روایتهای مختلف از اپرای «افسانه‌های هافمن»

با همکاری
روایتهای مختلف از اپرای «افسانه‌های هافمن»
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ژاک اوفنباخ، آهنگساز فرانسوی-آلمانی و خالق اپرای «افسانه های هوفمن» چند ماه پیش از اولین اجرای این اثر از دنیا رفت. امروز روایتهای مختلفی از این اثر وجود دارد که مشهورترین آن، نسخه ای است که در اوایل قرن بیستم میلادی در خانه اپرای مونته کارلو اجرا شد.

خانه اپرای مونته کارلو میزبان اپرای «افسانه های هوفمان» ساخته ژاک اوفنباخ، آهنگساز فرانسوی-آلمانی قرن نوزدهم میلادی است. 

ژاک اوفنباخ، این اپرا را با الهام از سه داستان، نوشته ارنست هوفمان، یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان جنبش ادبیات رومانتیک آلمان ساخت. در اثر اوفنباخ، هوفمان قهرمان داستانهای خودش است.

ژاک اوفنباخ چند ماه پیش از اولین اجرای «افسانه های هوفمن» از دنیا رفت و این اثر را نیمه‌تمام گذاشت، به همین دلیل روایت‌های متعددی از این اپرا وجود دارد.  

«افسانه های هوفمان» اولین بار در سال ۱۸۸۱ میلادی، یعنی یک سال بعد از مرگ اوفنباخ در پاریس اجرا شد. اولین اجرای آن در خانه اپرای مونته کارلو در ۱۸۹۰ میلادی بود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

«پرده ونیز بخشی از اپرای افسانه های هوفمان است که هوفمان در تفکر غرق می شود»

 در سال ۱۹۰۴ میلادی رائول گونزبورک، مدیر وقت خانه اپرای مونته کارلو تصمیم گرفت این اثر را با تغییرات زیاد بویژه در پرده «ونیز» روی صحنه ببرد. این نسخه بعدها تبدیل به یکی از مشهورترین روایتهای اثر اوفنباخ شد.  

ژان لویی گراندا، مدیر خانه اپرای مونته کارلو می گوید: «پرده ونیز در افتتاحیه اپرا اجرا نشد چون متن موسیقی (پارتیتور) گم شده بود. رائول گونزبورک، مدیر نابغه اپرای مونت کارلو، تصمیم گرفت که موسیقی گمشده را بسازد و خود او هم دست به کار شد و برخی قسمت ها را نوشت از جمله آریای «سینتیله دیامان» (Scintille diamant). یعنی «سپتت» معروفی که اصلا ساخته ژاک افنباخ نیست. خوب آیا معنیش این است که می توانیم "اکت ونیز" را کاملا حذف کنیم؟ مسلماً نه!»

او می افزاید: «اکت (صحنه، قسمت، پرده) ونیز بخشی از اپراست که هافمن در تفکر غرق می شود و دیدگاه [مستقل] خودش را گم می کند که یعنی در درام صمیمی خودش گم می شود. اما دقیقاً به همین علت انسان بهتری می شود چون از این لحظه به بعد کاملاً زندگی خود را در مقام هنرمند می پذیرد.»‌

بیشتر بخوانید: روایت فرانسوی اپرای «تان هویزر» اثر واگنر در اپراخانه مونته کارلو

در اجرای جدید «افسانه های هوفمان» در خانه اپرای مونته کارلو، (ژانویه ۲۰۱۸میلادی) خوان دیه گو فلورس، خواننده مشهور صدای تنور نقش هوفمان را بازی می کند.

او می گوید که اجرا در خانه اپرا مونته کارلو فوق العاده است. وی می افزاید: «این خانه اپرا مکان ویژه ای است و به جواهری می ماند، چون شاهکاری زیبا در هنر معماری است. سالن اجرا تئاتر گارنیه نام دارد. خوانندگان اپرا هم از آواز خواندن در این سالن کوچک بسیار لذت می برند، چون احساس می کنیم که صدای ما به همه جا می رسد. این سالن برای آواز خواندن عالی است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلارمونیک وین و گوستاوو دودامل با موسیقی مرزها را از میان برمی دارند

فصل پر بار سونیا یونچوا، خواننده صدای سوپرانو

فستیوال موسیقی سالزبورگ؛ چیچیلیا بارتولی نقش مرد را در اپرای «آریودانته» ایفا می کند