نقش و نوا؛ قسمت دوم: سهیلا جامی

نقش و نوا؛ قسمت دوم: سهیلا جامی
نگارش از سمیه رستمیان
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«کشتی نوح» روایت هجرت است. مهاجرت از سرزمین مادری و از سنت‌های دیرینه برای رسیدن به آرامش. برای شکستن پیله. در حالی که در میانه هجرت چیزی جز تنهایی مظاعف انتظارش را نمی‌کشد. «کشتی نوح» روایت سفر آدمی است از دریای تنهایی به طوفان تنهاتر شدن.

آگهی

درک مفهوم هنر و پاسخ به این پرسش که هنر چیست، چندان آسان نیست؛ گرچه هنر در مفهوم کهن یک محصول دیداری یا شنیداری است که زیبایی‌های جهان را در قالبی متفاوت به تصویر می‌کشد، اما تعاریف مختلف ارائه شده مرزهای آن را سیال کرده است.

یافته‌های باستان‌شناسی نشان از آن دارد که قدیمی‌ترین آثار هنری خلق شده به دست انسان به عصر سنگ باز می‌گردد، چیزی حدود ۲۵ تا ۸ هزار سال قبل از میلاد مسیح. انسان‌های باستان با استفاده از صدف‌ها، سنگ‌ها و صمغ رنگی درختان به خلق آثار هنری پرداختند.

هنر اما امروزه جایگاه ویژه‌ای دارد، با زندگی افراد آمیخته شده و بدون آن زندگی دشوار می‌نماید. به همین منظور قصد داریم در این مجموعه به معرفی آثار هنرمندان جوان بپردازیم.

نقش و نوا نام مجموعه‌ای است که قصد دارد به معرفی هنرمندان جوان فارسی زبانی بپردازد که توانسته‌اند آثار سمعی و بصری ارزشمندی تولید کنند، اما آنچنان که شایسته است به جامعه معرفی نشده‌اند.

یک نوا، یک آهنگ، یک شعر می‌تواند الهام بخش هنرمند برای خلق آثار جدیدی باشد. خواندن یک شعر کوتاه سبب شد «سهیلا جامی» نقاش، مجسمه‌ساز و طراح، مجموعه ویژ‌ه ای تحت عنوان «کشتی نوح» خلق کند:

در خیابان تنها

در پیاده‌رو تنها

در خانه تنها

در رختخواب تنها

من و تو تنها در کشتی نوح جفت هم بودیم!

با خواندن این شعر یک اتفاق در ذهن او شکل گرفت؛ تنهایی، کشتی نوح، نجات آدم‌ها، حیوانات و پارادوکس این مفهوم با آنچه انسان امروز درگیر آن است یعنی تنهایی. انسان امروزه درگیر تنهایی است و برای رها شدن از تنهایی دست به کارهای زیادی می‌زند.

سهیلا معتقد است انسان برای شکستن تنهایی همه کار می‌کند؛ به خود تا سرحد امکان می‌رسد، بدنش را ایده‌آل می‌کند، عمرش را صرف آن می‌کند تا پول بیشتری به دست آورد و مرتبا قوانینی وضع می‌کند که بتواند زندگی ساده‌تری داشته باشد. اما در نهایت شاد نیست و تنهایی ذهنی او هر روز پررنگ‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: نقش و نوا؛ قسمت اول: ارغوان خسروی

سهیلا جامی

متولد: ۱۳۶۰، کرج

تحصیلات: کارشناسی صنایع دستی دانشگاه کاشان، کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه الزهرا، فارغ التحصیل معماری داخلی پردیس هنرهای زیبا

گزیده نمایشگاه‌ها و سمینارها: نمایشگاه دونفره حجم و دکوراسیون داخلی چوب در گالری ثروت (۱۳۸۴)، نمایشگاه انفرادی ماسک‌های پاپیه ماشه در فرهنگسرای ابن سینا (۱۳۹۱)، نمایشگاه انفرادی نقاشی روی چوب مجتمع فنی تهران (۱۳۹۲)، برگزاری ورکشاپ رنگ در طراحی لباس جشنواره فجر بخش مد و پوشاک (۱۳۹۴)، برگزاری جشنواره تخم مرغ‌های شهری نوروز در کرج (۱۳۹۵)، برگزاری سمینار تاریخ پوشاک زنان و مردان ایرانی از دوره مادها تا دوره معاصر در جشنواره فجر، بخش مد و پوشاک (۱۳۹۵)، برگزاری ورکشاپ صد سال طلایی مد و پوشاک فستیوال فجر (۱۳۹۷)، برگزاری نمایشگاه مجسمه کشتی نوح (۱۳۹۷)

گزیده فعالیت‌های آموزشی-پژوهشی: تدریس در گروه مجسمه دانشگاه هنر واحد کرج (۱۳۸۷-۱۳۸۸)، تدریس در گروه صنایع دستی دانشگاه پیام نور (۱۳۸۹-۱۳۹۰)، تدریس در گروه نقاشی دانشگاه آزاد اسلامی یزد (۱۳۸۹)، طراحی و ویراستاری سوالات گروه هنر در بانک سوال پیام نور (۱۳۸۹-۱۳۹۷)، همکاری در پروژه‌های پژوهشی و برنامه‌ریزی گروه هنر دانشگاه پیام نور مرکز تهران (۱۳۸۹-۱۳۹۰)، انجام پروژه تحقیقاتی طرح تیپ کارگاه‌های رشته صنایع دستی به سفارش دانشگاه پیام نور (۱۳۸۹-۱۳۹۲)، تدریس در مجتمع فنی تهران (۱۳۹۱-۱۳۹۵)

آگهی

از نظر سهیلا «کشتی نوح» نگاهی است به غرق شدگی انسان امروز در میان طوفان زیادی‌خواهی‌ها و بی‌قراری‌هایش. روایتی از بندهای خودخواسته آدم معاصر که وی را محصور در حصار ایده‌آل‌نگری‌های جنسی، مادی و اجتماعی نموده است. داستانی است از تنهایی آدمی و بی‌عشقی او که دستاورد پیله‌ای خودتنیده است.

«کشتی نوح» روایت هجرت است. مهاجرت از سرزمین مادری و از سنت‌های دیرینه برای رسیدن به آرامش. برای شکستن پیله. در حالی که در میانه هجرت چیزی جز تنهایی مظاعف انتظارش را نمی‌کشد. «کشتی نوح» روایت سفر آدمی است از دریای تنهایی به طوفان تنهاتر شدن.

با اینکه «کشتی نوح» یک داستان قدیمی است و در ادیان گوناگون به آن پرداخته شده، این مجموعه مجسمه و آنچه که مخاطب با آن مواجه می‌شود یک روایت شخصی و امروزی است از یک داستان باستانی.

در زیر عکس‌هایی از این مجموعه مجسمه را مشاهده می‌کنید:

Copyright/Soheila Jaami
Copyright/Soheila Jaami
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پروژه عکاسی «جهان موازی»؛ رویارویی جنگ و صلح در یک قاب

بیمارستان مجسمه‌های آسیب دیده در آرژانتین

هفتهٔ صنایع خلاق باکو؛ مسابقهٔ طراحی بازی کامپیوتری و جشنوارهٔ فیلم‌های موبایلی