کتابفروشی پربازدید للو در پرتغال؛ الهام بخش خالق هری پاتر

کتابفروشی پربازدید للو در پرتغال؛ الهام بخش خالق هری پاتر
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کتابفروشی للو Lello در شهر پورتو پرتغال یکی از زیباترین ها و همچنین از پربازدیدترین ها در جهان است.

آگهی

هیچ چیزی نمی تواند بخوبی کتاب برای نسل بعد تاریخ را حکایت کند. کتابفروشی للو Lello در شهر پورتو پرتغال یکی از زیباترین ها و همچنین از پربازدیدترین ها در جهان است. در این برنامه به پروتو رفته ایم تا ببینیم چرا شمار زیادی بازدیدکننده از سراسر جهان به این کتابفروشی می آیند.

افسانه‌ای می گوید که هری پاتر اینجا متولد شده است زمانی که جی.کی.رولینگ در دهه ۱۹۹۰بعنوان معلم در اینجا کار و زندگی می کرد.

این کتابفروشی که برای پله‌های داخلی اش هم مشهور است در ۱۹۰۶ ساخته شده است و هر سال یک میلیون بازدید کننده برای دیدنش به اینجا می آیند و هر روز ۱۲۰۰ جلد کتاب می فروشد. بازدید کنندگان برای ورود به این کتابفروشی باید بلیط ۵ یورویی بخرند که البته می توانند از آن بعنوان تخفیف خرید کتاب هم استفاده کنند.

یکی از بازدید کنندگان می گوید: «می دانم که جی کی رولینگ برای نوشتن کتابهای هری پاتر از اینجا الهام گرفته، برای همین می خواستم اینجا را ببینم. اینجا واقعا زیباست»

بازدید کننده دیگری می گوید: «می دانم که در رتبه بندی جهانی اینجا به همراه آتنئو در آرژانتین از زیباترین کتابفروشی جهان اند.»

آرورا پترو پینتو از مدیران این کتابفروشی می گوید: «با این خطر روبرو بودیم که دیگر اینجا کتابفروشی نباشد و تنها به مکانی زیبا برای بازدیدکننده ها تبدیل شود اما اینگونه نشد. کاری که ما کردیم این بود که با فروش بلیطی به بازدید کنندگان آنها می توانند از آن برای خرید کتاب استفاده کنند. ما می خواهیم که هر بازدید کننده را به یک کتاب خوان تبدیل کنیم.»

برای یکصد و سیزدهمین سالگردش، این کتابفروشی صدها هزار یورو برای خرید نخستین چاپ نادر برخی کتاب‌ها اختصاص داده است. امسال این کتابفروشی همچنین به آثار بزرگترین روشنفکر پرتغالی ادواردو لورنسو توجه نشان داده است. لورنسو این کتابفروشی را «معبد» می نامد.

ادوادرو لورنسو می گوید: «معابد بعنوان مکان‌های رازآلود خیلی مهمتر از آنچیزی هستند که ما تصور می کنیم . ما در این معبد بوسیله ارواحی احاطه شده ایم که همین کتابها هستند. هر کتاب پیامی، رازی و اسراری در خود دارد.»

کتابفروشی للو اکنون چندین نسخه نادر و قدیمی از «لوسیادها» حماسه منظومی که توسط لوئیس دکاموئش در ۱۵۷۲ نوشته شده است را در اختیار دارد که مهمترین اثر ادبی پرتغال به شمار می رود. اکنون للو ۲۵۰ هزار یورو پیشنهاد کرده است برای کسی که نخستین چاپ این کتاب را به این کتابفروشی بفروشد.

للو همچنین می خواهد نسخه های نخستین چاپ اولین روزنامه‌ای که در پرتغال منتشر شده (گازتا دا رستوراساوو که در سال ۱۶۴‍۱ منتشر شده) را بخرد و همچنین اعلام کرده است که ۷۰ هزار یورو برای نخستین چاپ اولین سری کتاب هری پاتر می پردازد.

**به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید **

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هفتهٔ صنایع خلاق باکو؛ مسابقهٔ طراحی بازی کامپیوتری و جشنوارهٔ فیلم‌های موبایلی

رونمایی از مینیاتورها و نسخ کهن خطی در کنگره میراث فرهنگی ازبکستان

«گاه و بیگاه» با هوش مصنوعی؛ بیتل‌ها پس از ۵۴ سال به صدر جدول ترانه‌های محبوب بریتانیا رسیدند