سایه سیاست بر جشنواره فیلم برلین

سایه سیاست بر جشنواره فیلم برلین
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

شصت و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم برلین عصر پنجشنبه آغاز شد و با توجه به آنچه در اروپا و جهان در حال روی دادن است، موضوع گفتگوها حتی روی فرش قرمز، عمدتا سیاسی…

آگهی

شصت و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم برلین عصر پنجشنبه آغاز شد و با توجه به آنچه در اروپا و جهان در حال روی دادن است، موضوع گفتگوها حتی روی فرش قرمز، عمدتا سیاسی بود.

دیتر کاسلیک، مدیر جشنواره می گوید: «امیدوارم آنچه مردم از این ده روز به یاد نگه دارند، این باشد که بسیار زیباست که با مردم سراسر جهان در صلح زندگی کنیم، با مردمی از فرهنگها و رنگهای مختلف و با مذاهب متفاوت. جهان بسیار رنگارنگ تر از آن است که مردم فکر می کنند.»

آی ویوی، هنرمند چینی و فعال سیاسی می گوید: «فکر می کنم همه فیلم ها باید سیاسی باشند زیرا ما در جهانی زندگی می کنیم که نیاز به صدای جدیدی دارد. درغیر اینصورت همه چیز بسوی دیوانگی پیش خواهد رفت.»

هیات داوران نیز متنی سیاسی را در اولین نشست خبری خود خواندند.
دیه گو لونا، ستاره مکزیکی عضو هیات داوران با اشاره به ساخت دیوار میان آمریکا و مکزیک و با نگاهی طنزآمیز به تاریخ برلین می گوید: «من اینجا هستم تا در این باره تحقیق کنم که چگونه باید یک دیوار را فرو ریخت. ظاهرا اینجا کارشناسان زیادی هستند و من می خواهم هنگام بازگشت به مکزیک، اطلاعاتی را در این باره با خودم ببرم.»

برلیناله امسال، با اکران فیلم جنگو (DJANGO) کار خود را آغاز کرد؛ فیلمی به کارگردانی اتین کومار فرانسوی که یکی از هجده فیلم برای رقابت در بخش اصلی جشنواره است.
فیلم به داستان اشغال فرانسه در سال ۱۹۴۳ میلادی پرداخته است و زندگی جنگو راینهارت، را که یک گیتاریست کولی است روایت می کند. راینهایت حاضر نیست همراه با توری به آلمان نازی برود. آنهم در زمانی که نازی ها قصد دارند از این وسیله برای منحرف کردن افکار عمومی استفاده کنند.

صابو، کارگردان ژاپنی نیز با فیلم مستر لانگ (MR LONG) در بخش اصلی جشنواره امسال شرکت کرده است.
داستان این فلیم که ۱۳ فوریه اکران می شود، جستجو برای یافتن راهی فرای خشونت برای یک زندگی آرام و توام با امنیت عاطفی است. نویسنده و کارگردان ژاپنی این فیلم سعی داشته داستانی گانگستری را با داستانی عاشقانه در هم آمیزد. به همین دلیل ترکیب زیبایی از صحنه های خشونت در کنار لحظه هایی از پخت و پز و گاه طنز ارائه شده است.

مستند بویس (BEUYS) نیز داستان یوزف بویس، هنرمند آلمانی را به تصویر کشیده است. سی سال پس از مرگ او، هنوز هم احساس می شود که او زنده است و حتی جلوتر از زمان پیش می رود. او اولین هنرمند آلمانی بود که نمایشگاهی انفرادی در موزه گوگنهایم نیویورگ دایر کرد آنهم درحالیکه در وطنش آلمان، آثارش مورد تمسخر قرار می گرفت.

برلیناله از ۹ تا ۱۹ فوریه ادامه دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد