این مواد را کاهش دهند تا باردار شدن برای آنها آسان‌تر شود».

او و همکارانش در یک مطالعه پیش از بارداری در سنگاپور نمونه خون ۳۸۲ زن ۱۸ تا ۴۵ ساله را که در تلاش برای بارداری بودند، بررسی کردند. آن‌ها نمونه‌هایی از این زنان بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ جمع‌آوری کردند و حداقل به مدت یک سال این زنان را زیر نظر داشتند.

محققان در این مطالعه دریافتند هر چه زنانی که قصد باردار شدن دارند بیشتر در معرض ترکیبی از «مواد شیمیایی ماندگار» قرار بگیرند، مدت بیشتری طول می‌کشد تا تست بارداری‌شان مثبت شود.

مواد شیمیایی ماندگار چیست؟

مشتقات پلی‌فلوروالکیل یا مواد شیمیایی ماندگار دسته‌ای از مواد شیمیایی ساخته دست بشر هستند که چندین دهه است در طیف گسترده‌ای از صنایع برای مقاوم سازی محصولات در برابر گرما، آب، چربی و لکه‌ها استفاده می‌شوند.

در هشتاد سال گذشته مشتقات بسیاری از این ترکیبات ساخته شده‌اند که در تولید هزاران کالای مصرفی روزمره، مانند رنگ، مواد نچسب و عایق، ظروف و البسه، ظرف غذای یک‌بار مصرف، کف ضد حریق (کپسول‌ آتش‌نشانی)، مبلمان و غیره استفاده می‌شوند.

به دلیل پیوندهای بسیار قوی فلوئور-کربن، این مواد شیمیایی به راحتی در محیط زیست و بدن ما تجزیه نمی‌شوند. در عوض، ماه‌ها یا سال‌ها بدون تجزیه شدن باقی می‌مانند. امروزه ردپایی از آن‌ها تقریباً در همه‌جای دنیا حتی دورافتاده‌ترین مکان‌های کره خاکی از جمله در بدن خرس‌های قطبی در قطب شمال یافت شده است.

مطالعاتی قبلی بر روی تاثیر این مواد شیمیایی نشان داده بود این مواد می‌توانند با بروز برخی از سرطان‌ها به ویژه سرطان کلیه و بیضه مرتبط باشند.

اختلال در هورمون های تولید مثل

محققان دانشکده پزشکی آیکان گمان می‌کنند که احتمالا مواد شیمیایی ماندگار با تخریب هورمون‌های تولید مثل بر باروری زنان تاثیر می‌گذارد.

علاوه بر این تحقیقات اخیر نشان داده است که قرار گرفتن زنان باردار در معرض این مواد در اوایل بارداری می تواند منجر به کاهش تعداد و کیفیت اسپرم در فرزندانشان شود.

دکتر داماسکینی والوی، یکی دیگر از نویسندگان ارشد این مطالعه می‌گوید: «این مواد می‌تواند هورمون‌های تولیدمثل را مختل کند و مطالعات پیشین نیز نشان داده است این مواد با شروع تاخیری بلوغ و افزایش خطر ابتلا به اندومتریوز و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مرتبط هستند.»

وی افزود: «مطالعه ما نشان می‌دهد که این مواد شیمیایی همچنین ممکن است باروری را در زنانی که به طور کلی سالم هستند و به طور طبیعی در تلاش برای باردار شدن هستند، کاهش دهد.»

این محققان که یافته‌هایشان در مجله « Science of the Total Environment» منتشر کرده‌اند خواستار قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای ممنوعیت استفاده از مواد شیمیایی سمی مانند «PFAS» در محصولات روزمره هستند.

سال گذشته نیز، آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات متحده (EPA) دریافت که این مواد شیمیایی می‌تواند در سطوح «بسیار کمتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد» آسیب ایجاد کند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

مشتقات پلی‌فلوروالکیل تنها مواد شیمیایی نیستد که با نفوذ به آب و محصولات غذایی ما مشکوک به بالا رفتن احتمال اختلال در باروری انسان هستند. محققان همچنین فتالات‌ و بیسفنول‌‌ها که در بسته‌بندی‌های بسیاری یافت می‌شوند را با کاهش تعداد اسپرم در مردان مرتبط می‌دانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افسانه یا واقعیت؛ یائسگی مردانه چیست و تا چه میزان بر کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارد؟

برنامه دبی برای پایان استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف

تخته شناوری که رز را در فیلم تایتانیک نجات داد در یک حراجی ۶۶۳ هزار یورو فروش رفت