اپرای دولتی برلین؛ بازیابی شکوه گذشته پس از هفت سال بازسازی

با همکاری
اپرای دولتی برلین؛ بازیابی شکوه گذشته پس از هفت سال بازسازی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پس از هفت سال بازسازی، اپرای دولتی برلین درهای خود را گشود. اثری که به این مناسب در این اپراخانه اجرا شد، «صحنه هایی از فاوستِ گوته» اثر روبرت شومان بود

اپرای دولتی برلین پس از هفت سال بازسازی، افتتاح شد. «صحنه هایی از فاوست اثر گوته» شاهکار روبرت شومان، آهنگساز آلمانی قرن نوزدهم به همین مناسبت، به رهبری ارکستر دانیل بارنبویم در قدیمی ترین اپراخانه پایتخت آلمان اجرا شد.

اپرا دولتی برلین، «اشتاتس اوپر» (Staatsoper Unter den Linden) پس از هفت سال بازسازی درهای خود را گشوده است. اپرای دولتی برلین، یکی از زیباترین ساختمانهای قدیمی در قلب بلوار مشهور و تاریخی «آنتر دن لیندن» (Unter den Linden) در پایتخت آلمان است. این اپراخانه که یکی از قدیمی ترین اپراخانه های این کشور است، در سال ۱۷۴۱ به دستور فردریش کبیر ساخته شد و در ابتدا اپرای سلطنتی بود.

Sightseeing around Unter den Linden #BerlinBerlinTourism</a> <a href="https://t.co/e4Umfa9cJ3">pic.twitter.com/e4Umfa9cJ3</a></p>— Katharine Jewitt (KatharineJewitt) October 3, 2017

«خواننده سوپرانو: احساس می کنم به یک لحظه تاریخی بازگشایی اشتاتس اوپر برلین تعلق دارم»

طی بیش از دویست و هفتاد سال که از زمان ساخت «اشتاتس اوپر» می گذرد، این بنا سه بار مورد بازسازی و تعمیر قرار گرفته است : یک بار پس از آتش سوزی در سال ۱۸۴۳ میلادی، یکبار پس از جنگ جهانی دوم در قرن بیستم و آخرین بار در قرن بیست و یکم.

الزا درای زیگ، خواننده سوپرانو در اثری که به مناسبت بازگشایی قدیمیترین اپراخانه برلین به روی صحنه رفت حضور داشت، درباره احساسش می گوید: «احساس می کنم به یک لحظه تاریخی در تاریخ موسیقی تعلق دارم: بازگشایی اپرادولتی برلین. به نظرم، رسالت ما هنرمندان بسیار زیباست: باید به این سالن جانی دوباره بدهیم و روح هنری آن را به آن بازگردانیم.»

جشن بازگشایی اپرا با شومان

برنامه بازگشایی «اشتاتس اوپر» اثری از روبرت شومان، آهنگساز قرن نوزدهم، به نام «صحنه هایی از فاوست گوته» بود.

آهنگساز آلمانی دورهٔ رمانتیک حدود ده سال بعد از مرگ یوهان ولفگانگ فون گوته، شاعر و ادیب آلمانی تصمیم گرفت یک اراتوریو با اقتباس از بخشهایی از فاوست اثر گوته بنویسد. اوراتوریو، قطعه موسیقایی بزرگ است که با ارکستر، گروه کر، تکخوانها اجرا می شود. در این اثر، شومان بیشتر بر روی مبارزه میان خیر و شر در کار گوته و جستجوی فاوست برای صلح و روشنایی متمرکز است.

دانیل بارنبویم ، رهبر ارکستر آرژانتینی- اسرائیلی اپرای دولتی برلین می گوید: «شومان برای خلق این اثر بیش از ۱۰ سال وقت صرف کرد. موسیقی آن فوق العاده است. یک اپرا نیست، اما شومان تفسیری خلاقانه از صحنه های مختلف فاوست گوته ارائه کرده است.

از نظر خواننده سوپرانوی فرانسوی- دانمارکی شومان این اثر را زمانی ساخته که از نظر درونی به بلوغ رسیده بود. وی می افزاید: «از نظر من، هارمونی مهمترین چیزنزد شومان است. این قطعه نیاز به بلوغ درونی آهنگساز داشته است. در این اثر درگیریهای درونی شومان، و دو راهی هایی را که با آن مواجه بوده است، احساس می کنیم. برخی از لحظات این قطعه سرشار از غم و اندوه است.»

Reopening of StaatsoperBLN</a> with Schumann’s Scenes from Goethe's Faust tonight. Live broadcast on <a href="https://t.co/4Vbg56dbTZ">https://t.co/4Vbg56dbTZ</a> & <a href="https://twitter.com/ARTEconcertDE?ref_src=twsrc%5Etfw">ARTEconcertDE. pic.twitter.com/ktmuzh3Poc

— René Pape (@renepapebass) October 3, 2017

سیستم جدید آکوستیک اپرای دولتی برلین

شاهکار شومان در سیستم جدید آکوستیک سالن اپرای برلین، طنین انداز شد. در بازسازی این سالن اپرا، سقف آن چند متر بالاتر برده شده و در نتیجه بازتاب صدا طولانی تر می شود. بارنبویم در این باره می گوید: «صدا باید سخت و محکم باشد.. صدا زود از بین می رود و محو می شود. یک آکوستیک خوب از یک طرف کمک می کند طنین صدا شفاف باشد و شما تمام جزییات صدا را بشنوید، و از طرف دیگر مدت زمان طنین و بازتاب صدا را طولاتی تر می کند.» > ??️ #BerlinStateOpera “Unter den Linden” – to be reopened, freshly renovated, tomorrow, celebrating the Day of #GermanUnity, our national #… pic.twitter.com/u4Fp4Fq50b

— Marcus Lefevre (@marcusglefevre) October 2, 2017

از نظر دانیل بارنبویم که از سال ۱۹۹۲ مدیر اپرای دولتی برلین است، نبض هویت این اپراخانه در گروه کر و خوانندگان آن می تپد. گروه خوانندگان اپرا دولتی برلین متشکل از خوانندگان جوان با استعداد است که از ابتدا با بارنبویم کار می کنند. وی می گوید: «این گروه، نتیجه نیم قرن کار من است. از ابتدا برای ما مهم بود که با خوانندگان جوان و جدید کار کنیم و زمینه پیشرفت شان را فراهم کنیم. همین کار را در آینده هم ادامه خواهم داد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلاسیدو دومینگو‌: وقتی با «وردی» می‌خوانید نمی‌توانید جلوی اشکهایتان را بگیرید

ماتیاس شولتز، مدیر جدید اپرای دولتی برلین از طرحهای بلندپروازانه اش می گوید

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان